hur lägger man upp kosten 40 plus

TPIV1976

Ny medlem
hej vill ha tips.ligger i med träningen ligger på drygt 6 pass veckan plus arbete heltid i gjuteribanschen.
äter 5-6 gånger dag och utsluter inget.blandkost...men ändå verkar det vara soppatorsk i mellan varven.jag blir tungandad samt grinig.
vet att jag är fullt frisk trots mina110 kilo..

trä'nar styrka,racer(,MTB 3 pass veckan),samt kajyak rolleblades.samt ett par enstaka löppass i månaden på¨halvmilen.hur ska man lägga upp träning eller kost på ett bättre sett när man är 42 bast...ider är välkommna.

Gjuteri? Då vet du ju hur viktigt salt och mineraler i lagom mängd är.

I övrigt ska jag nog hålla käft när det gäller näring för det finns nog ingen som sköter det så illa som jag :-)
[4x10 och 2x15 mil den här veckan och knappt ett mål lagad mat - var väl pizza i tisdags och potatismos idag :-) ]

Hur mycket sockerrik dryck dricker du?
Hur mycket vitt bröd äter du?
Hur mycket godis och andra sötsaker äter du?

Pfaff sa:
NLC sa:
Är det rekommenderad kost åldersberoende efter puberteten?

Inte nödvändigtvis vad man äter men nödvändigtvis hur mycket man äter.
Åtminstone efter 40.

Är det inte mer beroende på vilken budget man har att förhålla sig till? Som student var det rätt svårt att ta ut svängarna på samma sätt som med en stadigare inkomst.

NLC sa:
Pfaff sa:
NLC sa:
Åtminstone efter 40.
Är det inte mer beroende på vilken budget man har att förhålla sig till? Som student var det rätt svårt att ta ut svängarna på samma sätt som med en stadigare inkomst.
Spagetti rosso är väl prima uppladdning inför ett pass, och efter...

emmer sa:
NLC sa:
Pfaff sa:
NLC sa:
Åtminstone efter 40.
Spagetti rosso är väl prima uppladdning inför ett pass, och efter...

Touché!

TPIV1976 sa:
äter inget godis dricker inte dricka bara ramlösa.dricker bara en gång 1 månaden vid lön

Bra.
Då är det bara att följa Plaffs råd.
---------------
Pfaff skrev:
Ät sunt och varierat
Ät mindre.
// Anders
65+
--------------

När det gäller bladmat som du kallar det... Känner du även att du får slut på energi av salladskolbaserad bladmat?

Själv försöker jag äta enligt tallriksmodellen med minst ca: tredjedel grönsaker varav en stor del av det är typ pizzasallad, rivna morötter och coleslaw, sedan tar man inte för mycket potatis / pasta / ris innan man lägger dit huvudrätten.
Och viktigast av allt är att inte ta så stora portioner.

Äter du pizza ibland? Ta en Bambino / liten / barnpizza med tex, tomater, lök, oliver som tillägg till tonfisken / köttfärsen eller vad du gillar, så får du lite mer än bara flott och vitt bröd. Och glöm inte att äta pizzasalladen.
Oxfilepizzan som drunknar i bea kan du möjligtvis välja på nyårsdagen om du skött dig bra resten av året.

Äter du en burgare så skippa stripsen och dippen och välj fullkornsbröd till den. Självklart väljer du att inte ta den största burgaren med plusmeny.

Kvällsmackorna... Du behöver bara en.
Gör den med tex, en skiva Kärnsund från pågen (osötat surdegsbröd med 51% fullkorn). Lägg på några halvor av körsbärstomater och lite keso eller coleslaw och möjligtvis en skink eller ostskiva.
Vitt bröd som tex, fralla eller vetekakor bör du undvika.

Kan du välja en produkt med nyckelhålsmärkning så är det oftast ett bättre val än den nästan likadana som saknar nyckelhål. Nyckelhålet är oftast ett nyttigare val men tyvärr ofta lite dyrare.

Och ta det lugnt med bananerna.
Även om frukt är nyttigt och det är bra att ta som mellanmål ibland så är många frukter fyllda av energi som antingen måste förbrännas eller lagras runt magen mm. Vanlig fälla att tro att det går bra att äta obegränsade mängder med frukt eftersom det är nyttigt.

Eller så äter du som vanligt fast lite mindre.

Testa kostregistrering i 2v. Se till att vara noggrann och registrera allt.
Efter det så vet du hur du äter sist att du tror att du vet vad du äter.

hm sa:
Handlar inte många av råden hittills om viktminskning? Och inte om soppatorsk som är problemet.
Jo, det har du rätt i iofs. Men 110 pannor och soppatorsk... Problemet borde inte vara för lite mat utan fel mat (eller för lite gröt kanske...)

hm sa:
Handlar inte många av råden hittills om viktminskning? Och inte om soppatorsk som är problemet.

Mitt råd jag gav kan nog resultera i viktminskning om man förbränner mer än man får i sig.
Men jag själv känner att det är lätt att få soppatorsk om man inte äter rätt grejer. Och om man dessutom tar för stora portioner åt gången så kan det bli dippar mellan måltiderna.
Men som sagt... Man måste ju få i sig tillräckligt för att klara sig ändå.

Men i ärlighetens namn så kan jag inte mycket om hur kropp och kost fungerar för olika personer. Jag vet bara vad som verkar funka för mig.
En annan sak jag vet om mig själv är att jag lätt får känslan av soppatorsk om jag sovit för lite.

TPIV1976 sa:
bmi 30 längd 170cm fettprocent?
BMI 30?

Bmi.png

Kalorier in och ut. 50 kg kroppsfett är ca 350000 kcal. Exempel:
1) Stoppa in 1000 kcal mindre varje dag och 50 kg är borta om ett år.
2) Stoppa in samma mängd kalorier och kör 350 st konditionsträningspass a 1000 kcal (1-2 h beroende på intensitet) så är 50 kg borta.

Jättelätt -- i teorin.

Du har ju "soppa" på kroppen för 200 dagar, så jag tror det vore bättre att träna kroppen på att använda den energi du har istf att äta 5-6 gånger per dag. Sen om du väljer långpass eller deltidsfasta tror jag spelar mindre roll.

Kan kanske ha att göra med dålig återhämtning att göra snarare än kosten, eller har du legat på samma träningsmängd under lång tid? Närmar mig själv 40 och känner att kroppen behöver mer tid till återhämtning jämfört med tidigare.

5-6 mål om dagen låter väldigt mycket. De flesta brukar klara sig med 3 mål om dagen. Bröd och juice brukar sätta sig runt midjan.

3 stegshopparen Christian Olsson, 192 cm lång och ca 74 kg lyfte 120 kg i bänk under sin aktiva tid. Det går att vara lätt och stark.

Kanske en dietist kan hjälpa?

Beroende på muskelmassan så ligger kroppsfettet på extrema höjder vilket redan sagts. Låter som knasig kost till vardags och helt fel vid träning.
Jag kör normalt sett en fetare vardagskost med mycket grönt så att magen får något att arbeta med(mindre hungerkänsla) sen när dom hårda passen ska göras då skjuter jag till det lilla extra som behövs för uppgiften.

Men alltför många äter som om dom elittränar och ligger man på 110kg istf 60-70kg så felar kost och energiupplägg ordentligt.

Nu kanske man ska nämna att BMI är ett väldigt trubbigt mått och visar bara hur längden förhåller sig till vikten, inte vad vikten utgörs av. Man kan ha BMI som en överviktig men kroppsfettprocent som en bulimiker... Att man bonkar eller får soppatorsk om man äter 5-6 gånger om dagen så är den troligaste förklaringen att man äter fel, inte att man äter för lite.

lyssnar inte på råden att gå ner.ska man bänka och köra marklyft funkar det bara med bra käk.jag vill ha mer energi inte mindre.kan vara åldern som börjar komma

TPIV1976 sa:
hej vill ha tips.ligger i med träningen ligger på drygt 6 pass veckan plus arbete heltid i gjuteribanschen.
äter 5-6 gånger dag och utsluter inget.blandkost...men ändå verkar det vara soppatorsk i mellan varven.jag blir tungandad samt grinig.

trä'nar styrka,racer(,MTB 3 pass veckan),samt kajyak rolleblades.samt ett par enstaka löppass i månaden på¨halvmilen.hur ska man lägga upp träning eller kost på ett bättre sett när man är 42 bast...ider är välkommna.
Iofs brukar kostrådstrådar mestadels sluta i argumentation av typen religiös-fanatiker mot religiös-fanatiker, men för att möjligen slippa hamna där tror jag att lite mer bakgrundsfakta skulle kunna hjälpa.
Tex:
vad innebär gjuteri-arbete (jag praoade på gjuteri och då blev jag inte direkt en bodybuilder, men vad vet jag?)
vad innebär blandkost?
Vad innebär ”drygt sex pass i veckan” - intensitet, tid osv?
Vad är ”soppatorsk” för dig?

Men om man vill göra det enkelt för sig så svarar jag att om du väger 110kg, tränar mer än 6 pass per vecka av varierat slag, arbetar aktivt och ändå får ”soppatorsk” så äter du konstigt eller har andra definitioner av träning och trötthet än vad jag har.

Svårt att komma med kloka råd när informationen är knapp. Mängd mat, typ av kost, definitionen på "utesluter ingen kan variera". Att äta 5-6 ggr per dag kan funka om energin är därefter. En första tanke är vikten, ok du vill maxa styrka och ha kroppsvolym efter det, samtidigt som du vill skapa dig en kropp full med energi att orka konditionskrävande motion, sorry, du eftersträvar det bästa av två världar. Jag satsar min cykel på att du har fel kost och för mycket energi, lägg sen till ev. brist på vitaminer och mineraler. För mycket energiintag kan göra en person trött, lägg till fel kost så blir det värre. Om du dessutom trycker i dig energipulver av alla de slag så ska du tänka om. Jag tänker så här, fundera på vilken kost du äter och vad du gör när du känner dig pigg och är full av energi, vad åt du då, vad gjorde du då?? utgå därifrån istället för att fundera på varför du är trött. Lycka till!

TPIV1976 sa:
jag blir tungandad samt grinig.

Att det är tungt att andas med 40 kg övervikt är inte konstigt. Redan med 20 kg övervikt påverkas andningen märkbart.

Efter hur lång tid tar energin slut?

Träna mindre, ät bättre, vila mer

Är du tungandad ofta tycker jag du går till en läkare. Kan vara tecken på astma, allergi eller nåt annat

tinkerbell sa:
Nu kanske man ska nämna att BMI är ett väldigt trubbigt mått och visar bara hur längden förhåller sig till vikten, inte vad vikten utgörs av. Man kan ha BMI som en överviktig men kroppsfettprocent som en bulimiker...

Problemet med trubbigheten är nog i andra änden dock, att personer som egentligen är feta lutar sig mot BMI som värde. Andelen super-rippade personen som får "felaktigt" BMI känns otroligt få sett till hela samhället.

tinkerbell sa:
Nu kanske man ska nämna att BMI är ett väldigt trubbigt mått och visar bara hur längden förhåller sig till vikten, inte vad vikten utgörs av. Man kan ha BMI som en överviktig men kroppsfettprocent som en bulimiker...

Nu vet jag inte vad en typisk bulimiker har för kroppsfettprocent men utan att dopa sig (anabola steroider) tror jag att det är väldigt få (knappt någon alls) som kan lägga på sig så mycket muskelmassa så att man får ett BMI >25 (brukar klassas som övervikt) och samtidigt vara stenhård (typ bodybuilding tävlingsform).

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
BMI 38 enligt internet. Har ingen aning vem det är.

Inte jag heller men ser inte ut som BMI 38 tycker jag. Skulle motsvara 123kg om han är 180cm lång. Nånstans 32-35 skulle jag gissa på.

EDIT: Tror att det är Jay Cutler? 178cm och tävlar på ca 118kg, ger BMI = 37. Så 38 stämmer kanske. Tyckte inte han såg så stor ut på bilden dock.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp