Hur justera hydrauliska bromsar?

joanna

Ny medlem
Hej alla!

Har precis köpt en Specialized Pitch Pro i USA, kan därför inte gå till butiken och be om hjälp... Jag undrar hur man justerar bromsarna, Avid Juicy 3? Bromsarna tar inte tillräckligt bra, man måste trycka in handtaget väldigt långt innan de tar alls, och jag har ingen erfarenhet av att meka med hydrauliska. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Hälsningar
/Joanna

Ditt problem kan bero på lite olika saker. Här kommer några gissningar.
1. Bromsoket vid skivan är feljusterat. Det leder till att skivan flexar och trycker tillbaka klossarna. Justera oket genom att lossa på oket, tryck in bromsen, dra åt oket.
2. Luft i systemet. Lufta.

/Robert

Klossarna kan behöva köras in. Hitta en lång backe, bromsa hårt samtidigt som du trampar på en bra bit. Efter den behandlingen börjar de bita.

Ok, ska ut och testa men är det rätt att man kan dra bromsarna väldigt långt emot handtagen? Jag brukade ha så att bromsarna tog långt ut men nu kan jag med lite våld dra den ena ända in (och den andra nästan ända in).

drar du med våld ska du inte sitta kvar på cyklen utan att du ska ha flugit av. du ska knappt behöva få dem att röra skivorna innan de bromsar.

sedan att de flexar. de gör de flesta lite granna.

så ställ in dem. och sedan bromsa in dem.

Tror också att du måste köra in bromsarna vilket inte helt främmande för nya pads (klossarna som skall gå emot skivan när du bromsar). Obs! Rör inte skivan när du bromsar hårt, skivan blir rysligt varm! Rör överhuvutaget inte skivan med fingrar då att de blir flotiga, då har du inte mycket broms kvar igen ;-)

Är det bara frågan om att bromsen tar för långt in så kan du justera med en 2mm insexnyckel.
Det finns bara ett ställe 2mm:arn passar på o det är "inne" i bromshandtaget.
Skruva den medsols tills du är nöjd.

Har det blivit så efter transporten av cykeln kan det vara pga att det finns någon liten luftbubbla som har hamnat i oket. Knacka med skaftet på en skruvmejsel på oket och gör sedan likadant på slangen och följ den ända upp till handtaget. Gör så några gånger, har det blivit bättre är det dags att lufta för det kommer antagligen tillbaka. Vad händer om du trycker "många" gånger på handtaget, tar det tidigare eller ingen skillnad?

Nu har jag varit ute ett par timmar och bränt runt. Funkar mycket bättre. Ska använda 2 mm nyckeln också för att justera ut vart det tar men tror den fungerar som den ska nu. Tack för alla svar!

Jag tror som Miche, det tar ett antal timmar innan skivor/klossar är inkörda så det tar ordentligt. Räknar med att dom tar dåligt dom 5-10 första turerna för att sedan ta bra utan justeringar... :-) T

Edit 4: Ett helt onödigt inlägg, eftersom jag inte kollade upp allt innan jag svarade så det blev bara fel. =)
/F

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp