Hur hittar jag rätt styrlager billigare

• Trådstartare Trådstartare bdn
  • Start datum Start datum
Plockade isär både övre och undre lagren igår efter att jag kände hur det tuggade lite när jag vred styret fram och tillbaks. Båda lagren tuggar när jag vrider dom.

Vad är det för ram? Jag hade samma problem när jag byggde min London Road, tyckte deras headset var för dyrt. Men det är samma headset till London Road som det du länkade. Jag fick nys om detta istället: https://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-headset-integrated-tapered-steerer/rp-prod130924 (finns lite frågor på QA om planet-x samt på några brittiska cykelforum)

Nu var det såklart slut när jag skulle köpa så jag köpte ett Ritchey istället, detta; https://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-comp-drop-in-taper-is42-is52-10mm-162367, det passar bra, men har fått sådär betyg och bygger högre. Var däremot helt omöjligt att få på nedre lagerbanan på gaffeln då det inte är slitsat (både Selcof och Brand-X skall vara slitsade) men jag sågade en slits i det själv. Kan ju vara så att den nedre banan passar, då behöver du ju inte byta det, men om du köpt cykeln färdig så kan det mycket väl vara byggt med annat styrlager (ex FSA) ändå.

Sen efter det har jag beställt ett Brand-X för att ha i reserv, men det har jag inte provmonterat.

Senast ändrad:
Det är en XLS ram jag har. Ritcheyn kommer inte passa då det verkar bygga för högt men det ifrån brand-x såg mer lockande ut! Lägger en beställning på det och hoppas att det fungerar. Lär ju vara svårt att hitta något som är billigare än det.

Köp aldrig ett komplett headset om du bara vill byta lager.
Ta loss och kolla på kullagren vad det står på dom, det ska vara etsat eller så någonstans på ytterdiametern.
Sen är det bara att söka på tyska/engelska sidor

Har du tur behöver du bara byta det ena, oftast det nedre och då kan du komma billigt undan.
En del pillar även bort tätningen, gör rent, fettar in och sätter på tätningen igen.
Sen har du ett "nytt" lager..
Ett litet life hack om det inte är helkört pga. rost eller helt utslitet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp