Hur länge har ni väntat på en cykel?

Danne K

Aktiv medlem
Som rubriken lyder.
Hur länge har ni väntat som längst efter en cykel som ni har beställt?
Jag är uppe i tio veckor (+ några dagar) nu och har inget direkt datum på när jag ska få cykel.

7 Mars gjorde jag beställningen. Cykeln fanns inte i lager i Sverige. 25 April var det preliminära leveransdatumet då och sen ändrades det till 15 Maj och nu sist till 25 Maj.
Det börjar bli smått frustrerande.

Crossmax sa:
Har du händelsevis handlat av Cykelkraft, och kan det rent av vara en Ibis du köpt, gissningsvis en Ripmo?

Nej. Jag har beställt en Merida Silex 9000 från Meridastore.se
Jag upptäckte, för en vecka sedan, att årets modell är borta från deras sida (finns endast en 2018 års modell i stolek M kvar). Men min beställning av årets modell i storlek L ska ligga kvar, enligt dem.
Jag har frågat varför det dröjer och de säger bara att båtfrakten från fabriken kan ta tid.

Tja, allt är väl relativt.

Väntade nog 8-10 veckor på en ram när jag byggde min gravel för någon skulle ju svetsa ihop den och sen skicka den, nu är jag inne på vecka 9 och det kommer nog ta minst 4 veckor till innan jag ser något och det beror på att det är en ny produkt och man har inte kunnat planera för efterfråga genom att göra en stor beställning frän ramfabriken.

I dessa tider av kolfiber så är det lätt att glömma att en stor del av varför fina kolfibercyklar är dyra är att det är ett tidskrävande och manuellt arbete i många steg av produktionen så det gäller att vet vad som säljer och hur många annars tar det tid att ställa om i fabriken.

Danne K sa:
Som rubriken lyder.
Hur länge har ni väntat som längst efter en cykel som ni har beställt?
Jag är uppe i tio veckor (+ några dagar) nu och har inget direkt datum på när jag ska få cykel.

7 Mars gjorde jag beställningen. Cykeln fanns inte i lager i Sverige. 25 April var det preliminära leveransdatumet då och sen ändrades det till 15 Maj och nu sist till 25 Maj.
Det börjar bli smått frustrerande.
Förseningen är alltså nu en månad, på det PRELIMINÄRA leveransdatum du fick vid beställning? Jag skulle inte kalla det exceptionellt. Anges datumet som just preliminärt skulle jag förvänta mig att det försenas.

9 veckor.
Fast det var efter att ha väntat på en prissänkning i 8 månader. Efter att ha räknat bort att den skulle finnas i lager i 5 år.

6 veckor tror jag, när franska posten slarvade bort den, eller om Commencal märkte den fel. Det gällde en ram.

En kompis försökte köpa en Merida från samma butik som du förra året, först hette det att den fanns i lager, sen att den fanns i lager i EU, sen att den var påväg från EU lagret till SE, sen fanns den helt plötsligt inte alls i EU, det var ett jäkla krångel.
Han köpte inte någon Merida.

Tack för era svar. Då vet jag att det är inte helt ovanligt med lång väntetid.
Jag fattar att det tar tid att tillverka en kolfibercykel, men enligt Merida så skulle det finnas en i lager på fabriken.
Jag har frågat dem om cykel är lastat på en båt och på väg, men det har de inte svarat på.
Har googlat lite om båtfrakt och fått reda på att det kan ta upp till två månader. Men som sagt så vet jag ju inte när, eller om, cykel är lastad på en båt.

Men men.. Den som väntar på något gott........

Jag brukar väl räkna på februari 2012 som start på väntandet tror jag.
Så jag har ju hunnit med en del annat medan Triton inte har svetsat ihop några rör.
De hann både göra av med pengarna och montera S&S-kopplingarna på nån annan ram under tiden dock.
Roligt nog är det fortfarande precis den ram jag ritade då som jag fortfarande vill ha.
Så nån dag kanske jag hittar en ny garagefirma som vill ha en påse gratis pengar i förskott.

Tillbaka
Topp