Hur länge ska dubbdäck hålla?

På vinterpendlaren har jag ett par schwalbe marathon winter som gått ca 1700 km. Idag när jag skulle hem från jobbet märkte jag att det var pyspunka på bakdäcket. Jag hade inte tid att byta slang utan chansade, pumpade i lite luft och trampa hemmåt, på mina 22 km fick jag stanna 2 ggr för att fylla på luft. När jag väl tar av däcket för att kontrollera vad punkan beror på upptäcker jag att 2 dubbar har gått igenom på insidan av däcket. Ska det vara på detta viset är det så att man får räkna med att det är så kass kvalitet på dubbdäck? Har schwalbe någon garanti månne?

Fick du ut så många mil ur ett schwalbe dubbdäck kan du vara glad. 28 mil är mitt bottenrekord...

Soumi däcken på mtb är inne på tredje vintern och ser ut att kunna gå en till två vintrar till....

Känns som ett fabrikationsfel?
Mina Schwabe Winter (har bara två rader dubb) har rullat två säsonger på sopsaltade cykelbanor i Stockholm, dryga 200 mil, och är fortfarande i bra skick.

Jag har cyklat ca 335 mil med mina MW, 240 dubb, och punkat 2 ggr men inga spår av att det var dubben och de ser helt fina ut på insidan.

Senast ändrad:
Varje gång de här trådarna kommer upp, så berättar jag att Schwalbe har haft stora problem med detta tidigare och att de sen ska ha rättat till produktionen. Därefter brukar jag fråga om TS har lust att kolla när TS däck är tillverkade för att se om teorin stämmer.

Tyvärr är det aldrig någon som orkar svara mig :)

nikasp sa:
Jag har cyklat ca 335 mil med mina MW, 240 dubb, och punkat 2 ggr men inga spår av att det var dubben och de ser helt fina ut på insidan.

Mina schwalbe winter 118 dubb är litet slitna på bakdäcket efter ca 200 mil, dubbfästena dåliga på nåt dussin dubbar så de lossnar stup i kvarten (undrar om det beror på att jag kör så högt tryck?). Nästa år skiftar jag fram och bakdäck, och hoppas på 125-250 (1-2 säsonger) mil till på dom, men det kanske är orealistiskt.

EDIT: pumpar upp till 80-85 psi (5,5-6 bar), men pumpar inte så ofta så de halkar väl neråt 4-4,5 bar ibland. maxtryck är 85 psi om jag inte minns fel. Har punkat en gång, då jag slarvat och lämnat grus under den nya dubben som käkade sig igenom.
Edit: ALDRIG ALDRIG skriva att man inte punkar. Igår igen... Taxi hem.

Senast ändrad:
garfunkel sa:
Varje gång de här trådarna kommer upp, så berättar jag att Schwalbe har haft stora problem med detta tidigare och att de sen ska ha rättat till produktionen. Därefter brukar jag fråga om TS har lust att kolla när TS däck är tillverkade för att se om teorin stämmer.

Jag har haft däck inköpta 2015 och 2014 från en stor webshop i DE som har gett upp alldeles för snabbt. De däcken jag köpte 2014 var ett par, det ena höll i 300-400mil medans den andra i ca 50mil. Däcket från 2015 höll väl runt 100mil innan punkteringarna kom.

Vad för tryck kör ni? Är väl rätt relevant när vissa punkar efter några mil och andra klarar sig flera hundra mil.

Jag som nyss köpte dubbdäck för att kunna köra distansrundor...

Hade problem med mitt förra par, iaf under andra vintern dom användes. Till slut blev det silvertejp på insidan.
Paret jag kör nu har gått bra hela vintern (iofs bara 120mil än så länge) Ligger väl på 4.0-4.5bar ungefär (på 35mm SMW).

Jag köpte nya (vet dock inte tillverkningsår) Schwalbe Winter för den här säsongen som nu uppskattningsvis har gått 130 mil.
Nu på morgonen hade jag dåligt med luft i backdäcket som berodde på att en av dubbarna hade nött hål på insidan av däcket och punkterat slangen.

Jag kör med mina däck hårt pumpade och brukar ligga på 5,5 - 6 bar bak och något mindre fram.

Läste om någon som hade lagt på några lager vävtejp på insidan av däcken för att minimera risken för punkteringar pga dessa problem. Någon som har testat detta och vet om det fungerar bra?

Wideman sa:
Läste om någon som hade lagt på några lager vävtejp på insidan av däcken för att minimera risken för punkteringar pga dessa problem. Någon som har testat detta och vet om det fungerar bra?
Se inlägget ovan ;-)
Jag körde ett varv silvertejp på insidan på mitt förra par efter att jag hade haft ett gäng punkor pga inåtgående dubb. Körde sen resten av vintern utan punkor.

Har varit i kontakt med företaget XXL där jag köpt däcken ifrån och frågat hur länge dom tycker att däcken ska hålla. Deras svar var åtminstone 2 säsonger dvs, betydligt längre än mina 3 månader och 170 mil. XXL skulle ta kontakt med Schwalbe för att reda ut vad som gäller, jag anser att det är reklamation få se vad dom anser.

När däcken är inköpta hjälper ju inte. Kan ju vara något ÅF som köpt upp något gammal lager och försöker kränga gamla däck.

BjornR sa:
Vad för tryck kör ni? Är väl rätt relevant när vissa punkar efter några mil och andra klarar sig flera hundra mil.

Jag som nyss köpte dubbdäck för att kunna köra distansrundor...
Några hundra mil är väl ändå en rejäl distansrunda?

garfunkel sa:
När däcken är inköpta hjälper ju inte. Kan ju vara något ÅF som köpt upp något gammal lager och försöker kränga gamla däck.

Det är iofs sant men köper man två identiska däck av samma handlare där däcken håller olika länge så kan man börja misstänka att Schwalbe fortfarande har problem med sina dubbdäck.

Tror mina Nokian (nuvarande Suomi Tyres) är uppåt tio år gamla, köpte dem begagnade och har själv har cyklat på dem de senaste fem-sex vintrarna. Lite spruckna, men mjukt gummi som greppar bra fortfarande. Två dubbar av ca 300 har lossnat från framdäcket såg jag igår.

garfunkel sa:

Var hittar jag datummärkningen på Schwalbe?

izar sa:
garfunkel sa:

Det är iofs sant men köper man två identiska däck av samma handlare där däcken håller olika länge så kan man börja misstänka att Schwalbe fortfarande har problem med sina dubbdäck.

Var så för mig. Ett däck, visseligen det hårdare belastade bakdäcket gav sig efter 28 mil. Framdäcket har iaf gått 3-4 gånger så långt och felfritt än så länge.

Mina tre uppsättningar dubbdäck, alla Nokian men olika modeller, är fräscha. Dubben är inte lika spetsiga som när de var nya, men biter bra ändå.

Tillbaka
Topp