Hur långt in ska vevarmen?

Fsandqvist

Medlem
För drygt en månad sen köpte jag en Cube Analog HD RLO SX12 på XXL. När jag cyklade Stig för några veckor sedan så lossnade vänster vevarm. Nu har jag försökt dra fast den, men tycker det är svårt att veta hur långt in armen ska. Jag bifogar en bild på hur det ser ut nu. Räcker det eller ska den längre in på axeln? Jag är hopplöst oteknisk och kan inte meka eller skruva alls, därav denna knasiga fråga.

Bilagor

• 845A3D17-C371-4EE0-8C73-2B8AE699CAFE.jpeg
    845A3D17-C371-4EE0-8C73-2B8AE699CAFE.jpeg
    385.6 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Har vevarmen ramlat av ska du nog ta tillbaka den till butiken och klaga på uselt och farligt montage. Man kan skada sig rejält om den lossnar i fel läge och den ska inte(!) lossna under bruk. Ffa inte spillrans ny.

Tekniskt:
Det ser ut som ett splinesförband. Då kanske vevarmen har överlevt misshandeln men den kan ha deformerats. Montera den åter (efter att ha fotograferat och dokumenterat problemet) och dra åt med kraft. 40 Nm moment är vanligt. Tänk 4 l mjölk på 1 meters hävstång. rätt hårt.
Sen sitter vevarmen där den sitter.
Om den sitter. Har splinesen skadats på vevarmen och lagret går det kanske inte att få att sitta bra hur som helst.

Om du drar åt av all kraft och den fortfarande inte sitter fast så är den sannolikt skadad. Reklamera till butiken och kräv nya delar samt montage. Önska dig uppgradering för sveda och verk för att ha riskerat din helsa med dåligt montage.

Håll hårt i cykeln - det råder brist på marknaden så om de vill ge dig ny så se till att du får den direkt.

Tillbaka
Topp