Hur kan jag fixa mitt nav (Nishiki ca 2006)

claes_h

Medlem
Mitt bakhjul på min Nishiki racerhybrid (årsmodell cirka 2006) började oväsnas och det visade sig att någon slags ring (ändlock?) i navet slitiits och böjts och vissa lagerkulor är mos. Hur kan jag fixa detta? Den ring som böjts, är den utbytbar, eller kräver detta att jag byter något större?

Ojdå...det där ser inget vidare ut.
Med du kunde plocka ur axeln med konor ur navet uppenbarligen?
Ja det har jag kunnat. Axel och konorna ser ok ut, men vissa lagerkulor behöver bytas. Dock är denna trasiga kant ett bekymmer. Men om jag förstår detta rätt så är det en del av en freehub som jag hoppas kunna byta. Men måste få tag på en stor insex först

Ja det har jag kunnat. Axel och konorna ser ok ut, men vissa lagerkulor behöver bytas. Dock är denna trasiga kant ett bekymmer. Men om jag förstår detta rätt så är det en del av en freehub som jag hoppas kunna byta. Men måste få tag på en stor insex först
Det går inte joxa ur den där snea saken ur freehuben då?
Behövs den ens?

du kan nog knacka till den där dammkåpan så den återfår sin bristfälliga funktion. och sen nya kulor som sagt.

viktigt vid återmonteringen med stabil fixation av lagerspelet, och att det faktiskt finns ett litet spel. annars mosas snart kulor eller lagerbanor återigen.

uppgradering med att ekra in bättre nav på agendan??

du kan nog knacka till den där dammkåpan så den återfår sin bristfälliga funktion. och sen nya kulor som sagt.

viktigt vid återmonteringen med stabil fixation av lagerspelet, och att det faktiskt finns ett litet spel. annars mosas snart kulor eller lagerbanor återigen.

uppgradering med att ekra in bättre nav på agendan??
Aha, jag inser nu att lagerbanorna är del av hjulet och inte freehubben...? Då hjälper det ju inte att byta den

Ett bättre nav vore antagligen med en sån thru axle....? Men går det på en ram som är anpassad för quick release?

Aha, jag inser nu att lagerbanorna är del av hjulet och inte freehubben...? Då hjälper det ju inte att byta den

Ett bättre nav vore antagligen med en sån thru axle....? Men går det på en ram som är anpassad för quick release?
Det finns lite adaptrar och grejer med rätt nav.
Jag har bara DT350 nav, de kan man konvertera mellan TH och QR.

det finns både dyra och billiga nav anpassade för qr. gårdagens standard.

shimanos enklare nav har ofta lösa kulor och kona. inget större fel med et, men jag föredrar maskinlagrade nav, om det finns till hands.

som nämnts finns varianter där man kan byta adapter för thru axle resp qr.

Ett nytt 26- eller 28-tumshjul till pendlarcykeln kostar under en tusen kronor hos tyska webbutiker. Att det gamla hjulet har tjänat dig i 20 år är fantastiskt, men kanske det är dags för det att gå i pension.

Men jag håller med med andra i tråden, det bör vara möjligt att fixa det, att byta ut antingen låsringen eller frinavet.

Ett nytt 26- eller 28-tumshjul till pendlarcykeln kostar under en tusen kronor hos tyska webbutiker. Att det gamla hjulet har tjänat dig i 20 år är fantastiskt, men kanske det är dags för det att gå i pension.

Men jag håller med med andra i tråden, det bör vara möjligt att fixa det, att byta ut antingen låsringen eller frinavet.
Har köpt en cykel hos bikediscount.de förut, är det att rekommendera för hjul också? 1000 kr är det klart värt om jag inte navigerar fel i vad jag behöver osv.

Har köpt en cykel hos bikediscount.de förut, är det att rekommendera för hjul också?
Mitt senaste hjul köptes där också, i alla fall. Samt några tidigare hjul för MTB och park, nu när jag tänker på det.
Finare hjul går säkert att köpa någon annanstans, men varför betala mer för ett hjul till en enklare och äldre cykel?

Det trasiga lagret är mycket riktigt en del av kassetbodyn och den går att byta. Kostar väl ungefär som ett halvt sånt bakhjul.
Men hur ser lagret ut på andra sidan? Det är en del av navet...

Shimano har numera lågprisnav med maskinlager.
FH-QC400 och FB-QC400
Dock bara två maskinlager i fram resp bak.
Det inre/inne i bodyn är samma typ av cup& cone som förr som inte går/är tänkt att tas isär för underhåll.

Har kört på såna den här vintern. Kör slut på mina andra med XT-nav som sommarhjul, så kan inte säga alltför mycket om hållbarhet än.
Men de kändes ganska prisvärda från Tyskland....

Mitt bakhjul på min Nishiki racerhybrid (årsmodell cirka 2006) började oväsnas och det visade sig att någon slags ring (ändlock?) i navet slitiits och böjts och vissa lagerkulor är mos. Hur kan jag fixa detta? Den ring som böjts, är den utbytbar, eller kräver detta att jag byter något större?

Nu har jag kollat bilderna igen, och det ser nog tyvärr ut som lagerbanan har gropar?
Då är det antagligen svårt att rädda.

Om du får tag i ett nytt nav till skapligt pris, är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig bygga/rikta hjul.
Om fälg/ekrar/nipplar fortfarande är OK, så är det ett enkelt jobb.

Nu har jag kollat bilderna igen, och det ser nog tyvärr ut som lagerbanan har gropar?
Då är det antagligen svårt att rädda.

Om du får tag i ett nytt nav till skapligt pris, är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig bygga/rikta hjul.
Om fälg/ekrar/nipplar fortfarande är OK, så är det ett enkelt jobb.
Det lutar åt det. Men jag köper nog ett nytt hjul i alla fall. Jag vill kunna använda cykeln så snart som möjligt. Jag lär mig gärna att fixa hjulet men då behöver jag mer utrustning och tid. Kan öva på detta hjul sen. Kanske kan gå som vinterhjul senare

Det lutar åt det. Men jag köper nog ett nytt hjul i alla fall. Jag vill kunna använda cykeln så snart som möjligt. Jag lär mig gärna att fixa hjulet men då behöver jag mer utrustning och tid. Kan öva på detta hjul sen. Kanske kan gå som vinterhjul senare
Du behöver egentligen bara en bra ekernyckel och buntband.
Och ett nytt nav.

Tillbaka
Topp