Hur lurar ni huvudet på trainern?

Behöver inte lura huvudet alls. Mitt huvud är en naturbegåvning så det skriker om det. Däremot behöver huvudet lura kroppen i en timme eller två. Kanske tre en bra dag och om jag verkligen vill.
Sen i ärlighetens namn. Jag cyklar/tränar aldrig riktigt hårt. Inte nu längre i alla fall. Och det har jag förmodligen aldrig gjort, inte tillräckligt hårt iallafall. Nä för min del så är det hastigheten/intensiteten som dödar, inte distansen/tiden.
Steen skrev.
använder reptilhjärnan istället för storhjärnan...
Jag skulle säga att använd överhuvudtaget inte någon del av hjärnan under denna typ av träning. Det är det som ställer till det. Man ska börja fundera, känna efter och kanske tom. ändra på träningsupplägget. Och det mitt under ett pass. Nej, nej, nej, nej det går inte att börja fnula på sådant under passet. Då genomför man och inget annat. Är det 4*4 så är det 4*4!

Steen skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Det är detta som gör skillnad.
> 2. Mina konkurrenter gör samma sak - fast bättre.
> 3. Nästa gång gör det inte lika ont.
> + att jag lyssnar på väldigt hög musik i lurarna.

Jag tycker att alla fyra är bra punkter. Att man förstår varför man gör det. Att man inser att det är det här som gör skillnaden.
Att inse att konkurrenterna förmodligen tränar som fan de också.
Att man lär sig tåla smärta. Man kan missuppfatta detta och tro att man inte ska träna lika hårt. Och så kan det vara. För det gör inte lika ont då, om man blivit bättre tränad. Men nä så ser inte jag det. Jag ser det som att man lär sig ta skit. Man åsidosätter kroppens signaler frånkroppen helt enkelt.

Själv gjorde jag något som kanske inte är så där jätte listigt förra året under VR. Jag cyklade nämligen 30 mil (29.5mil) i ett svep utan något stopp alls. Nu cyklar jag inte detta så där fort precis. Knappt 12 timmar tog det. Och kan jag tala om att man får ta befälet över kroppen och vissa känslor då och det även fast man cyklar långsamt.

Mitt främsta råd är Målbild! Varför utsätter jag mig för detta? Vad vill jag uppnå? Och innan du sätter dig på trainern eller under uppvärmningen. Gå igenom målbilden. VARFÖR! Vad vill du uppnå!

Sen jävligt bra musik på ganska hög volym.

Målbild är viktigt. Jag tänker, som flera andra, det är jobbigt av en anledning, detta gör skillnad osv. Men jag pallar bara ca en timme så det är 4*4, 20*2, 8*4 eller liknande som gäller. Aldrig distanspass, dom kör jag ute. Sen hjälper det at köra i en kall lokal, i mitt fall i garaget med en riktigt bra fläkt.

Jag kollar på Ronde, P-R och likn på paddan eller lyssnar på hårdrock.

Dessutom kör jag helt analogt. Min Monark 814e med viktkorg kan bara visa tid och kadens. Det räcker för mig. Inga staplar, inga diagram.. Bara pannben....

Tack allesammans för värdefull input! Jag skrev ut några mantran som jag tejpade på styrstamen när jag körde intervaller tidigare ikväll. Det fungerade faktiskt bra. Hade prövat lite olika, både sådana som har med målbild att göra, andra som rörde konkurrenter men det som funkade allra bäst för mig var olika sätt att förhålla sig till smärtan. Kul!

Om du har en trainer som kan programeras så kan du tex om du kör 4min-intervaller variera effekten och lägga in små "vilor" som fungerar som delmål. Jag har gjort så här: I stället för att köra konstant 360 Watt så programerar jag omväxlande 390 Watt i 20 sek och 300 Watt i 10 sek. Som Tabata alltså, fast "vilan" är ingen riktig vila, bara lite lättare.

Träningseffekten gissar jag blir i princip lika som vanliga 4min-intervaller, men (för mig själv i alla fall) blir det enklare att genomlida ett intervall när man mentalt delar upp det i delmål. Man har 8 x 20sek som man ska beta av, och däremellan har man 10 sek som inte är nån riktig vila, men där benen i alla fall svider något mindre.

Funkar även på tröskelintetvaller tex 2 x 20 min där jag höjer nivån +20 Watt i 100 sek, och -100 Watt i 20 sek. Man får då 10st delmål 1min40sek långa med en liten belöning i form av 20sek kort återhämtning efter varje.

Sista vilan i intervallen kan man skita i. Eller tom göra tvärt om och höja effekten. Så att man kramar ur det lilla sista man har.

Senast ändrad:
En annan variant är ett pass som jag blev ordinerad av Aktivitus är intervallträning "10/20". Då kör man tex 2x20 min där man i varje intervall kör omväxlande 10 sek på ungefär 1,7 x FTP (alltså knappt dubbla tröskeleffekten) och 20 sek aktiv vila (ca 80 Watt). Också mentalt lättare att genomlida jämfört med vanligt tröskelpass tycker jag och dessutom finns det teorier som säger att det är en effektiv träning när man stressar musklerna med totalt 2 x ca 7 minuter på riktigt hög belastning.

Tillbaka
Topp