Hur kapar jag gaffelröret till min Addict?

RiderX

Ny medlem
Jag har alltså 3 spacers ovanför styrstammen och tänkte däför kapa 2 cm av styrörret för att få bort 2.
Men hur går jag till väga? Det finns en sk expansionsplugg i röret som består av två delar. Den övre gick att skruva loss med hjälp av insexnyckel. Den nedre delen sitter fast i röret. Om jag nu kapar 2 cm måste jag väl på något sätt fytta nedre delen 2 cm också? Men den verkar ju sitta fast. Eller hur funkar det? Vågar inte kapa något för har ingen aning om hur dessa expansionpluggar fungerar.
Hittade en bild från weight weenies på hur den ser ut. Det är pluggen till höger...
Nån som kapat ett styrör på en addict som vet kanske hur jag ska gå till väga??

2008_Geof_004.jpg

Senast ändrad:
RiderX skrev:
-------------------------------------------------------
> Den övre gick att skruva loss med hjälp av insektsnyckel.

Har alltid undrat hur en sådan nyckel ser ut och fungerar.

> Nån som kapat ett styrör på en addict som vet
> kanske hur jag ska gå till väga??

Sorry!

Goofy skrev:
> Den nedre brukar du kunna lossa med insektsnyckel
> också

Ahhh, den klassiska insektsnyckeln. Skulle behöva en sån, hittar dock bara insektsnyckelringen när jag googlar:
images.jpg

Vad du har fått bort är väl "topcapen" om jag förstår dig rätt. Sen måste du få ut den delen som sitter kvar. Den lossar du med en insexnyckel något större än den första du använde. Nu till det knepiga, den är inte lätt att få ur. Skruvar du för mycket kommer den att dela på sig (vilket du troligen måste göra), kvar sitter en ring i gaffelröret och löst under den ligger då en bit och skramlar. Med någon forma av krok helst i plast får du försöka lirka upp ringen ur gaffelröret. Är en idiotisk konstruktion, så får du bort den byt till FSA Compressor.

Senast ändrad:
Mmm, "topcap" heter det nog. Men den nedre delen har bara en skruvdel där man kan skruva i "topcapen". Finns inget hål för insexnyckel.

Det är en expander samt bottenskruv du ser, skruva i topcapen igen fast inte hela vägen ned. Klappa till den så expandern frigörs, sedan är det bara att fiska upp allt.

Det är just det där med att fiska upp allt som är lite problem. När du drar uppåt kommer bottenskruven låsa expandern. På min Scott fick jag trycka till bottenskruven så den trillade ner i röret. Sen lirka upp expandern med en krok. Efter det blev det en FSA som jag sa innan.

Det går, för det mesta, bra. ;) Vickar man lite på det så brukar det gå bra att få med allt upp.

Tänk också på att styrstammen klämmer ihop ett sådant rör rätt så rejält med, så släpp på stammen så kan det gå lättare.

Annars blir det som hille beskriver.

Okay, ska pröva med detta.
Är principen densamma när man har kapat och ska skruva fast expandern igen? Vad är bäst förresten att använda när man kapar kolfiber? Kapa med bågfil eller köpa en röravskärare på ex biltema?

Senast ändrad:
hille skrev:
> Det är just det där med att fiska upp allt som
> är lite problem. När du drar uppåt kommer
> bottenskruven låsa expandern. På min Scott fick
> jag trycka till bottenskruven så den trillade ner
> i röret. Sen lirka upp expandern med en krok.
> Efter det blev det en FSA som jag sa innan.

Jag fick göra exakt som dig. Det gick inte att rubba expandern annars. Fick tillslut upp expandern efter mkt lirkande. Inte det smidigaste systemet. Jag hade iof bara tänkt kapa röret en gång om det nu inte blir fel. Men jag hoppas att det inte är lika bökigt att sätta i den igen. Eller den dan jag byter styrstam...?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp