Hur lång tid tar det att cykla 3,5 mil?

eddiboy

Ny medlem
Tänkte börja pendla till jobbet. Utgångspunkt Norrtull och slutmål Arlanda.
Cirka 3,5 mil om jag inte minns fel, är väl inte spikrak sträcka men hyfsat ändå längs med e4:an (ska provcykla snart).

Om man är hyfsat vältränad och har en skaplig hoj, vad borde det ta mig upp till Arlanda om jag håller ett måttligt till aktivt tempo? Ge mig en fingervisning bara.. :)

eddiboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Rätt av dig, fel av mig. Typ 3,9 mil var det ja.
> Så..jag ska räkna med två timmar då?

Jag hade hellre valt att snitta 39. Då tar det en timme. Jämt och bra!

Jag bara högg till med 20 km/h. Det är inte tävlingsfort men kräver ändå "aktiv" cykling. Jag skulle behöva duscha efter en sån pendling :)

EDIT: Sen kan det ju bli tufft även att hålla det snittet beroende på trafik, blåst, underlag (is & snö) och nederbörd.

/Johan

Senast ändrad:
Tänk efter själv, hur fort cyklar du? "ett måttligt till aktivt tempo"...
För andra som inte har en aning om vad du orkar med kan man ju gissa allt mellan 1h till 3h...

Att det för mig tog 1:20 till Tyresö (39,5 km) är helt irrelevant.

Mm..tack för Era inputs. Det enda vettiga är såklart att provcykla innan det är skarpt läge så att säga..tack ska ni ha hursom!

Sen tycker jag 1:20 lät bra, det kan jag leva med i pendlingstid :)

När jag cyklar 39 km till jobbet tar det också ungefär 1 timma och 20 minuter. Hade det varit öppen väg hela vägen hade jag kunnat få ner det lite till.

Om du skaffar en racer och blir vän och van vid den, så bör du om du inte har nåt kroppsligt fel, kunna hålla åtminstone 25 i snitt räknat på vindstilla. Kräver ordentlig utrustning som spd-pedaler och funktionella kläder. Föreslår att du kör över Skånela eller Kimsta.

Som pendling låter det dock långt, särskilt som det inte längre är lika gosigt väder. Sikta att köra bara åt ena hållet och/eller bara 2-3 dagar i veckan, i vart fall inledningsvis, annars är det ett säkert failure-projekt.

jonja skrev:
> Sikta att
> köra bara åt ena hållet och/eller bara 2-3
> dagar i veckan, i vart fall inledningsvis, annars
> är det ett säkert failure-projekt.

+1 på den.
Det är enormt stor skillnad på att cykla 4 mil med 25 i snitt ett par gånger i veckan och att göra det två gånger om dagen, 5 dagar i veckan. Jag märker att jag själv blir sliten av mina 2x15km 5 dar i veckan. När jag cyklar på helgen så har jag inte samma energi som jag har om jag inte cykelpendlat på ett tag.

Jag tror han kommer köra på en MTB, en Radon närmare bestämt. När jag cyklar till jobbet 23km brukar jag snitta 27-30 km/h på någon av mina järnspett med bockstyre. På MTB snittar jag 25-27 km/h. Min pendlingsväg består av ca: 3-4km stadstrafik och resten rak och platt cykelbana där man kan hålla fri fart. Jag är inte så värst vältränad, men jag har nog knuffat upp mitt km/h-snitt med runt 2km/h över de senaste 2-3 åren.

Det blir ganska drygt att cykla med en fullpackad ryggsäck när man ska cykla så långt, fundera på om du kan åka bil eller buss en dag i veckan och dumpa in en kasse ombyte.

Sist men inte minst, Lycka Till!

Edit: Stafningh.

Senast ändrad:
BOFH skrev:
> +1 på den.
> Det är enormt stor skillnad på att cykla 4 mil
> med 25 i snitt ett par gånger i veckan och att
> göra det två gånger om dagen, 5 dagar i veckan.
> Jag märker att jag själv blir sliten av mina
> 2x15km 5 dar i veckan. När jag cyklar på helgen
> så har jag inte samma energi som jag har om jag
> inte cykelpendlat på ett tag.

Riktiga elitpendlare löser det där genom att mixa pulver i en cementblandare.

Senast ändrad:
Aron skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1 på den.
> > Det är enormt stor skillnad på att cykla 4
> mil
> > med 25 i snitt ett par gånger i veckan och att
> > göra det två gånger om dagen, 5 dagar i
> veckan.
> > Jag märker att jag själv blir sliten av mina
> > 2x15km 5 dar i veckan. När jag cyklar på
> helgen
> > så har jag inte samma energi som jag har om
> jag
> > inte cykelpendlat på ett tag.
>
> Riktiga elitpendlare löser det där genom att
> mixa pulver i en cementblandare.

+ ANNAT

Jag kör 35 km och det brukar ta 1h 16 min till jobbet och 1h 6 min hem. (snitt-tider)
Brukar göra detta max 3ggr i veckan. Vill ha lite kraft kvar att cykla i skogen någon kväll.
Brukar packa med flera ombyten de dagar jag åker buss.

Snuten skrev:
>
>
> Jag hade hellre valt att snitta 39. DÃ¥ tar det en
> timme. Jämt och bra!

När blev ett jämnare än två?
39 i snitt vore lyx annars...

Senast ändrad:
När jag hade knappt 4.5 mil till jobbet så tog jag allt som oftast cykeln med på bussen på morgonen. (Jo det gick bra att göra så då). Och sedan cyklade jag hem.

Då, på den tiden, tog det mig ca 1:30 att cykla knappt 4.5 mil (lite drygt 30Km/h i snitt)

Bussen hem slog mig aldrig. Inte för att jag cyklade så fort. Nä för att jag kunde starta ca 30 minuter tidigare än vad bussen gjorde.

Nu ska ju TS cykla i en annan miljö än den jag cyklade i så ca 2 timmar kanske är en mer rimlig tid. Men mer tror jag inte.

Om det är en seriös idé så prova och åk några ggr med audax från Barkarby på lördag fm, audax.se . From Sollentuna så åker de ungefär den väg som jag tänker mig med ungefär 25-tempo. Den otålige kan säkert köra fortare än så, men det är åtminstone någonstans att börja. Så länge det inte rör sig om kvalificerade skitstövlar så brukar det vara trevligare att köra i grupp än att ligga och nöta på egen hand, och man slipper plocket med kartor och gps:er.

Det låter som en lång pendlarsträcka men samtidigt perfekt om man vill ha pendeltåget som backup när det blir för slitsamt, trippelpunkteringen kommer etc..

Är det inte vägen över Skånela som gäller från Upplands-Väsby, eller bättre att nöta till Rosersberg (Norrsunda) och sen dra sista biten genom skogarna över Långåsen (så kallar min 93,5-åriga far den biten i alla fall, han cyklade där på 1920-talet...).

När jag bodde i Sollentuna och jobbade på Arlanda så cyklade jag på eller bredvid (cykelväg) gamla Stockholmsvägen som jag som Uppsalabo kallar den.
Höger innan Norrsunda kyrka, över E4:an.
Hade 28 km och brukade snitta 30 km/h på min hybrid.
Jobbade som lastare och hade omklädningsrum där jag duschade innan jobbet. Det behövdes...

Backen vid Kom köpcentrum var rätt seg vid 5 på morgonen och som vanligt kunde man ju inte släppa ner under den hastighet man satt som undre gräns för dagen :-) Oftast precis över 18 var vad jag mäktade med...

jag cyklar dagligen 27-30km enkel väg 5-6dagar i veckan. Det går utmärkt när man har kommit in i det. Pendlingen går dock i regel betydligt långsammare än mina träningsrundor då alla start och stopp drar ner hastigheten. En normal medelhastighet inklusive stoppen är för mig 25-28km/h. Ska det gå snabbare måste jag ha tur med rödljusen.

En Radon-MTB blir det ja. Idén att bara cykelpendla en väg var inte så dum..och ja det blir nog max ett par dagars pendling per vecka. Beror lite på vädret också, är det riktigt överjävligt blir det flygbussen.

jonja skrev:
> Om du vill snitta 25 eller mer på landsväg så
> behövs nåt kvickare och mer asfaltvänligt än
> en mtb.

Eller bara starka ben.

BOFH skrev:
> +1 på den.
> Det är enormt stor skillnad på att cykla 4 mil
> med 25 i snitt ett par gånger i veckan och att
> göra det två gånger om dagen, 5 dagar i veckan.
> Jag märker att jag själv blir sliten av mina
> 2x15km 5 dar i veckan. När jag cyklar på helgen
> så har jag inte samma energi som jag har om jag
> inte cykelpendlat på ett tag.

+2

Kör själv 2mil en väg ca 45min. man är redigt slut om man cyklar 4mil tot 5 dagar i veckan. man ska väll prestera på jobbet också? ;)
Har 200mil bakom denna sommarn med hyffsad cykel. siktar du 5 dagar i veckan lär du inte orka så många veckor.
Dela upp det till 2 och sedan 3 dagar i veckan!

lycka till!

//Janne

Har 5.5km till jobbet och det brukar ta ca 12 minuter, 11 om det är medvind fast då är jag helt utpumpad. 3.5 mil är inte att tänka på, inte för mig iallafall och definitivt inte med en MTB.

Kör ca 43-48 km mellan hemmet och jobbet ca en dag i veckan. Tar ungefär 1:30. Då tar jag cykeln, min racer, på morgonen en dag och oftast hem en annan. Då går det mindre tid och man kan kvittera två träningsdagar istället för en!

Rock skrev:
> jag cyklar dagligen 27-30km enkel väg 5-6dagar i
> veckan.
Quack! Tar du ut en hoj per arbetsdag? Blir det något fyndläge på yardsalen för oss dödliga månne?
:-)

Tips att byta till Continental Race King 2.2 ProTection så blir pendlingen betydligt trevligare.

Senast ändrad:
Jag kör 18,5 km med ett snitt på 27km/h - tar 39-44 minuter.
Då kommer jag fram ordentligt svettig, tempot är inte måttligt.
3,5 borde gå fint på 1.25-1.30 kanske. Beror lite på hur kuperat det är.
Min väg har många backar.

Jag har kört 4 dagar i rad några veckor: På torsdag em blir jag rätt sliten.
Börja med en eller två ggr per vecka så kroppen hinner anpassa sig och hämta sig.

Det tar också lite provande att få ordning på logistiken runtomkring, dusch etc.
Kan du ta med kläder och annat i förväg eller om du har bil är det skönt att slippa ta med det på cykeln.

Nu tillhör väl jag några av de minst vältränade som postar i denna tråden ;)

Men har börjat hoja tur retur fullersta(Huddinge) - skeppsbron. Det är 1,4-1,5 mil enkel väg.

Det går inte supersnabbt när man väl kommer över Liljeholms bron och det är ett relativt segt skogsparti. Jag snittar 20-22 någonstans beroende på dagsform. Har kört 2 gånger i veckan senaste veckorna och måste säga att jag känner mig sliten. Särskilt om jag kör två dagar i rad.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägget då?

Många här har höga snittfarter, är du ovan cyklare så kanske du inte kan räkna med att komma upp i de hastigheterna. Sen beror det ju på hur stor höjdskillnad. Ligga och hoja i 20-25 km i timmen när det är flackt och vindstilla/medvind är inga problem. Men motlut och motvind drar ner tempot markant, särskilt om det är långa backar :)

Precis som alla andra säger. Provcykla. och se till att inte hålla nere antal pass.
Min fru cyklar till jobbet en morgon och tar cykeln hem dagen efter. Men det förutsätter att du kan låsa fast den på bra sätt.

lycka till :)

"Många här har höga snittfarter, är du ovan cyklare så kanske du inte kan räkna med att komma upp i de hastigheterna."

+1 på det. Alla uppräkningar här av personliga snittfarter som har gjorts här har inget större värde för att försöka beräkna ts reala snittfart. Tänker han sig att pendla 4 mil landsväg med en mtb, så låter det blåögt ja nästan korkat. Han kommer att köra 3 ggr och sen ge upp, som så många hugade Arlandapendlare gjort före honom.

Räkna med ett snitt på 15km/h. Att snitta över 25 över 40k kräver några års vana och ett hjärta för cykling.

40k är för långt att pendla, det är mer en dags cykelutflykt för de flesta. En typ av utflykt som bara görs någon gång om året eller för de flesta någon/några gång i livet. Vi här på Happy är inte representativa i frågan.

Atlas skrev:
> Räkna med ett snitt på 15km/h. Att snitta över
> 25 över 40k kräver några års vana och ett
> hjärta för cykling.
>
> 40k är för långt att pendla, det är mer en
> dags cykelutflykt för de flesta. En typ av
> utflykt som bara görs någon gång om året eller
> för de flesta någon/några gång i livet. Vi
> här på Happy är inte representativa i frågan.
Nu är jag ju klinisk idoit. MEN över 15km/h borde nog gå (även om jag inte valt MTB). Jag snittar ju 17.5km/h på rullskidor, och så många stakar jag inte förbi. 22-23 ska inte vara nåt problem. Det tog mig 2 år att komma upp i 28, ett år till till 30.
Jag har ju kortare, men å andra sidan korsar jag stan.

Om man säger så här då: 20 klarar väl många även rena nybörjare med racer? Men 40 är ganska långt, kanske inte för den riktige entusiasten, Bruce Willis eller Chuck Norris, men ts låter inte som en sån.

Om det nu är MTB som TS ska använda och cykla 40 km i måttligt tempo med så bör han nog räkna med någonstans kring 1:45-2h i totaltid, beroende på trafik, väder +ANNAT. Om han är i hyfsad form med cykelvana men ingen elitpendlare.

Tillbaka
Topp