Selle Italia fråga

Selle Italia fråga
Min Selle Italia X-LR med titanium rails har gått sönder i ena railsen. Vill höra om nån mer råkat ut för detta? Tycker nämligen om sadeln och funderar på att skaffa en ny. Men man vill ha lite bättre livslängd. Kanske har jag bara haft otur? Möjligen fick den en smäll vid en krasch i höstas men den har inga märken, så jag tror det är ett utmattningsbrott. Den är nog 3-4 år gammal och jag kör ca 500 mil per år. väger 76 och kör fulldämpat mtb och inte så brutalt. Är ju snart 60 år!
Anses sadlar med kolfiberrails hålla bättre kanske?
Selle har 2 års garanti så där är det väl kört..

Bilagor

• 20240609_201118.jpg
    20240609_201118.jpg
    884.6 KB · Besök: 129
Selle Italia fråga
Den där avplattningen är extrem. Skulle tänka att det är en bra ställa till ett utmattningsbrott. Kolfiber har det problem inte, men det finns också exempel här av kolfibersadel som har gått av. Min gissning är att en kolfiber version skulle hålla.

Selle Italia fråga
Den där avplattningen är extrem. Skulle tänka att det är en bra ställa till ett utmattningsbrott. Kolfiber har det problem inte, men det finns också exempel här av kolfibersadel som har gått av. Min gissning är att en kolfiber version skulle hålla.
Tack för svar! Jag fick ett kort svar från Selle support att de inte var intresserade av att inspektera min sadel och att garantin är 2 år.

Selle Italia fråga
Den där knäcken som finns på båda sidorna beror på kraftig misshandel, så ser ingen av 3 Selle italia-sadlar jag har hemma ut. Någon har satt sig riktigt hårt, långt hårdare än den är designad för.

Selle Italia fråga
Den där knäcken som finns på båda sidorna beror på kraftig misshandel, så ser ingen av 3 Selle italia-sadlar jag har hemma ut. Någon har satt sig riktigt hårt, långt hårdare än den är designad för.
Nej, Så är det inte på denna modell. Det är ovalt. Maskinellt stukade rör. Kan återkomma med bild, men nu ska jag ut testa en scott syncros Belcarra!

Selle Italia fråga
Inget bra svar. Men jag väger runt 100 och har Selle-sadlar som hängt med i 10 år, både med titan och kolfiber. Du måste haft otur och haft någon form av yttre våld på den.

Selle Italia fråga
kör sedan cirka tio år med selle italia trans am xo på alla mina cyklar, och inte råkat ut för problemet. de klädda med skinn har titanrails och används till pendling och landsväg, de som är utan skinn har stålrails och används till mtb. de senare råkar efterhand ut för torksprickor i polstringen, men underredet har stått emot bra.

har ett gäng med kolfiberrails som jag avstått att använda då de av någon anledning är smalare i nosen. kommer göra mig av med dem.

Selle Italia fråga
Nej, Så är det inte på denna modell. Det är ovalt. Maskinellt stukade rör. Kan återkomma med bild, men nu ska jag ut testa en scott syncros Belcarra!
Jag menar den konkava knäcken precis utanför infästningen, inte att de är bockade. Jag är övertygad om att de inte ska vara knäckta där utan att nån satt sig så hårt att railsen tryckts in till botten i infästningen och sedan knäckts där. Tror inte att någon tillverkare frivilligt skulle bygga in sådana brottsanvisningar.

Selle Italia fråga

Bilagor

• selle.JPG
    selle.JPG
    8.1 KB · Besök: 49
Selle Italia fråga
Jag menar den konkava knäcken precis utanför infästningen, inte att de är bockade. Jag är övertygad om att de inte ska vara knäckta där utan att nån satt sig så hårt att railsen tryckts in till botten i infästningen och sedan knäckts där. Tror inte att någon tillverkare frivilligt skulle bygga in sådana brottsanvisningar.

Jag tittade på bilder på flera SI modeller, och flera har den där konkava biten i rälsen. Inte bra tycker jag. Min favoritmodell till lvg, gamla SLR Flow, har inte den konkava biten.

Selle Italia fråga
Se bild. Hittade på https://fortnine.ca/en/selle-italia-x-lr-ti-316-superflow-mtb-saddle
Min är likadan. Tror inte jag köper denna modell igen. Andra Selle Italia har ju bra livslängd. Har en Selle italia SLR på ht'n. Runda rails hela vägen. Utan problem.
Ja jäklar. Får ta en titt på min X1'a. Mina SLR o Flites har runda rör.

Edit: likaså min X1. Det måste höra ihop med ovala rör, som jag inte sett själv, och bara läst om på kol-rör. Nåja. Note to self: undvik.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp