Hur hög är din bunnyhop?

Hur hög är din bunnyhop?
Är det svårare att bunnyhoppa med en typ Endurohoj än en dirthoj? Aldrig provat nån dirthoj.
Bunnyhoppade 2st 2tum8 = ca 40cm med min Trek slash 29a

Hur hög är din bunnyhop?
Jag kommer över en betongstugga med både fs å ht det är det högsta konkreta jag vet. Fast jag kommer upp på högre saker?

Hur hög är din bunnyhop?
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:
Det ärnog väldigt personligt. Jag kommer knappt upp med min amht men med Enduron kommer jag typ 20cm iaf.

Tvärtom för mig... AM-HT 40, Enduron 20.

Kanske är för att jag lärt mig på enduron å ”laddar” fjädringen?

Kan säkert vara så. Med trialcykel kommer jag knappt upp för 2 trappsteg medans stigcykeln kommer jag över knähöga stockar. Sedan är det också om man har något att hoppa över antar jag. Hoppa på platt mark eller över en stock gör skillnad för mig.

Hur hög är din bunnyhop?

Hittade en stock och testade lite på rundan idag.
~40 cm enligt fulmätning med mobilen.
Satt på andra försöket första landade jag med bakhjulet på stocken då jag hade lite låg fart.

Hur hög är din bunnyhop?
En trottoarkant....med islag! ?
Jag är sjukt dålig på att få luft under hjulen. Löser väl någon dm med framhjulet, sen får bakhjulet hänga med över hindren så gott det går.

Hur hög är din bunnyhop?
Inte gjort ett Bunnyhop på snart sex månader men blev inspirerad av tråden och gav mig ut i kväll. 92cm (med touch) och nytt PB!

D7447FF0-7F00-496C-82A2-0E3BB560E5C0.png

Senast ändrad:
Hur hög är din bunnyhop?
Ett #lifegoal närmar sig. Nästa steg är väl att försöka på en betonggris utan nedsänkning i mitten, och hoppa nån decimeter högre. Det var precis att jag kom över nu (lätt touch med bakhjulet), och då siktade jag rätt..
Visa bilaga 561834
Snyggt!
Suggorna är läskiga på något sätt. Även om jag vet att jag hoppar högre än så så kittlar det allt lite varje gång man ska över.

Hur hög är din bunnyhop?
Fasiken, nu blev man ju lite inspirerad igen.

Jag har ju också ett lifegoal, en meter, är ju inte så långt bort men progressen är obefintlig och medelåldern påtaglig.

Kan ju se nu när tråden kom upp igen att det var två år sedan jag hoppade 92cm. Sen kom jag inte högre den sommaren. Sen sålde jag Stumpjumpern och köpte en HT som var grymt svårhoppad så då tappade jag intresset. I vintras byggde jag ihop en annan hoj och den är mer lätthoppad och jag tror jag har ett hopp på nära 1m med den på film men ribban låg mycket lägre så det räknas ej. Men bara kört något pass och motivationen att gnida på har inte funnits. Och klarar jag det inte i år lär det aldrig gå, nästa sommar är man ju 45…

Tyvärr småförkyld så idag blir det inget men kan inte några hålla tråden igång lite närmaste veckorna så hålls kanske motivationen uppe.

Bidrar med en bild på min hopp-setup. Har skaffat en liten barnsadel från Biltema enbart för hoppning.

Bilagor

• D0C91094-6C62-47EA-9B8C-20A4D56A26E4.jpeg
    D0C91094-6C62-47EA-9B8C-20A4D56A26E4.jpeg
    1.8 MB · Besök: 116
Hur hög är din bunnyhop?
Snyggt!
Suggorna är läskiga på något sätt. Även om jag vet att jag hoppar högre än så så kittlar det allt lite varje gång man ska över.
Tack. Ja, håller med, det är väl nåt med att konsekvenserna är betydligt högre än när man kör mot en pinne/rep eller liknande hinder, så att ta fart mot ett väldigt stabilt betonghinder känns instinktivt ..dumt. Särskilt med kolfiberhoj. Första försöket så var jag i rätt rejält fö, men enbart med bakhjulet så det känns ju bra, vevpartiet eller ramen hade varit illa.

Har fö bildanalyserat film och ser att jag lyfter framhjul betydligt högre än bakhjulet, så måste öva på att få med mig bakänden mer. Några tekniktips? Eller så är det att nöta upphopp utan hoj (dvs bygga explosivitet och spänst) som gäller..

Edit: Syns ju på bilden att jag tappat kontakt med vänster pedal, det gör ju saken knappast lättare. Får tänka på att vinkla vänster/framfoten mer, för att få med mig mer av cykeln..

Och kul att man kunde inspirera (tillbaka) lite. :-)

Hur hög är din bunnyhop?
Högre med min 20 Kg tunga 17 år gamla Yosemite Mist trail 26" hard tail än 16Kg 2 år gamla Rocker ST520 V2 27.5" hard tail men aldrig mätt... ?

Hur hög är din bunnyhop?
Tack. Ja, håller med, det är väl nåt med att konsekvenserna är betydligt högre än när man kör mot en pinne/rep eller liknande hinder, så att ta fart mot ett väldigt stabilt betonghinder känns instinktivt ..dumt. Särskilt med kolfiberhoj. Första försöket så var jag i rätt rejält fö, men enbart med bakhjulet så det känns ju bra, vevpartiet eller ramen hade varit illa.

Har fö bildanalyserat film och ser att jag lyfter framhjul betydligt högre än bakhjulet, så måste öva på att få med mig bakänden mer. Några tekniktips? Eller så är det att nöta upphopp utan hoj (dvs bygga explosivitet och spänst) som gäller..

Edit: Syns ju på bilden att jag tappat kontakt med vänster pedal, det gör ju saken knappast lättare. Får tänka på att vinkla vänster/framfoten mer, för att få med mig mer av cykeln..

Och kul att man kunde inspirera (tillbaka) lite. :-)
Tror det handlar mer om teknik på cykeln än explosivitet, även om mer styrka bara kan vara positivt.

Du kanske kan öva på att hoppa jämnhögt med båda hjulen på en lägre höjd. Typ 20cm och försök smita över med båda hjulen så nära hindret som möjligt och sen börja bygga höjd därifrån på samma sätt. Då kanske du får in tajmingen med hjulen. Kan ju också hjälpa med ett snällare hinder så man vågar hoppa lägre och gör det utan att ta i för kung och fosterland och på så sätt får ett mer kontrollerat hopp och kan slipa på detaljerna.

Ska ut och köra så fort jag frisknat till!

Hur hög är din bunnyhop?
Ett #lifegoal närmar sig. Nästa steg är väl att försöka på en betonggris utan nedsänkning i mitten, och hoppa nån decimeter högre. Det var precis att jag kom över nu (lätt touch med bakhjulet), och då siktade jag rätt..

Nuså. Bättre lyft med bakändan. Måste dock upp lite till för att klara en utan urfasning i mitten.

Hur hög är din bunnyhop?
Räknas det om man hoppar upp på något? Som gammal trialåkare känns det lättare..

Får ta med ett litet måttband så jag kan mäta fallna träd jag passerar på mina rundor nu då… ?

Hur hög är din bunnyhop?
Jag har en helt annan teknik som jag använder med framgång. Panikrycker i styret så hjulet tar sig halvvägs upp på hindret. Gör nästan en OTB innan drevet smashar rakt in i stenen. Försöker ta några vinglig tramptag innan bakhjulet smäller rätt in i hindret var på jag trycker till styret framåt, ber till nya och gamla gudar att jag ska ta mig över. Voilà, inte svårare än så.

Tillbaka
Topp