Hur kolla vilopulsen?

Obed

Aktiv medlem
Hur kolla vilopulsen?
Hur gör ni rent praktiskt när ni tar er vilopuls?

Känns som jag går upp i varv bara jag börjar feppla med pulsmätaren som ligger bredvid sängen. Bäst vore om man redan hade pulssensorn på sig men hur kul är det att sova i den?

Man har ju hört att pulsen är bra att kolla dagligen för att se vilket skick man är i. Kanske skulle man kunna utläsa vilopulsen om det är någon idé att ens gå till jobbet och ringa till sjukan eller fonus istället.

Hur kolla vilopulsen?
Om du ska ta vilopulsen för att hålla koll på kroppen, så är det viktigast att du tar pulsen vid samma tillfälle på dan. Ligg kvar i sängen och ta pulsen. Men gör likadant varje dag.

Hur kolla vilopulsen?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ska ta vilopulsen för att hålla koll på
> kroppen, så är det viktigast att du tar pulsen
> vid samma tillfälle på dan. Ligg kvar i sängen
> och ta pulsen. Men gör likadant varje dag.

aha vad smart

Hur kolla vilopulsen?
Super Ingo skrev:
> Ta pulsen precis innan du vaknar. Då vilar man
> bäst.

hur skulle det gå till din sköjare?

Hur kolla vilopulsen?
Jag kollar på klockan med fingrarna på strupen. Eftersom min väckarklocka saknar sekundvisning börjar jag räkna när klockan byter minut och slutar räkna när den byter igen. Kan alltså ta några minuter innan man hittat pulsen innan ett minutbyte och dessutom kommit ihåg att sluta räkna inom en minut - lätt hänt att man blundar för länge och missar bytet. ;)

Har man sekundvisare kan man räkna kortare tid och kolla med en tabell (eller räkna i 20 sekunder och ta gånger tre, 30 sekunder och gånger två eller liknande). Men det blir mer exakt över en hel minut då hjärttakten varierar en del.

Är pulsen ovanligt hög kan man ställa sig upp, vänta lite och sedan ta om pulsen. Det ska inte vara för stor skillnad på den stående vilopulsen och den liggande vilopulsen men jag kommer inte ihåg tröskelvärdet. Tror det var Micke S som skrev om det i tidernas begynnelse?

Har man ovanligt hög vilopuls kan det vara tecken på sjukdom, överträning eller annan stress. Då bör man avstå träning eller bara köra lugnt.

Det var länge sedan jag tränade flera gånger om dagen så jag har slutat kolla det där nu, men tänker börja igen om jag börjar träna mer.

Hur kolla vilopulsen?
Ett annat tips är att helt enkelt sova med pulsklockan, sätt på den på kvällen innan du somnar. När du vaknar har du en intressant "träning" att analysera i datorn!

Hur kolla vilopulsen?
Drar rätt mycket batteri i onödan, speciellt dumt om man har Polars täta pulsband som man inte kan byta själv i. :(

Däremot finns ju en sån där fin väckarklocka som ska väcka en när man sover lätt, den loggar puls med armband och har USB-anslutning för analys - har jag för mig. Rätt dyr dock.

Någon som har bra erfarenheter av den?

Hur kolla vilopulsen?
the_TnT skrev:
> Drar rätt mycket batteri i onödan, speciellt
> dumt om man har Polars täta pulsband som man inte
> kan byta själv i. :(

Men om jag inte missminner mig ska batteriet i banden räcka 2500 timmar eller så, i det perspektivet spelar kanske en natt inte så stor roll...

Hur kolla vilopulsen?
the_TnT skrev:
> Däremot finns ju en sån där fin väckarklocka
> som ska väcka en när man sover lätt, den loggar
> puls med armband och har USB-anslutning för
> analys - har jag för mig. Rätt dyr dock.
>
> Någon som har bra erfarenheter av den?

aXbo Schlafphasenwecker loggar inte puls, bara rörelse. Det är rörelse (= lätt sömn) som gör att den börjar väcka om det sker inom det tidsintervall man önskat.
Jag har mest positivt att säga om den (har haft min i 2-3 år). Det kanske finns andra fabrikat som loggar puls också?

Hur kolla vilopulsen?
Selast skrev:
> Ett annat tips är att helt enkelt sova med
> pulsklockan, sätt på den på kvällen innan du
> somnar. När du vaknar har du en intressant
> "träning" att analysera i datorn!

Jag har av nyfikenhet loggat pulsen med pulsklocka under natten. Jag fick ungefär 3-4 slag lägre lägstapuls då än vad jag fick när jag försökte mäta vilopuls på samma sätt i soffan framför tv:n en slö kväll.

Hur kolla vilopulsen?
Fikasvettot skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Däremot finns ju en sån där fin
> väckarklocka
> > som ska väcka en när man sover lätt, den
> loggar
> > puls med armband och har USB-anslutning för
> > analys - har jag för mig. Rätt dyr dock.
> >
> > Någon som har bra erfarenheter av den?
>
>
> aXbo Schlafphasenwecker loggar inte puls, bara
> rörelse. Det är rörelse (= lätt sömn) som
> gör att den börjar väcka om det sker inom det
> tidsintervall man önskat.
> Jag har mest positivt att säga om den (har haft
> min i 2-3 år). Det kanske finns andra fabrikat
> som loggar puls också?

Finns en svenskutvecklad iphone-app som hanterar väckningen på samma sätt (mäter dock inte pulsen):

http://www.idg.se/2.1085/1.318522/macieks-somnproblem-blev-till-iphone-succé

Hur kolla vilopulsen?
Av en ren händelse så kollade även jag min vilopuls i natt genom att sova med pulsklockan. Fick ca 5 slag lägre än när jag försökt i vaket tillstånd.

Det var visserligen lite jobbigare att somna med pulsbandet (och min fru tyckte jag var dum i huvet! :-) men det är rätt kul att titta på variationerna i puls under sömn... Jag hade på bandet i ca 3 timmar och vid 4-5 tillfällen fick jag "spikar" i vilopulsen. Jag gissar att jag antingen vände mig eller så var det något av barnen som ropade från deras rum och väckte mig. Dessutom var inte pulsen så låg som jag trodde under stora delar av sömnen. Det var bara vid några enstaka tillfällen som den segade sig ner mot "vilopulsen".

Är den någon som har kollat om det är skillnad att mäta i början eller slutet av natten? Man går ju igenom ett antal sömnfaser och det bör ju rimligen påverka pulsen?

Hur kolla vilopulsen?
Själv har jag börjat utnyttja "Own Optimizer" testet i min Polar-klocka. Först mäts vilopulsen liggandes i 3 minuter eller så, sen får man ställa sig och vilopulsen stående mäts plus hur fort pulsen sjunker till vilopuls efter ansträngningen att resa på sig. Tror det kallas ortostatisk puls. Dessutom mäter klockan hjärtrytmen (R-R). Av alla dessa mätvärden gissar sen klockan hur det står till med mig ur ett träningsperspektiv (övertränad, normaltränad eller undertränad).

Testet ska göras med liknande förutsättningar varje gång för att få bästa resultat. Själv gör jag det på morgonen efter toabesöket. Eftersom jag hunnit "komma upp i varv" lite så är vilopulsen några få slag högre än om jag mäter den direkt när jag vaknar, men det är i sammanhanget ganska oviktigt.

Hur kolla vilopulsen?
Daniel_E skrev:
> "Own Optimizer" testet i min Polar-klocka.

Problemet med det är att det tar rätt lång tid, jobbigt varje morgon. Men man kommer väl in i det...

Hur kolla vilopulsen?
Jag testade att sova med pulsband en gång.
Snitt över hela natten var 40, men lägsta timmen låg den på ca 36, och som lägst var den nere i 34.
När jag vaknat så ligger den på ca 42-45 (om jag ligger helt still ett tag) beroende på dagsform.

Så vad är min vilopuls?

Hur kolla vilopulsen?
Har min garmin edge 705 och pulsbandet bredvid sängen men just nu har jäg kännt mig lätt uppstressad när jag vaknat då jag haft panikångest i några år. Sviterna sitter kvar. Därför är det lite svårt att ta vilopulsen för mig. En vacker morgon kommer jag säkert känna mig harmonisk och kanske kunna ta vilopulsen. Lämpligast är nog att följa bigmollos metod.
Skulle ju vara intressant att ta pulsstatistik under en riktigt jävlig natt.

Hur kolla vilopulsen?
Min pulskurva för en natt. Filtrerad med 9-punkters centrerad utjämning.

nattpuls19mar2010.png

Hur kolla vilopulsen?
Vaknade till lätt ja, men med torra kallingar... :D

Den svagt stigande kurvan runt fem timmar in sammanfaller med soluppgången då. Hade inte hunnit montera upp rullgardinen, så det var bara lite halvtaskiga persienner i fönstret. Jag vaknar lätt av ljusförändringar.

Hur kolla vilopulsen?
Mitt vilopulsrekord på 32 tog jag en morgon i höstas efter frukost, när jag kollade på morgon-tv halvliggande i soffan. Hade ingen tanke på att kolla pulsen, men den kändes låg... Kollade först på 30 s och sen på 60 s. Tror inte jag skulle ha ex. 28-30 på natten men man kanske skulle testa med pulsmätaren.

Hur kolla vilopulsen?
Det är väl den lägsta pulsen som gäller som officiell vilopuls. Jag har 36 som lägsta notering ett flertal återkommande gånger under natten och 42 på dagen, så det är ganska stor skillnad på vad man kan mäta upp på natten jmfrt med dagen.

Hur kolla vilopulsen?
jag flatlineade en stund i en soffa i belgien i höstas när jag vaktade ölen..

fridykare, kolla med chrillepille här på forat. :)

Hur kolla vilopulsen?
cerberos skrev:
> Undrar vad fridykare har för vilopuls?

tror jag såg på discovery, om han som har världsrekordet i fridykning på djupet, tror de sa att han kunde få ner pulsen till 6 slag i minuten eller nått. stängde tydligen av alla icke vitala organ eller nått :D

själv så testar jag vilopulsen, genom att vakna, sätta på mig pulsbandet, o lägga mig i sängen igen i 30 min.

Hur kolla vilopulsen?
Selast skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drar rätt mycket batteri i onödan, speciellt
> > dumt om man har Polars täta pulsband som man
> inte
> > kan byta själv i. :(
>
> Men om jag inte missminner mig ska batteriet i
> banden räcka 2500 timmar eller så, i det
> perspektivet spelar kanske en natt inte så stor
> roll...

+1, det bandet räcker lääääänge. Mitt band är från 1998 och jag använder det fortfarande, batteriet vägrar ge upp... :-)

/Leo

Hur kolla vilopulsen?
Jensen skrev:
> sa att han kunde få ner pulsen till 6 slag i
> minuten eller nått. stängde tydligen av alla
> icke vitala organ eller nått :D
>
>

det låter mer som en ninja än en dykare :)

/johan (typ 50 i vilopuls)

Hur kolla vilopulsen?
Sov med mitt pulsband inatt, liksom abbes fru undrade min vad jag höll på med och hur nördig man kan bli... Snittpuls över 6 timmars sömn blev 47, jag har några perioder runt kl 01 när jag flatlinar helt men det antar jag är att pulsbandet hamnade snett. Det är några (9 st) peakar upp mot 70-80 i puls jämt fördelade över natten när jag antar att jag drömt något som jag inte minns nu. Lite kul att se i alla fall.

Hur kolla vilopulsen?
Gubbcyklist skrev:
> Selast; inte för att jag har med det att göra
> men hur kommer det sig att abbes fru undrade vad
> du höll på med?

Hahahaah ja det kan man fråga sig... Fast det jag försökte skriva var att även min hustru skakade på huvudet och undrade hur nördig man kan bli när jag gick och la mig med pulsbandet igår kväll... Den där ljumskmetoden tål att prövas!

Hur kolla vilopulsen?
mattel skrev:
> jag flatlineade en stund i en soffa i belgien i höstas när jag vaktade ölen..

Jaha, det var vilopulsen du försökte mäta. Trodde du var slut som artist...

Tillbaka
Topp