Hur jävligt att det att serva dämpare själv?

Kewken

Medlem
Sitter med ett par Rockshoxdämpare som behöver kärlek. (en fram å en bak)

Kollade vad de skulle kosta att serva å bara gaffeln skulle de ha 1500 för i lokala butiken. Servicekit finns för nån hundring bara och på tuben ser det inte helt omöjligt ut.

Nåt jag ska ge mig på själv eller ska man lämna in?

Äh, det fixar du själv.
Underbensservice är riktigt basic och tar en 20 minuter om du har tagit fram verktygen. Dämparenheten i gaffeln verkar inte heller svårt, youtube är din vän.
Vissa bakdämpare (tex Fox Float X2) är riktigt jobbiga för en hemmafixare. Där behövs en massa specialverktyg och helst vakumapparat men en enklare Fox eller Rockshox dämpare är superenkel att göra en luftburkservice på. Lätt att hitta bra instruktioner på yt eller från tillverkaren.

Luftburk var lätt men om jag fattat rätt så måste man pumpa upp nån grunka med specialpump vid 200h service?

Var försiktig bara med moment på skruvarna. Jag drog lite för hårt på ett ställe och drog sönder gängorna ngt på en vad jag tror är aluminium-detalj. Visserligen inte Rockshox men gissar att det finns delikata delar även på en sådan.

Det kan skilja rejält med priser för service, kolla runt om du inte känner dig säker på att göra det själv.

Betalde själv 1900 för fullständig service av både bakdämpare och gaffel senast jag servade.

Det är en baggis att göra mellan service själv både på FOX och RS fram som bak. Fullservice kräver lite mer av dig som mekaniker men är inte ”svårt” bara pilligt och kräver ibland specialverktyg. Men som fler skriver det finns tonvis med filmer på youtube om hur man gör. Jag kan rekommendera de som kommer från gmbn.

Se till att gå igenom manualen eller de instruktioner som finns. Det är inte svårt mek direkt, men det är ju trycksatt, sölar med olja, krävs noggrann rengöring, är känsliga delar som är lätta att fucka upp, finns många små grejor att tappa bort, m.m. Det kan finnas viktiga momentangivelser och saker som ska sitta hårt men är både bräckligt och svårt att hålla fast.

Det enda livsviktiga är väl att du korrekt tömmer allt gas/lyfttryck dock...

borano20 sa:
Hej.. Jävligt med Leftygafflar?? mvh borano20

Tyvärr. Tråkigt när det är så enkelt med det basala på Fox och rockshox.
Jag har även en lefty ocho... ?

Serva själv går bra. Lite bök, lite kladd och risk att man pajar något om man har tummen mitt i handen... Men simpelt! Följ instruktionerna noggrant.

Tarkaz sa:
Vad är skillnaden på mellan och helservice?
Så jag inte följer fel guide på tuben.

Den ena servar luftkammaren (plättlätt), den andra dämparkretsen vilket är rätt mycket knepigare i regel och kan kräva specialverktyg.

Tillbaka
Topp