Hur hittar man sin chokladfot?

Skå

Ny medlem
Tjena!

Har hört att man tydligen har en "bra" fot, som är ens starka, säkra fot, eller "chokladfot" som någon kallade det för. Grejen är att vid t.ex. ett trackstand ska man tydligen ha sin bra fot på den främre pedalen, men jag har ingen aning om vilken av mina fötter jag föredrar, om någon.

Det var samma sak när jag skulle testa snowboard för ett par år sedan, där man ska ha sin "bra" fot främst om jag minns rätt, jag kunde inte heller då klura ut vilket fot jag föredrog.

Tror jag har hört någonstans att det normalt sett är den vänstra foten som är den bra foten om man är högerhänt, kan det stämma? Kan det kanske vara så att man är mer eller mindre ambidexteriös med sina fötter, fastän man inte är det med sina händer?

Har också hört att om man blir puttad bakifrån så är det normalt sett den bra foten som man använder för att stoppa fallet, dock måste man ju vara oförbered på det för att det ska funka.

Jag har också märkt att jag brukar föredra att spjärna emot med den högra foten när jag bara sitter på cykeln, alltså typ som när jag cyklar ner för en nerförsbacke utan händer och utan att trampa. Kan det betyda något? Kanske bara en vana...

Så finns det någon som har några idéer på hur man kan klura ut vilken som är ens bra fot?

Det finns ett enkelt test att hitta chokladfoten. Stå upp med armarna hängandes längs sidorna och fötterna jämfota på det där sköna avslappnade sättet och blunda med alla ögonen. Sen ber du någon att ge dig en lätt knuff i ryggen. Den fot som instinktivt åker fram är chokladfoten.
[edit]: detta funkar även om du är beredd på knuffen.

Senast redigerad av en moderator:
Om du cyklar utför en stökig jävla utförsbacke, vilken fot hamnar oftast fram då? Det är din chokladfot.

Alternativet är att be någon knuffa dig bakifrån när du står helt rakt och sen se vilken fot du tar emot dig med.

Om du ska göra en 7-åringssladd med hojen, vilket håll gör du helst åt? Det håll du helst svänger åt är samma håll som den sida som är din chokladfot, troligen.

Fasen! Både jag och sambon har höger fot som chokladfot när vi åker haschplanka men när vi cyklar är vänster fot chokladfot. Vad krångligt det blev nu =/
Dumle-sladd gör jag helst åt vänster så där finns kanske en ledtråd för dig Skå? Ut å sladda och se vilken sida som känns bäst

Jag står regular (vänster fot fram) på snowboard, och har åkt rätt mycket..
Och jag står trackstance med höger fot fram.
Och jag cyklar helst enhjuling med en fot med höger fot.
Och jag sparkar en fotboll helst med höger fot.
Och jag står helst på ett ben på höger fot.
Och jag tar på mig skor så är det höger fot först, tror jag.

Vänster fot brukar vara starkare än högerfot om man är högerhänt, tänk på vilken fot du skjuter ifrån med när du hoppar eller kliver upp på en pall tex...
Jag har hellst vänster fot fram på cykeln, brädor undviker jag att stå på... :-)

Tackar för de bra svaren... dock är jag nog ett hopplöst fall. När jag funderar på dom här grejena så använder jag en fot till typ hälften och den andra till den andra hälften. Egentligen föredrar jag även att peka framhjulet in mot pedalfoten vid ett trackstand, så jag är väl bara allmänt felkopplad i huvet, men what the hell, så länge man kan få det att funka så...

Jag tycker bara du ska vara glad om båda fötterna är lika bra Skå, jag kan inte hoppa om jag inte har vänster fot fram, skitjobbigt:S

Jag visste inte ens om att jag hade en chokladfot, men det är nog den vänstra, då jag står regular i trackstand och precis innan jag ramlar på brädor.
Jag har dock en positiv hjärnskada (vänsterhänt) så då borde jag ju kunna öva upp högerfoten till att bli gjord i choklad även den.

KC: Öh, står man inte åt båda hållen när man vindsurfar beroende på vilket håll man ska åt och vilket håll det blåser?

Tillbaka
Topp