Hur kul är Swift?

Är Swift kul och tillför något till cykelträningen?

• Ja

Röster: 45 57.0%
  • Nej

Röster: 17 21.5%
  • Mja

Röster: 18 22.8%

• Antal röster
    79
Hur kul är Swift?
Jag har kört Zwift i ungefär ett år och tycker att det är ett väldigt smidigt och tillgängligt sätt att cykla på. Visst, det är något helt annat än att cykla ute, men att kunna dra igång ett träningspass eller starta en klättring och kunna dra igång träningen direkt utan de transportsträckor som ofta blir om en cyklar ute är väldigt nice. Jag bor till exempel mitt inne i smeten i Malmö och har ganska långt till vägar där det känns säkert att köra lite hårdare intervaller och då är Zwift ett bra alternativ.

Hur kul är Swift?
på grund av balansproblem och svårt att hantera för mycket intreyck då utgår gymmet, så blir det till att skaffa en ny trainer, min gamla från 2015 som redan då var utående produkt vill inte mer. Funderar på en Pathtaker T5. rimlig peng tänker jag. ser att det finnsn ngn swift cog n click. är den värt pengarna?
Måste ju trampa genom vintern så jag är i form inför PBP kvalificeringen

Hur kul är Swift?
Satte mig på träningscykeln i uterummet idag och visst inte vad jag ville köra. Såg att det skulle starta ett zwift racing 101 event på 14km. Hoppade in och värmde upp i 5min. Var öppet för 1.0w/kg till 5.0w/kg så visste inte vad som skulle vänta. Var runt 30pers. Starten gick och det gick väldigt lugnt. Jag höll upp tempot och alla bara körde lugnt. I första rejäla backen 6km in stack 11pers. Gisses vad det gick. Jag släppte och låg kvar i mitt tempo tillsammans med en canadensare. Han vägrade att hjälpa till att dra och släppte jag tempot gjorde han det med och lät mig dra han. Ruttnade och ryckte ifrån han. Kom ikapp 10an som hade dött i sista backen och slutade 10. Konstigt att det kan vara så kul. Puls på 180 vid målgång trots att jag fyller 49 om någon vecka. Så lite nytta gör nog denna självplågningen. 😊

Hur kul är Swift?
Satte mig på träningscykeln i uterummet idag och visst inte vad jag ville köra. Såg att det skulle starta ett zwift racing 101 event på 14km. Hoppade in och värmde upp i 5min. Var öppet för 1.0w/kg till 5.0w/kg så visste inte vad som skulle vänta. Var runt 30pers. Starten gick och det gick väldigt lugnt. Jag höll upp tempot och alla bara körde lugnt. I första rejäla backen 6km in stack 11pers. Gisses vad det gick. Jag släppte och låg kvar i mitt tempo tillsammans med en canadensare. Han vägrade att hjälpa till att dra och släppte jag tempot gjorde han det med och lät mig dra han. Ruttnade och ryckte ifrån han. Kom ikapp 10an som hade dött i sista backen och slutade 10. Konstigt att det kan vara så kul. Puls på 180 vid målgång trots att jag fyller 49 om någon vecka. Så lite nytta gör nog denna självplågningen. 😊
Ja, självplågeri är precis vad det är. Det enda man kan vara säker på är att jag aldrig vinner och att man, som lägst, kommer köra merparten av racet på en obekvämt hög intensitet - eller på max. Ändå gör man om det.

Hur kul är Swift?
Jag tycker Zwift är kul, kör endast träningsprogram direkt i Zwift eller från TrainerRoad, samt lite racing. Kör med Zwift Frame och Kickr Core 2, väldigt bra kurs på det paketet sett till vad man får.

Hur kul är Swift?
Föll aldrig för tv-spelkänslan i zwift. Rouvy däremot har uppgraderat grafiken på ett hundratal rutter och börjar bli riktigt snyggt. Cyklade runt en liten ö utanför Bodö Norge igår och inser att dit vill jag åka på riktigt nån gång…. Med Rouvy kan man utforska världen…

Hur kul är Swift?
Jag skaffade en av de billigaste Zwift-kompatibla trainer-cyklarna som går att köpa (Lyon) i våras och har kört en del under framförallt våren men också på regniga dagar och kvällar när jag inte riktigt fått till en cykeltur ute. Eftersom jag främst cyklar MTB annars var det lite av en chansning men jag tycker nog att det har fallit väl ut. Min träningsmängd har ökat och Zwifts träningsplan för att öka min förmåga är också ett bra tillägg för mig som inte är så strukturerad med min cykelträning.

Den här filmen tycker jag summerar Zwift ganska bra för någon helt oinvigd:

Hur kul är Swift?
på grund av balansproblem och svårt att hantera för mycket intreyck då utgår gymmet, så blir det till att skaffa en ny trainer, min gamla från 2015 som redan då var utående produkt vill inte mer. Funderar på en Pathtaker T5. rimlig peng tänker jag. ser att det finnsn ngn swift cog n click. är den värt pengarna?
Måste ju trampa genom vintern så jag är i form inför PBP kvalificeringen
Snabb sökning ger inte så mycket info om Pathtaker T5.. Wahoo Kickr Core 2 brukar säljas till bra pris lite då och då, finns också någon Van Rysel lite billigare, känns som säkrare kort, men de är ju båda en bit ifrån Pathtaker i pris iof. Man kan ju söka efter en forummedlems erfarenheter av en annan lågpristrainer (Jetblack) om vill bli avskräckt..

Zwift cog n click funkar bra, blir lite tystare utan fysiska växlingar inomhus. Hastigheten på växlingen är ungefär som väl fungerande vanliga växlar. Om jag förstår det rätt så ska de numera vara mer kompatibla med andra plattformar än Zwift än för något år sedan.

Det negativa jag hittat med cog n click är att jag tycker det blir lite större steg mellan växlarna än vad jag skulle föredra men det är ju egentligen en mjukvarufråga de borde kunna fixa om de vill (det finns inställningar i appen för att ändra utväxling men jag tyckte inte det gjorde någon skillnad, gäller förra vintern. De ska enligt de uppgifter jag hittade funka bäst med runt 40T klinga fram på cykeln men det har inte jag varken på lvg eller gravel).

Jag har inte kört så mycket race, går alldeles för hårt och min profil är mer av en gnetare vilket gör att jag blir avhängd när det blir toksprint uppför en 1-3 minuters backe, så det blir inte så roligt.. Brukar sluta runt 30 av 100 i kat C trots att min snitteffekt skulle räcka till topp 10, men så är det ju för många andra också... Tycker det varit roligast att köra lite mer sociala men hårda group rides, finns en del sådana där de på förhand aviserar en w/kg-siffra som de håller mha staket framför klungan.

Hur kul är Swift?
Zwift är i mitt tycke inte en ersättning för utomhuscykling men samtidigt otroligt mcket roligare och bättre än "vanlig" trainercykling. Kör för egen del i princip bara ERG-styrda effektintervaller, Race och ibland någon group ride om jag bara vill låta benen gå en stund. Podd till det lugna, musik till det hårda.

Skulle säga att det bästa för min del är att en stor majoritet av passen jag gör på Zwift inte hade blivit av annars, i någon form alls.

Bygga en cykel dedikerad för Zwift skulle jag inte gjort nu när Zwift Ride finns. Om man inte har en över då förstås.

Tillbaka
Topp