Hur hittar jag rätt växelöra?

Upptäckte att växelörat på fruns Crescent Giga Race inte verkar vara helt rätt då "hålet" är större än ramens "hål" och muttern på navaxeln blir för smal. Har inte lyckats hitta en som passar men det kanske finns någon här som vet var det finns att få tag på?

IMG_20200521_192346.jpg

Efter lite bildgooglande ser det inte ut att vara rätt. Vinkeln på delen som har kontakt med ramen blir fel. Det är en Giga som är äldre än 2011 så kanske det finns fler förslag i din fina tabell? ?

Tyvärr inte. Hittade inget på de ställen där det brukar finnas. Pilo brukar ha till det mesta, tyvärr står ofta inte allt det passar till. Jag hittade ett till min pendlare som passar exakt, men inte står det märket med ens...

Det ser ut som att det fått sig smäll och böjts rakt bakåt snarare än att det skulle vara fel modell.

Så länge det är rakt kan du göra som Mini_me föreslår och lägga på en stor bricka bara.

På med en bricka och sen cykla :)
Det ser ut som att det fått sig smäll och böjts rakt bakåt snarare än att det skulle vara fel modell.

Så länge det är rakt kan du göra som Mini_me föreslår och lägga på en stor bricka bara.
Ja det kanske inte behöver vara svårare än så. Mycket möjligt att det har blivit lite böjt nu när jag tittar lite mer noggrant ?Det enda problemet är ju egentligen att muttern vill "vika in sig" i hålet och det bör ju en bricka lösa. Jag testar och återkommer om det går åt pipan ?

Ja det kanske inte behöver vara svårare än så. Mycket möjligt att det har blivit lite böjt nu när jag tittar lite mer noggrant ?Det enda problemet är ju egentligen att muttern vill "vika in sig" i hålet och det bör ju en bricka lösa. Jag testar och återkommer om det går åt pipan ?
Njaä, risken är ju att om örat går av helt så kommer ditt bakhjul sitta löst, samtidigt som din bakväxel riskerar att svinga in mellan ekrarna, vilket vore klart o-bra. Jag skulle inte våga cykla på den i det skicket.

Njaä, risken är ju att om örat går av helt så kommer ditt bakhjul sitta löst, samtidigt som din bakväxel riskerar att svinga in mellan ekrarna, vilket vore klart o-bra. Jag skulle inte våga cykla på den i det skicket.
Jag skulle inte vara så orolig, vi vet ju inte ens om växelörat blivit böjt eller inte. På bilden i första inlägget ser det ut som att det suttit en låsbricka där med växelörat i nuvarande skick.

Jag skulle fixa en ny bricka och cykla vidare.

Finns en pdf där också. Borde inte gh128 passa?
Jag skulle inte vara så orolig, vi vet ju inte ens om växelörat blivit böjt eller inte. På bilden i första inlägget ser det ut som att det suttit en låsbricka där med växelörat i nuvarande skick.

Jag skulle fixa en ny bricka och cykla vidare.
Hade ingen lämplig bricka att testa med så efter mycket velande fram och tillbaka så slängde jag in en beställning på en GH-128.

Det där är ett växelöra som inte är friskt. Det har nog fått en smäll nån gång. Sen kan det vara så att när du monterar snabbkopplingen och muttern hamnar snett så pressar du isär det mjuka växelörat ytterligare. Jag har ett svagt minne av att det hände mig på en gammal räcer.
Var uppmärksam om du väljer att fortsätta att använda det.

Ojdå. Kollade på GH-128 nu och jag tycker då att det ser helt fel ut. Vinklar och hålets placering är annorlunda. Tyvärr.

Detta vinkelförhållande verkar inte finnas på någon av Crescents växelöron. Denna vinkel bör inte heller ha förändrats i böjningen som skett av växelörat

Screenshot 2021-04-13 at 16.19.14.png

Ojdå. Kollade på GH-128 nu och jag tycker då att det ser helt fel ut. Vinklar och hålets placering är annorlunda. Tyvärr.
Du skal kigge efter marwi GH-014
Nje, GH-014 ser ut att passa ännu sämre.
Detta vinkelförhållande verkar inte finnas på någon av Crescents växelöron. Denna vinkel bör inte heller ha förändrats i böjningen som skett av växelörat

bild
Hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag inget som ser ut att fungera klockrent vilket ju är väldigt märkligt. Men det kanske kan vara så det som sitter där inte är rätt? Cykeln köptes begagnad och har nog sett så ut sedan dess. Då bör ju ändå GH-128 kunna passa men får nog räkna med att justera om växlarna. Men det är en hobbymekanikers vaga antagande ?

Det verkar ju dessutom stört omöjligt att reda ut årsmodell på den cykeln. Det är i alla fall information som jag inte lyckas googla mig fram till.

Hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag inget som ser ut att fungera klockrent vilket ju är väldigt märkligt. Men det kanske kan vara så det som sitter där inte är rätt? Cykeln köptes begagnad och har nog sett så ut sedan dess. Då bör ju ändå GH-128 kunna passa men får nog räkna med att justera om växlarna. Men det är en hobbymekanikers vaga antagande ?
se dette er sakset fra marwi læg mærke til gh 014 for Cresent giga

GH-013
Dirt modellerna YC7 .006.424.404 GH-013
ETC400 GH-009
EXS GH-080
Gamla modeller av Sport/MTB GH-128
Giga2011-2012GH-014
Giga2013-GH-058
Hamra GH-009
Illinios GH-106

se dette er sakset fra marwi læg mærke til gh 014 for Cresent giga

GH-013
Dirt modellerna YC7 .006.424.404GH-013
ETC400GH-009
EXSGH-080
Gamla modeller av Sport/MTBGH-128
Giga2011-2012GH-014
Giga2013-GH-058
HamraGH-009
IlliniosGH-106
Ja men det örat ser ut att få helt fel vinkel så jag tänker att denna sorteras in under "Gamla modeller av Sport/MTB". Men det är bara baserat på ett antagande att cykeln är från runt millenineskiftet och att det örat ser minst fel ut.

Wheels Manufacturing Dropout 76 ser rimlig ut men jag hittar inget som pekar på att den är för Cresecent.
(Det står discontinued men såg den i några webshoppar.)

Ta loss den du har och kolla om det finns en märkning någonstans. Då ser ut också hur passningen mot ramen skall vara.

Wheels Manufacturing Dropout 76 ser rimlig ut men jag hittar inget som pekar på att den är för Cresecent.
(Det står discontinued men såg den i några webshoppar.)

Ta loss den du har och kolla om det finns en märkning någonstans. Då ser ut också hur passningen mot ramen skall vara.

Åhå, nu har vi kanske en vinnare! Eftersom jag uppenbarligen varit för lat för att skruva isär och kolla om det finns någon märkning så gjorde jag ett litet montage med GH-128 i vitt och sedan den svarta som @s gav som förslag. Med det är det väl rimligt att anta att det är rätt öra och att det befintliga har blivit böjt? Men för säkerhets skull är det väl bara att skruva bort det gamla och ge det en ordentlig okulärbesiktning.

Växelöra.jpg

Titta här https://soshanger.com/Derailleur-hangers
Där kan man leta på en del olika sätt, inte bara cykelmärke och modell.
Jag tänkte ju i min dumhet att det skulle vara lätt att hitta rätt genom att googla på cykelmodell och ungefärlig årsmodell. Hur svårt kan det vara liksom? Men uppenbarligen är detta ytterligare ett av cyklingens svarta hål.

Jag tänkte ju i min dumhet att det skulle vara lätt att hitta rätt genom att googla på cykelmodell och ungefärlig årsmodell. Hur svårt kan det vara liksom? Men uppenbarligen är detta ytterligare ett av cyklingens svarta hål.

Kan möjligen bero på att även Crescent svetsas ihop i någon asiatisk sweatshop och som sen lackas i lite olika kulörer och förses med olika klibbor.

Som väntat så passade GH-128 nästan men ändå inte. Efter en snabb koll hos ett par LBS utan framgång så fick det bli en importbeställning av ett styck "Derailleur Hanger 76" till orimligt pris.

Du skulle köpt två...
Hittade du ingen inom EU? Franska sos hanger har rätt mycket tex.
Haha, ja det var min första tanke när jag packade upp den också. Men förhoppningsvis så ska den inte behöva bytas på ett tag ?

Jag kollade igenom ett gäng hemsidor från olika delar av världen men det var bara ett par där den fanns i lager och det var antingen USA eller Storbritannien. Men det är betalt och glömt nu ?

IMG_20210517_171330.jpg

Fruns första kommentar när jag demonstrerade mästerverket var: "Den gamla var finare"... ?

När jag skrev detta fick jag flashbacks från en himla massa år sedan när jag upptäckte Amazon.com och importerade diverse obskyra DVD:er och CD-skivor från USA (långt före Youtube) och då bland annat ett live-framträdande med Steven Wright som där och då var det bästa och mest fantastiska jag sett! Apropå @Pfaffs fotnot.

Tillbaka
Topp