Hur ladda biltemas blyaccar på bästa sätt

supermegabear

Ny medlem
Hej på er
Jag undrar om någon av er lampbyggargurus kan säga hur man bäst laddar en blyacc från biltema?
Hur vet man att den är färdigladdad, kan man mäta upp laddningsgraden? Måste man tömma ur den helt och hållet innan man laddar? Laddaren jag har är en mc-laddare från biltema också.
Jag vet ju att kompetensen på detta område är nästan skrämmande hög så jag hoppas på snabbt svar.
Ha det gott / Björn

Tar upp denna gamla tråd då jag idag köpt mig ett biltema blyacc :). Hur kan man veta hur länge man ska ladda batteriet (använder biltemas mcladdare, tror den var på 500mAh)? Batteriet är på 2,6 Ah, kan det va så enkelt att om det är heltomt ladda det i 5 timmar ?. men hur vet man hur mkt kräm det är kvar i batteriet?

Jag undrar över detsamma.

Mottager gärna något käckt samband...

/Erik, mitt i lampbygget

Jag låter biltemabatteriet och deras mc-batteriladdare gotta sig ihop över natten. Hör jag en smäll så vet jag vart jag skall gå försiktigt på morgonen.... Än så länge har varken batteriet eller rökvarnaren fört nåt väsen =)

Surfarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man veta hur länge
> man ska ladda batteriet (använder biltemas
> mcladdare, tror den var på 500mAh)? Batteriet är
> på 2,6 Ah, kan det va så enkelt att om det är
> heltomt ladda det i 5 timmar ?. men hur vet man
> hur mkt kräm det är kvar i batteriet?

Pb-ackar kan man i praktiken betrakta som spänningsstyrda.
Det betyder att att bara laddaren är bra dvs inte lämnar för hög ström eller spänning kan man låta Pb-acken sitta i LÄÄÄNGE.
Biltemas MC-laddare lämnar väl 500mA?
Det betyder att om man låter den sitta i minst 6-8tim, dvs i praktiken över natten, är det inga problem.

Annars finns det Pb-laddare med indikator. Jag har själv använt en sådan här sedan 1992:
l5925.jpg

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=208184.htm
Men den kostar lite mer än MC-laddaren från Biltema...

/håkan

Helt rätt Surfarn. erisch: För att räkna ut laddtiden gör du följande. Tar Surfarns exempel: Laddaren laddar med strömmen 500 mA (0.5 A) och batteriet har maxladdning på 2.6 Ah. Vi utgår från att batteriet är urladdat, så laddtiden bör bli något kortare än beräkningen anger.

Laddning = Strömmen gånger tiden:
2.6 Ah = 0.5 A x tiden --> tiden = (2.6/0.5) h = 5.2 h

Svårare än så är det inte! ;)

Skaffa en voltmätare, finns på Biltema för 50 kr. Då har du full koll på hur mycket spänning batteriet har. Fulladdat 12 v batteri skall ligga på 12.8-13.0 volt. Mitt 2.6 ah batteri laddar jag 6 timmar om jag använt det 1 timme. Använd timer! Med voltmätare och timer kan du inte misslyckas.

Japp. timer redan inköpt.

Måste ut o hojja nu bara, så jag kan tömma batteriet.

Tillbaka
Topp