Hur länge håller en sadel

• Trådstartare Trådstartare Jsj
  • Start datum Start datum

Jsj

Ny medlem
Fråga till den samlade expertisen hur ofta kan man räkna med att behöva köpa ny sadel för XC bruk?
Precis kört sönder min Fizik gobi med kium rails, nån som vet vad kium är föresten.

skitsnack e inne på min andra selle italia, första gick på goodwill för att den gått sönder i sömmarna, den nya är på väg att paja i skinnet vid sadelkanten

Min Selle Italia är 7 år och fortfarande i bra skick :-)

F.ö, vad skall man smörja in skinnsadlar med? Vanligt skinn-fett/vax som till skor? Annat?

Min äldsta och mest använda sadel är från 2002, tänkte den skulle ge upp någon gång så jag kan köpa en ny - har aldrig trivts med den. ;)

Sen kan man vurpa sönder en helt ny sadel på första turen, eller få den uppriven av stolliften, eller upptäckta att man kanske inte skulle köpt den lättaste sadeln på marknaden när man inte är den lättaste cyklisten, eller...

Har en Flite från sent 90-tal som fortfarande lever mha lite silvertejp. Min ganska nya SLR nöttes sönder på ett par dagars lerig DH dock.

Hur körde du sönder din Gobi.

Jag har två Gobi, en är efter 5 år sliten och matt i skinnet, men funkar bra ändå.

K:ium är en aluminiumlegering som Fizik satt sitt eget mumbojumbonamn på.
De påstår att den i form av deras rör är lättare än titan.
Men säkert mer miljövänligt (och lönsamt för Fizik, du betalar som för titan och får en Colaburk) att använda nersmälta Colaburkar till rails än en dyrare jordartsmetall.

Aluminum används alltid i form av en legering; utom i Shimanos klingor.
Olegerad aluminium är nämligen värdelös och mjuk som smältost.
Det var i gamla Sovjeunionen som man började utveckla aluminiumlegeringar på 30-talet för att använda i flygplan.

PS, titan används oxå legerad: ofta med då alluminium.

Beror ju lixom hur mycket man cyklar & hur. I början av 90-talet när jag tävlade i MTB så höll en flitesadel knappt ett år,två gick av på mitten men det vanliga var att lädret släppte under kanten. Detta avhjälptes i & för sig med häftor. Vet inte varför jag envisades att köpa nya hela tiden då flitesadeln på den tiden inte höll för MTB, tror den förstärktes sen?

MTB-tävlandet avtog & min sista flitesadel köpt 93 kör jag på än idag, på landsväg då & den kommer nog att hålla ett bra tag till...

Har dock värre erfarenheter av sadelstolpar vars fästen knäckts, kan sluta riktigt illa.

Tillbaka
Topp