Hur lagar man tubdäck??

paesan

Ny medlem
Hur lagar man tubdäck??
Hej,

Har funderat på att köpa par carbonhjul. Men de flesta är med tub. Därför undrar jag om någon skulle kunna förklara för mig hur man lagar ett tubdäck när man är ute?

Någon som rekommenderar något speciellt märke! Är ute efter "snabba" hjul... =)

Tacksam för svar!

//p

Hur lagar man tubdäck??
Antingen har man punksprej med sig eller så har man med sig ett förlimmat reservdäck.

Zipp gör (grovt generaliserat) dom teoretiskt snabbaste hjulen. Vad ska du använda hjulen till? Träning? Tävling? Cykla platt? Cykla i berg?

Hur lagar man tubdäck??
finns väll sån där punkalagnings sprej man pumpar in i däcken, tror till o med victoria som gör tub däck har sådant för sina däck. annars får man väll ha med sig ett däck som man har förlimmat lite, men hur smidigt är det att ha med sig på en skala :D

tycker personligen att tub är för tävling och kanttråd för träning och möjligen tävling. men det är en högst personlig åsikt :D

Senast redigerad av en moderator:
Hur lagar man tubdäck??
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> annars får man väll ha med sig ett däck som man har
> förlimmat lite, men hur smidigt är det att ha
> med sig på en skala :D

Ganska smidigt.

tubular.jpg ht=480

Hur lagar man tubdäck??
ahh, det där ser ju klart smidigare ut än va jag sett det tidigare, men känns ändå lite som om punkasprej är bekvämare :D

Hur lagar man tubdäck??
Till mina däck medföljde en slags nål. Denna kopplar man till den vulkmedelstub som också medföljde. sedan hugger man den igenom däcket trycker på tuben och drar ut nålen. Sen väntar man och pumpar. Har ännu inte haft någon punka att laga men en kompis har lagat sina med medföljande kit och tyckte det funkade bra.
Tillägas ska också att jag inte har dessa tubar på racern utan att det är ett par mtb-däck. Tror märket är willier. Lätt blir anordningen också. Nya däck verkar dock svåra att få tag i. Finns ett par butiker på nätet. Måste säga att jag är nöjd med dem. Kan köra lägre ringtryck än andra däck och lider således inte av att de bara är 1.95" breda. Dessutom verkar de flyta ut på ett annat aningens "greppigare" sätt.

/Filip

Hur lagar man tubdäck??
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska du använda hjulen till?

Att slå polarna i varje spurt, varje uppförsbacke, varje nerförsbacke, till nästa fikapaus m.m. Att sätta polarna på plats, en gång för alla, så att man slipper höra snacket vem som är snabbast. Samt att se bra ut, att bara se snabb ut kan räcka ganska långt ibland! =)

Har kollat på ZIPP 202 och 303. Riktigt sugen, men de kostar ju en hel förmögenhet. Kanske får träna mer istället...

//p

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp