Hur laga Camelbakblåsa

bruse

Aktiv medlem
Hur laga Camelbakblåsa
Ett litet litet hål långt ned på blåsan gör att det läcker sakta sakta. Går det att laga så den blir tät på nåt fiffigt sätt, eller är det ny som gäller?

Hur laga Camelbakblåsa
Om jag inte missminner mig så har jag läst någonstans att blåsan är av Polyuretan (PUR) det är en plast som går att limma. Är det så att skadan är liten du kanske kan komma undan med dutta dit lite lim.

Det är bäst att du Googlar på det för säkerhets skull men detta är mitt förstahandstips....

Senast redigerad av en moderator:
Hur laga Camelbakblåsa
Någon slags polyuretanlim kanske Sikaflex. Det finns dock risker med limning av PUR det kan frigöras isocyanater så sörj för god ventilation (utomhus) så skall det gå bra.

Edit: inte riktigt säker på hur nyttigt det är att dricka vatten som kommit i kontakt med limmet men personligen skulle jag ta risken som jag bedömer som låg. Det är dock säkrast att kolla detta med någon som har stenkoll. Jag har lagat lite plast men mest PP och liknande och aldrig något som skall vara livsmedelsklassat.

Senast redigerad av en moderator:
Hur laga Camelbakblåsa
bör väl funka med Liquisole eller liknande också? Annars kan du ju fylla den med Stans-gegga så bör det ha tätat hålet efter ett tag... ;)

Hur laga Camelbakblåsa
Testa du med något av snabblimmen som finns i butikerna, risken är att fogen blir för spröd eller att de inte biter. Det kostar väldigt lite att testa..... de flesta har ju någon liten tub superlim hemma. Är skadan så liten som jag får uppfattningen av din beskrivning så kan det fungera.....

Nödlösningen är väl att ta någon riktigt starkt vidhäftande tejp och sätta dit inifrån så den trycks fast av trycket vätskan skapar.

Hur laga Camelbakblåsa
Dykare använder Liquasole och Aquaseal till allt möjligt. De fixar garanterat din vätskeblåsa. Eventuella hälsoaspekter vågar jag inte uttala mig om dock.

Hur laga Camelbakblåsa
Jag har lagat min gammel-gammel blåsa (-95, -96 nån gång) med att dra försiktigt över hålet med
en lödkolv, och smälta ihop blåsan.

Hur laga Camelbakblåsa
fan bruse, du har väl inte tappat all initiativförmåga? prova dig fram, funkar det med laglapp för slang? ja = toppen nej = prova att limma? ja = toppen nej = silvertejpa skiten?

en ny blåsa kostar väl ett par hundringar om det inte funkar, stadium har säkert billiga blåsor. :)

Hur laga Camelbakblåsa
SebbeK skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har lagat min gammel-gammel blåsa (-95, -96
> nån gång) med att dra försiktigt över hålet
> med
> en lödkolv, och smälta ihop blåsan.

Det tror jag är ett bra angreppssätt. Man bör dock vara försiktig eftersom det är en härdplast och egentligen inte lämpad för sådana opertaioner som termoplaster. Stora skador skall man dock nog undvika att göra så med. När man värmer upp PUR bör man dock vara på ett välventilerat ställe för då frigörs garanterat isocyanater som är skadliga för hjärnan.

Hur laga Camelbakblåsa
Jag kan rekommendera en lite bit av permacels "driller tape", världens klart bästa tejp! Mångdubbelt överlägsen vanlig silvertejp (och nej jag syftar inte på biltemas silvertejp). Det stora minuset är att rullarna kostar ~250 kr styck då de iköps i USA i en kvantitet på närmare 5000 stycken men den är GRYMT bra. Fullkomligt vattentät, fäster även bra på fuktiga ytor (även ytor som är "kontaminerade" med snö/is). Mycket hållfast pga glasfiberarmering och fungerar bra ner till -40 C, sen börjar den bli lite spröd i "tvärsriktningen" och man drar oavsiktligt av den ibland men är man lite försiktig är funktionen ok ner till -45 C (har inte testat den kallare än så).

Hur laga Camelbakblåsa
Men "livstids garanti" gäller väl där man köpt den? Och eftersom det troligen är Tyskland så känns det ju lite jobbigt och inte helt gratis.

Hur laga Camelbakblåsa
bruse skrev:
> rick013 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt Liquisole eller Biltemas variant
> > Gummilagning
> >
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId
>
> > =93447 fixar problemet.
>
>
> Ska jag ta en laglapp för slang, eller bara limma
> ihop hålet?

Det var ju bara ett litet hål så ta bara en liten klick lim någon millimeter tjockt och täck hålet plus några millimeter. Det är kletigt och tar ett par timmar att torka till en genomskinlig elastisk massa. Jag har lagat ett antal badpooler, badringar, luftmadrasser och gummistövlar med det här och det håller förvånansvärt bra.

Hur laga Camelbakblåsa
Sprockets skrev:
> Men "livstids garanti" gäller väl där man köpt
> den? Och eftersom det troligen är Tyskland så
> känns det ju lite jobbigt och inte helt gratis.

Faktiskt köpt i från CC i Karlstad. Har mejlat.

Hur laga Camelbakblåsa
När du testat och hittat något som funkar så dela gärna med dig. Upptäckte igår att även jag har ett hål i Camelbaksblåsan......

Hur laga Camelbakblåsa
glitch skrev:
> Aquaseal/sure/Liquisole fixar biffen garanterat.
> Visa lite handlingskraft nu för fasen.

Har precis köpt en tub, nu ska jag hem å sniffa. Limma menar jag...

Tillbaka
Topp