Hur länge har ni cyklat MTB/Racer ?

• Trådstartare Trådstartare Plush
  • Start datum Start datum
P

Plush

Guest
Som rubriken efterfrågar... När började ni att cykla MTB eller Racer?

Frågeställningen kom upp med anledning av Pink Bikes frågor om vilka namn man kände igen.
Jag saknade dock flera stora namn på den listan: Tinker Juarez, Juliana Furtado, Greg Herbold, Sarah Ballantyne, Sabrina Jonnier, Henrik Djernis och många många mer....

När jag började cykla?
Jag trampade mitt första MTB-SM 1993.
Började 1990.

Lvg sedan 1987, mtb sedan 1994 (Marin Nail Trail). Aldrig tävlat i nånting.

marin_nail_trail.jpg

Senast ändrad:
Cyklat MTB första omgången ca 1990-1999 (endast sommartid) sen ett litet uppehåll till några sporadiska cykelrundor 2003-06 och från ca 2010 mer eller mindre regelbundet och året runt. Endast för nöje, rekreation och motion, aldrig tävlat.

Lvg - i perioder sedan kanske 10 år tillbaka. Kontinuerligt och med viss ambition sedan 3-4 år.

MTB - sedan förra vintern. I det närmaste ren rekreation.

fick min första MTB 1993-94 men har kört sönder en hel del bockstyrecyklar i skogen innan dess =). Innan MTB fanns på marknaden fanns bara BMX eller bockstyre cykel =). Ville ha fart som man inte fick med BMX men som man fick med bockstyrecykel, ville hoppa i full fart vilket man fick med bockstyrecykel =). Detta var innan hjälmar var på mode och likaså innan MTB fanns att köpa =). Har kört ett par tävlingar på senare år men aldrig varit aktiv i MTB klubb. Där jag växt upp körde man alltid i skogen på banor och skog oavsett cykel, som just city slickers lär sig då MTB är mode nu i storstäder =). Har kört MTB i skogen sedan 90 talet men har aldrig haft så kul med MTB som mitten av 2000 talet då MTB utvecklats till det bästa i jämförelse med 90 talets MTB =).

Cyklade MTB en sväng i tonåren, slutet på 80- början på 90-talet på motionsnivå. Köpte en racer efter det men det var inte riktigt min grej. Sen ett upphåll på ca 25 år fram till förra hösten då jag blev nybörjare igen på MTB.

Mtb sen 1995. Köpte en CyclePro Ambush då och sen dess har jag varit fast. Har ofta lekt med tanken att testa lvg men det har aldrig blivit av. Inte för sent för det iofs.

Köpte mtb 1986 och har för mig att jag körde ett race på en gräsmatta i Norrköping -88. Följt av div. smårace i Slottskogen o Gbg omgivningar. På lvg en del halvsvarta race runt Jönköping o sedan tempo i Gbg.serien.

Cyklade min första mtb-tävling typ 88-89 ungefär, på en lila Scott LX. Ungefär samtidigt började jag träna lite landsväg. Fortsatte tävla lite smått i mtb ungefär till -95, men efter det har det varit tävlingsfritt om inte motionsklass i långloppscupen räknas och det gör det nog inte så långsamt som jag cyklar:rolleyes:

Fick min första Miyata mtb typ 91. Lvg började jag med som jobbpendling för typ 10 år sedan, även där var dörren in en Miyata. Cyklat har jag alltid gjort, men tävlandet är inte för mig.

Lvg sen -97 och mtb sen -98. Hade ett gäng år med uppehåll från mtb när jag tävlade i triathlon och några års uppehåll från lvg när jag slutade tävla i triathlon ?
Alltid cyklat något sedan jag började.

Mtb sen nån gång i början på 90-talet (93/94?). Har aldrig cyklat racer på riktigt (utan bara cyklat på asfalt emellanåt).

Motionscyklat utan större ambition. Första hojen ur motionssyfte var en racercykel Peugeot som brorsan gav mig, tror det var runt 1995 eller något sådant, sen kom jag över en TREK MTB från 1998 eller 99 och brände runt i skogarna hemmavid. I början på 20-talet köpte jag mig en Cresent Edge med 29"or som höll i sig ett tag. Mitt första motionslopp var Cykelvasan 2015. Men jävlar vad roligt det är att cykla. Nyligen tryckte jag mitt första enduro/DH och gravel vecka i spanska bergen, snacka om ny upplevelse, var som halt gubbe bland sten och klippor.

Tröttnade på dyra hobbys och tog runt ~2012 upp cyklingen igen som slumrat sen 90-talet, både mtb och lvg.
Känner inte igen några namn från #1 men har alltid mest har mig själv i fokus på tävlandet.
Många i pinkbikes lista såklart, tyckte också den var lite märkligt sammansatt, många aktiva nu.

Har alltid gillat att cykla. Härligaste transportmedlet, fantastiska sommarminnen på tantcyklar osv.

MTB har jag kört sedan slutet av Juni dock. Köp av hybrid i våras spann upp intresset för cyklingen på riktigt.

Köpte en jättestor Monark MTB kring -89 men det var när jag köpte min Miyata Trail Runner Alloy -91 eller -92 det började. Tävlade aktivt till -98. Hann med både KM, DM, SM, NM och VM. Cyklade sporadiskt någon sommar efter det. Sen lade jag cykeln på hyllan och cyklade i princip inte en meter förens -18, nu har jag roligare än någonsin på cykeln. Kompletterat med skadligt mycket internetcyklande.

MTB:
- xc/stig från 98 (kör fortfarande)
- Freeride (droppa hustak, dubbla trappor etc), från 2001 till 2005.
- DH från 2003 (kör fortfarande, tävlade 06-11)
- Slopestyle, från 2004 till 2008
- MTB park/street, 2005 till 2008
- Trial, 2005 (kortvarigt)
- Enduro från 2013 (kör fortfarande. Tävlade lite 2014-2017. Nu enstaka rallyn)

BMX (street):
- Smakade på det 2004.
- Ny omgång 2007 - 2011.
- Gubbcykling vid enstaka tillfällen från 2014.

Landsväg: 2010 - 2014

Jag började träna på en racer våren 1995, Nishiki Olympic 12, Suntour Blaze ramväxlat, har kört landsväg sen dess. MTB dröjde till hösten 2005, 26" single speed, som fick växlar 2012.

Jag började träna på en racer våren 1995, Nishiki Olympic 12, Suntour Blaze ramväxlat, har kört landsväg sen dess. MTB dröjde till hösten 2005, 26" single speed, som fick växlar 2012.
Samma här, första racern en Olympic :) Köpt via Gula Tidningen kanske 1983? och sen några säsongers träning med Djurgården cykel som utgick från Kista. Fanns Olympic Royal också, en sån skulle man haft... Fast min hoj hade utbytt bakväxel till Campa Super Record i titan!

Började 1968 iom trafikomläggningen, första hojen hade pedaler på framhjulet och sadel av trä. Morfar satte på skumgummi från någon gammal madrass efter att min ändalykt börjat anta samma färg som babianerna i djurparken.

Racer 10vxl Monark 2 decennier senare och mtb -97 med Finnmarksturen 112km som premiärtur. Aldrig tävlat mer än ngt KM/Märkesprov (TT) på vanlig linjehoj helt befriad från aeroprylar.

Köpte min första vettiga cykel i April 2019, då 32 år gammal. Kan för mitt liv inte förstå varför tanken inte slog mig tidigare. Jag har ju använt cykel som transportmedel hela mitt liv verkligen, men aldrig tänkt att jag borde köpa en vettig cykel och göra cyklandet till en hobby. Jävligt märkligt faktiskt. :P Men men, bättre sent än aldrig?!

Började cykelpendla 2014. Köpte min första landsvägshoj på rea hösten 2014, började väl cykla lvg mer regelbundet våren 2015. Får erkänna att jag är en gröngöling jämfört med de flesta här.

Köpte min första lvg hoj i juli iår (jag har aldrig tidigare i mitt liv cyklat på såpass smala hjul) det blev en en 80' tals DBS Winner ombyggd till räser, sen blev det en mycket modernare och lättare bianchi impulso. Dock så är det svårt att pendla på en sådan hoj när höst/vinter slasket drar igång, så en gravel hoj inhandlades för 2 veckor sen. Har pendlat med bockstyre nu sedan börjat på augusti. Och jag har aldrig mått bättre!

Köpte min första mountainbike, en Miyata Valley Runner 22 augusti 1988. Körde min första tävling 1990. Tävlade aktivt till 1995 för att sedan träningscyklat och tävlingscyklat mer eller mindre sporadiskt sen dess. Dock blir huvuddelen av alla transporter fortfarande med cykel.

Alltid gillat att cykla. Körde mitt första motionslopp 1976, 75 km med en tung stålcykel utan växlar. Flyttade till Uppsala feb. 1982 och blev arbetskamrat med en tävlingscyklist som hade sin Chesini i omklädningsrummet på sjukhuset där vi jobbade. Blev såld direkt och köpte en Nishiki mars 1982. Började träna som en galning, körde Vättern -82 och gick med i CK Uni och körde min första tävling på hösten. Köpte sedan en campautrustad Chesini våren 1984. Uni gick i dvala början av 1985 och jag bytte till UCK. Tränade och tävlade i två år till. Åkte på värsta bronkiten och sedan värsta psykhammaren och slutade med cykel hösten 1986. Fick ett återfall 1990 och köpte en Bianchi MTB och tränade med UCK i ett par år. Köpte en motionscykel för friskvårdspengar 2004 som jag tränade lite lätt på då och då. Nytt kort återfall med en Nishiki XC5 runt 2010. Lätt återfall igen 2016 som varade en säsong. Och slutligen, var och kollade på cykel-SM i Uppsala 2022 och åkte dit ordentligt. Såg en annons på Blocket i aug. -22 där Sportson annonserade ut en Trek Domane SL6 med 10.000 kr. rabatt. Slog till direkt. Köpte även ny motionscykel i dec. -22. Tränat minst 3-4 dagar i veckan sedan dess. Kanske pension nästa år och ännu mer träning. Vill ut och träna hela tiden.

Senast ändrad:
Mtb på Järvafältet (numera kallat flatbar gravel) från typ 2015, sen tog det väl nåt år innan övergången till stig var total, och nångång 2020 övergick det i enduro, park och tramshuck

"Semi-racercykel", som det heter på nederländska, från 1987. Första riktiga lvg-cykel 1989, tror jag. Har haft, och regelbundet kört, en lvgcykel sedan dess.

Första MTB 1994. Sålde den snabbt för att det inte finns mountains i Nederländerna. Köpte igen en MTB när jag flyttade till Tyskland 2005. Första cykling på stökig stig när sonen fick sin första MTB när han var 4 i slutet av 2017. Då upptäckte jag att det är otroligt roligt att cykla i stök och att jag behövde en riktig stigcykel. Mötte överigens @N_sandstrom på min första tur i Hellas och sin första Blåa/Gröna runda.

Första gruscykel i april i året (frun berättade att hon redan hade föreslagit att vi kunde köpa gruscyklar för flera år sen men att jag sade nej (som jag hade glömt) ...).

EDIT: ser nu att jag redan hade svarat i tråden. Ah, nu finns lite mer information.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp