Hur köper man en gravel?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Hur köper man en gravel?
Har varit på jakt efter en gravel ny i över ett år utan att hitta ngt.
Har letat efter typ 3 olika modeller dels här på sidan men även nya.

I butiker lagerför man typ aldrig gravel i prisklassen 30-60k. Alla dom verkar ligga på nått centrala lagerför någonstans i Europa.

Så köper man en gravel osedd och utan att kunna prova innan?
Hur gör ni andra?

Söker typ:
1x11-13 (helst trådlösa växlar.)
Kolfiber ram å hjul.
Känt märke.
Helst kraftmätare och separat styre å styrstam.
Är 184cm

Så typ topstone 1-2 med lefty, orbea terra m20-31.

Hur köper man en gravel?
Lättare att sälja 4st för 25k än 1st för 30-60k.
Vanlig Svensson har råd med en i 25k klassen medans högre priser är det färre som är villiga att betala. Som ganska van cyklister osv så drar jag mig för över 30k också. Har råd på alla sätt och vis men det tar emot.

Hur köper man en gravel?
Jag vet precis vad jag vill har, så jag köper osedd på nätet (med 40% rabatt). Men jag undrar också hur andra gör som inte precis vet hur en cykel kommer att kännas och som inte bor tillräckligt nära TCM. Då blir de kanske LBS som har två modeller att välja emellan. Det borde dock tilläggas att även lite prov innan och framför butiken inte säger så mycket om hur cykeln beter sig. Man kan dock titta på utseende och hitta rätt storlek.

Hur köper man en gravel?
Väldigt sällan det finns precis lika cyklar att prova ordentligt innan, om man inte köper är det ju sen en democykel som inte går att sälja till fullt pris. Och all spec finns samt tydliga bilder och många modeller har också tester man kan läsa så det skulle inte ge mycket mer att se cykeln i butik tycker jag.

Hur köper man en gravel?
Jag är ute efter en gravel, har hittills varit förbi sportsson, cykelhuset, xxl samt lite andra lbs. Nu i helgen var jag förbi Trek samt Specialized där man kunde välja bland billiga, lite dyrare och väldigt dyra gravels. Men tcm samt andra nätbutiker har ju betydligt bättre priser..

Hur köper man en gravel?
Jag vet precis vad jag vill har, så jag köper osedd på nätet (med 40% rabatt). Men jag undrar också hur andra gör som inte precis vet hur en cykel kommer att kännas och som inte bor tillräckligt nära TCM. Då blir de kanske LBS som har två modeller att välja emellan. Det borde dock tilläggas att även lite prov innan och framför butiken inte säger så mycket om hur cykeln beter sig. Man kan dock titta på utseende och hitta rätt storlek.
Hur vet du om geometrin mm fungerar?
Är villig att åka mellan Sundsvall och Jönköping för att prova. Så räknar inte med att det finns i min stad. Men fortfarande svårt att hitta.

Hur köper man en gravel?
Är villig att åka mellan Sundsvall och Jönköping för att prova. Så räknar inte med att det finns i min stad. Men fortfarande svårt att hitta.
Jag tycker inte en kort provtur ger så mycket. Bara att ställa in körställningen tar ett tag och sen behöver man cykla in sig på cykeln när man kommer från en annan och det kan behövas ganska många mil. Först efter det tycker jag att jag kan göra en rimlig utvärdering.

Senast ändrad:
Hur köper man en gravel?

Erfarenhet. Jag har cyklat lvg i mer än 30 år och vet precis vad jag vill har. Det enda jag inte vet är om jag skulle tycka om modern gravelgeometri med lång reach och kort stam. Jag valde en gruscykel med geometri som är nästan identisk med min lvgcykel. Så den passade, såklart, bra. Enda som kanske hade varit bättre med modern geo är lite mindre OTB-känslan, men jag har överlevt alla branta nedfarter jag har mötts.

Det är bra om man kan låna en cykel från nån som är lika lång som dig eller hyra. Bäst är happy testhelg där man kan prova olika cyklar i en halvtimme på grusväg.

Hur köper man en gravel?
Billigast är när de små handlarna kör en sista rea på modeller som blivit ståendes. Så har jag köpt alla mina cyklar. Brukar bli 30-40% rabbatt.

Säljs de inte så åker de tillbaka till distributören och sedan vidare till näthandlarna som höjer med några tusenlappar igen.

Vissa av de grejer du söker är billigare att fixa i efterhand. Så lås dig inte totalt på kravlistan.

(Finns några foliehattar som vägrar tro att näthandlarna inte skulle vara billigast på alla väder oavsett modell. Men så är det helt enkelt inte.)

Hur köper man en gravel?
jag skulle tvärtemot berk titta efter förhållandevis lång reach och kort styrstam för att inte bli livrädd när jag tappar fokus och smäller ner i ett potthål, samt för att inte få tåöverlapp med större däck. så jag skulle köpa en snäppet större storlek, ge mig ut och cykla och vara beredd på att byta styrstam, styre, sadel och sadelstolpe tills jag är nöjd med positionen på cykeln. om styrningen känns "konstig" med t ex kortare stam så vänjer en sig fort och tänker inte på det alls sen. det enda rimliga argument jag hört för korta gruscyklar med lvg-geo är om du tycker det är avgörande för tävling att kunna ligga 3 cm närmare cyklisten framför i klunga.

jag skulle inte köpa en gruscykel som tar max 45 mm däck, som de som nämns i trådstarten verkar göra. dels föredrar jag bredare, dels är det nog dåligt för andrahandsvärdet. men det kanske går att sälja som landsvägscykel om några år.

Hur köper man en gravel?
Jag tycker inte en kort provtur ger så mycket. Bara att ställa in körställningen tar ett tag och sen behöver man cykla in sig på cykeln när man kommer från en annan och det kan behövas ganska många mil. Först efter det tycker jag att jag kan göra en rimlig utvärdering.
Håller förstås med, och det är en fördel med en "mänsklig" butik: Det går att testa, byta, ändra, justera och förhandla. Och sen testa igen!

Hur köper man en gravel?
Man brukar säga att man aldrig köper rätt cykel som förstacykel. Tror få är såpass lyckligt lottade att de har såpass lite erfarenhet att de inte vet hur de vill sitta, samtidigt som de är beredda att betala uppemot 60k för en cykel. De köparna finns helt enkelt inte, eller så är de såpass obrydda att det inte är hela världen att de råkar köpa fel.

Av den anledningen finns det inte 3-4 olika storlekar inne i lager av så dyra cyklar - det fungerar helt enkelt inte för cykelbutiken att lagerföra dessa cyklar som nästa år är ett år för gamla för att säljas smidigt.

Det jag skulle rekommendera är att köpa en lagom bra begagnad cykel med nästan rätt spec och så rimlig storlek som möjligt. Du lär sitta ungefär lika bra på M- eller L-ram, 56-58 cm i storlek ungefär. En mindre cykel är lättare att få till rätt än en för lång (tycke och smak spelar in här - tvärt emot @bekväm grop hejdå har jag gått från aningen större till aningen mindre geo för mina egna 184 cm, där jag tidigare suttit på L men nu väljer M för bockstyrecyklar (men tvärt om på mtb ska sägas!!)). När du sedan cyklat ett tag på den cykeln vet du ungefär om storleken var rätt, om däckutrymmet var för snålt eller om SRAM/Shimano is the shit - då slår du till på drömhojen för 60k!

Hur köper man en gravel?
Det går ju alltid att prova en cykel i 25-30kr klassen hos sin LBS och sen be dem beställa hem samma modell med bättre utrustningsnivå om man vill ha det.

Är inte så konstigt att butiker inte vill sitta med lager av dyra cyklar som de måste rea ut i slutet av säsongen.

Hur köper man en gravel?
Det går väl att köpa på distans och skicka tillbaka om du inte skulle vara nöjd? Är du beredd att köra kors och tvärs så kan du säkerligen också uppbåda returfrakten. Sen får man kolla villkoren i förväg så klart så man slipper överraskningar.

Och för den delen räcker det gott och väl med "mellanmjölksmodellen" för att få ett hum om storleken, som är det mest kritiska, funkar.
Någon vettigare utvärdering av hur komponenter osv. funkar över tid kommer du ändå inte kunna göra på lbs parkeringsplats.

Hur köper man en gravel?
Man brukar säga att man aldrig köper rätt cykel som förstacykel. Tror få är såpass lyckligt lottade att de har såpass lite erfarenhet att de inte vet hur de vill sitta, samtidigt som de är beredda att betala uppemot 60k för en cykel. De köparna finns helt enkelt inte, eller så är de såpass obrydda att det inte är hela världen att de råkar köpa fel.

Av den anledningen finns det inte 3-4 olika storlekar inne i lager av så dyra cyklar - det fungerar helt enkelt inte för cykelbutiken att lagerföra dessa cyklar som nästa år är ett år för gamla för att säljas smidigt.

Det jag skulle rekommendera är att köpa en lagom bra begagnad cykel med nästan rätt spec och så rimlig storlek som möjligt. Du lär sitta ungefär lika bra på M- eller L-ram, 56-58 cm i storlek ungefär. En mindre cykel är lättare att få till rätt än en för lång (tycke och smak spelar in här - tvärt emot @bekväm grop hejdå har jag gått från aningen större till aningen mindre geo för mina egna 184 cm, där jag tidigare suttit på L men nu väljer M för bockstyrecyklar (men tvärt om på mtb ska sägas!!)). När du sedan cyklat ett tag på den cykeln vet du ungefär om storleken var rätt, om däckutrymmet var för snålt eller om SRAM/Shimano is the shit - då slår du till på drömhojen för 60k!
När det kommer till mtb och lvg är jag tämligen rutinerad. Men även där har jag ingen aning om vilken geometri som kommer passa bäst av att bara kolla på några siffror.

Jag kan ju mäta på någon av mina cyklar men det ger inte samma uppfattning.

Det är tidsförlusten jag inte är villig att ta vid fel köp. Inte kronor och öre.

Det rör sig om en storlek ofta medium eller 56 jag är ute efter. Att hitta dom flesta hojarna i medium mellan Sundsvall och Jönköping i syd och norr riktning känns som det inte borde vara ett problem.

Hur köper man en gravel?
Billigast är när de små handlarna kör en sista rea på modeller som blivit ståendes. Så har jag köpt alla mina cyklar. Brukar bli 30-40% rabbatt.

Säljs de inte så åker de tillbaka till distributören och sedan vidare till näthandlarna som höjer med några tusenlappar igen.
What? Vilka butiker gör så? Vad ja vet så köper alla normala butiker in sina cyklar, betalar fakturan och sen försöker sälja de. Går det inte till fullpris under säsong så får man rea för att överleva?

Hur köper man en gravel?
När det kommer till mtb och lvg är jag tämligen rutinerad. Men även där har jag ingen aning om vilken geometri som kommer passa bäst av att bara kolla på några siffror.

Det är tidsförlusten jag inte är villig att ta vid fel köp. Inte kronor och öre.

Det rör sig om en storlek ofta medium eller 56 jag är ute efter. Att hitta dom flesta hojarna i medium mellan Sundsvall och Jönköping i syd och norr riktning känns som det inte borde vara ett problem.
Jag köper ditt resonemang, men även om det hade varit fint att butiker hade alla sina toppmodeller i alla storlekar hemma på hyllan så kommer det liksom inte att hända. Det är för stor ekonomisk risk och inte värt det för butiken.

Istället får man kolla upp vilken geo man haft (oftast bara söka "modellnamn + geo" så löser det sig) och hur man vill förändra den (om man har behov av det). Vissa cyklar genom "karriären" kommer man älska, andra kommer vara mer "mäh". Vissa kommer inte passa. Innan man vet ganska säkert exakt vad man vill ha hade åtminstone jag avstått från att köpa något för 60k.

En annan grej jag tipsat om innan är att efterlysa om någon på forumet har den modellen man tänkt sig i rätt storlek, varpå man eventuellt kan få provcykla. Jag har lånat ut cyklar några gånger i det ändamålet.

Sällanköpsvaror kräver liksom lite insats tänker jag. Ju mer specifik man är desto större insats går åt därtill.

Sen ska sägas att man lätt kan bli lite upprörd om man står med 60k i handen och är beredd att slänga dem på någon, men ändå kan man inte få som man vill.😛

Hur köper man en gravel?
What? Vilka butiker gör så? Vad ja vet så köper alla normala butiker in sina cyklar, betalar fakturan och sen försöker sälja de. Går det inte till fullpris under säsong så får man rea för att överleva?
Dålig koll på just cykel-ekosystemet men i andra branscher inom detaljhandeln kan distributören (oftast subventionerat av tillverkaren) okeja en retur av gamla modeller ifall uppbundet lager hindrar inköp av den senaste modellen som tillverkaren vill skall synas i butik och kampanjer.

Hur köper man en gravel?

Vet du om du vill sitta ungefär samma på en gruscykel än på din lvgcykel? Om ja då kan man köpa en gruscykel med liknande geometri eller använda lite trigonometri för att beräkna var styret hamnar på en cykel med längre reach och evt en annan stam än den som följer med cykeln. Jag gjorde en kvalificerad gissning att jag ville har styret ungefär en cm närmare och up till en cm högre än på min lvgcykel och det visade sig att vara rätt.

Den har en horribel passform för mig. Redan provkört då jag var intresserad av slx. (Samma ram å gaffel.)

Vad var problemet med den? Mycket går att lösa med att flytta distanser kring stammen eller/och en annan stam.

Hur köper man en gravel?
Har varit på jakt efter en gravel ny i över ett år utan att hitta ngt.
Har letat efter typ 3 olika modeller dels här på sidan men även nya.

I butiker lagerför man typ aldrig gravel i prisklassen 30-60k. Alla dom verkar ligga på nått centrala lagerför någonstans i Europa.

Så köper man en gravel osedd och utan att kunna prova innan?
Hur gör ni andra?

Söker typ:
1x11-13 (helst trådlösa växlar.)
Kolfiber ram å hjul.
Känt märke.
Helst kraftmätare och separat styre å styrstam.
Är 184cm

Så typ topstone 1-2 med lefty, orbea terra m20-31.
Man kliver in på SCS och ber dom plocka fram denna

Hur köper man en gravel?
En storlek har ingen fastslagen standard så alla vinklar och mått kan skilja sig från märke till märke ja även modell till modell.

provade två Bianchi 2025 båda, båda storlek 56. en hade styret väldigt lågt sittandes medan andra hade det väldigt högt. sistnämnda gav en väldigt upprätt position. båda hade samma styre och styrstam skillnaden var ramen.
Jag köper ditt resonemang, men även om det hade varit fint att butiker hade alla sina toppmodeller i alla storlekar hemma på hyllan så kommer det liksom inte att hända. Det är för stor ekonomisk risk och inte värt det för butiken.

Istället får man kolla upp vilken geo man haft (oftast bara söka "modellnamn + geo" så löser det sig) och hur man vill förändra den (om man har behov av det). Vissa cyklar genom "karriären" kommer man älska, andra kommer vara mer "mäh". Vissa kommer inte passa. Innan man vet ganska säkert exakt vad man vill ha hade åtminstone jag avstått från att köpa något för 60k.

En annan grej jag tipsat om innan är att efterlysa om någon på forumet har den modellen man tänkt sig i rätt storlek, varpå man eventuellt kan få provcykla. Jag har lånat ut cyklar några gånger i det ändamålet.

Sällanköpsvaror kräver liksom lite insats tänker jag. Ju mer specifik man är desto större insats går åt därtill.

Sen ska sägas att man lätt kan bli lite upprörd om man står med 60k i handen och är beredd att slänga dem på någon, men ändå kan man inte få som man vill.😛

Håller med att det är orimligt att varje handlare har hela uppsättningen av alla modell.
men att inte kunna finna ngt liknande, åtminstonde samma ram, på en yta som täcker över halva sveriges befolkning känns konstigt.
När det kommer till mc vet jag att många tillverkare visar upp sig på en massa mässor och åter till olika mc butiker landet runt så man får prov köra de hojjarna dom har med sig (oftast dom lite mer udda och bäst säljande modeller)

Nu kommer många bli upprörda men har tänkt som en pendlings cykel. vintertid även gå som ersättare för min lvg och sommar tid några gravel tävlingar.
så kräver inte ngt som är perfekt passform, men åtminstonde ok passform.

antar att jag får måtta min lvg köpa osedd efter det.

Hur köper man en gravel?
Vet du om du vill sitta ungefär samma på en gruscykel än på din lvgcykel? Om ja då kan man köpa en gruscykel med liknande geometri eller använda lite trigonometri för att beräkna var styret hamnar på en cykel med längre reach och evt en annan stam än den som följer med cykeln. Jag gjorde en kvalificerad gissning att jag ville har styret ungefär en cm närmare och up till en cm högre än på min lvgcykel och det visade sig att vara rätt.

Vad var problemet med den? Mycket går att lösa med att flytta distanser kring stammen eller/och en annan stam.
den kändes väldigt lång och styret hamnade väldigt långt ner vilket gav en väldigt aggressiv sittställning.
fick använda bålen väldigt mkt för att hålla en på plats. samma reach som min lvg dock så.....

Hur köper man en gravel?
den kändes väldigt lång och styret hamnade väldigt långt ner vilket gav en väldigt aggressiv sittställning.
fick använda bålen väldigt mkt för att hålla en på plats. samma reach som min lvg dock så.....

I min storlek, kring M, skiljer reach sig ofta väldigt lite mellan olika storlekar och även mellan tillverkare. Stack, och därför höjden av styret, kan skilja sig mycket. Så man behöver har koll på stack. Vilken storlek provade du? S kanske? Nuroad har en orimligt stor steg av 35 mm i stack mellan S och M, medan reach bara är 5 mm längre och hjulbasen hela 2 mm. Så om du provade S och den hade styret för lågt så borde M passa bra.

Hur köper man en gravel?
Hur valde du din MTB och din lvg?
Och har du ändrat ngt som har påverkan på sittställningen på dem typ, styre, styrstam, distanser, sadelposition o sadel?
Vilka modeller är det? För det brukar gå att hitta info om stack och reach om de allra flesta cykelmodeller från de senast ~10(15?) åren

Den har en horribel passform för mig. Redan provkört då jag var intresserad av slx. (Samma ram å gaffel.)
Då har du ju redan en viktig datapunkt att utgå ifrån.
Kolla upp stack och reach för den (och gärna även styrstamslängd, styre och styrposition, dvs det som brukar kallas stack+ och reach+)
Vad är det som skiljer mot de cyklar du har nu och/eller andra som du vet funkar bra för dig?

antar att jag får måtta min lvg köpa osedd efter det.
Som jag skrev ovan är det inte säkert att du behöver mäta, men om du verkligen vill så varför inte
Det @Berk skrev ovan är det en bra utgångspunkt om du vill utgå från sittställningen på din lvg.
vill du ha en gravel mer likt en (modern) MTB kanske du mer skall utgå från din MTB, som tex @bekväm grop hejdå skrev ovan.

sommar tid några gravel tävlingar.
Men om du skall tävla så är du väl redan medlem i en cykelklubb (hur får du annars tävlingslicens?)
och då borde du väl ha tävlande klubbkompisar som redan har en gravel, finns inte möjligheten att prova ngn av dem,
eller kolla med dem var de har köpt sina cyklar?

Men oavsett hur du går tillväga hoppas jag förstås att du får tag på en cykel som passar dig och som du blir nöjd med.

Hur köper man en gravel?
Mtb innan var jag tvungen att byta då nära på minsta rot skickad en över styret.
Aldrig köpt en cykel utan att provköra. Mtb jag har nu har jag endast sänkt och justerat vinkeln på sadeln.
Lvg provat innan och bytt styrstammen.

Hur köper man en gravel?
En storlek har ingen fastslagen standard så alla vinklar och mått kan skilja sig från märke till märke ja även modell till modell.
Ja, och därför får man ju precis som redan påpekats åtskilliga gånger titta i geometritabellen för respektive modell och jämföra med vad man redan har erfarenhet av samt vilka eventuella förändringar som är (eller man tror är) lämpliga om det handlar om en annan typ av cykel? I värsta fall får man även använda lite enkel trigonometri för att beräkna den totala summan av ram, styrrör, stam och styre (Stack+/Reach+).

Hur köper man en gravel?
Ja, och därför får man ju precis som redan påpekats åtskilliga gånger titta i geometritabellen för respektive modell och jämföra med vad man redan har erfarenhet av samt vilka eventuella förändringar som är (eller man tror är) lämpliga om det handlar om en annan typ av cykel? I värsta fall får man även använda lite enkel trigonometri för att beräkna den totala summan av ram, styrrör, stam och styre (Stack+/Reach+).
Du ska köpa en ny familje bil.
Du skickar din 7 åriga son/dotter att köpa bil, med 250 000 i ryggsäcken släpper du av han/hon hos lokala bilförsäljaren.
Barnet har tillgång till all statistik alla på bilarna, ingen av er kan låta subjektivt styra ert val (färg, form, märk etc)

Bilförsäljaren kör bilen vid provkörning i båda fallen, ni får samma information om bilen.
Skulle Barnet lyckats bättre än dig själv och vad gör att du skulle kunna välja en bättre bil än Barnet, då ni utgår från samma information?

Barnet kommer inte förstå relation mellan miltal/årtal och ökad underhållskostnader. Så även lite sportigare bil som mest troligen gått hårt.
Det är variabler utan referens punkt för Barnet.
Samma för min del. X antal mm eller cm åt olika håll säger mig inget då det är en 10-15 mått och alla mått har en korrelation.

Tillbaka
Topp