Hur man räknar ut maxpuls och minimumpuls

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum

Gtx

Ny medlem
Hur skall jag räkna ut min minimi samt maximumpuls? Är det sant att man skall ligga på 70% av sin maxpuls för att få bäst resultat?

Du kan inte räkna ut din max/minpuls men du kan mäta din max och minpuls.

Hur det sedan skall användas i träning finns det många åsikter och varianter på. Prova att söka lite, för detta ämne har diskuterats många gånger.

Härom tvista de lärde, läs gärna någon eller några böcker för att få lite allmänbildning. Minimipuls benämns oftast vilopuls. Ta på dig pulsbandet och lägg dig och sov, ta sen pulsen medan du sover (om din klocka klarar av det) eller när du vaknat. Upprepa några gånger så får du bra grepp om vilopulsen, den är ett bra mått på om du börjar bli sliten tex, då ökar den några slag. Maxpulsen får du fram genom att cykla uppför en lång backe, öka gradvis tills ögonen vänder sig i huvudet på dig och kolla hur långt du lyckats pressa upp pulsen. Man kan också räkna ut den men det är mycket mer oexakt och egentligen oanvändbart på individnivå. 70% av maxpuls ser nog de flesta som ett lagom distanstempo.

Ok, har nått 200 i puls. Min pulsklocka verkar inte klara mer. Men innan har jag hört att man kör 200-åldern.

Max- och minpuls räknar du inte ut, du mäter dem. Nej "att man skall ligga på 70% av maxpuls för att få bäst resultat" är inte sant.

I länken här nedan finner du lite information om puldsbaserad träning skrivet av Bengt Gingsjö, en inte helt långsam cyklist, och tidigare hyggligt framgångsrik simmare (OS 4:a?).

http://www.fredrikshof.se/docs/traning/pulserin/pulserin.htm

Det går att fördjupa sig hur mycket som helst inom ämnet och vad som är rätt för en person passar inte alltid en annan.

Roger

Jacob.Thoren skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, har nått 200 i puls. Min pulsklocka verkar
> inte klara mer. Men innan har jag hört att man kör
> 200-åldern.

220 minus åldern är en vanlig tumregel, men den är ungefär lika noggrann som att kasta pil med 10 starköl innanför bältet.

Roger - det här var förutom en utmärkt genomgång första gången jag "hört" ordet pulsomfång. Dvs skillnaden max och vilopuls.

Generellt gör ju de som säljer pulsklockor världen väldigt enkel för de hugade konsumisterna. Peta in din ålder åsså har du max åsså lägg dig o sov med pulsklockan. När du vaknar har du din vilopuls typ min.

De redovisar egentligen aldrig varför du skall ha ett maxvärde och ett minvärde utan hoppas att du skall vara nöjd. Inte ifrågasätta och träna på. Sen spelar det ingen roll om du köper en Polar för 4000 eller en tjäppkines för 400.

Här har vi då en av Sveriges genom tiderna bästa simmare som ger råd ....

Kankse det fanns en vits trots allt med pulsomfång....

teabag skrev:
snip
> Generellt gör ju de som säljer pulsklockor världen
> väldigt enkel för de hugade konsumisterna. Peta in
> din ålder åsså har du max åsså lägg dig o sov med
> pulsklockan. När du vaknar har du din vilopuls typ
> min.
>
> De redovisar egentligen aldrig varför du skall ha
> ett maxvärde och ett minvärde utan hoppas att du
> skall vara nöjd. Inte ifrågasätta och träna på.
> Sen spelar det ingen roll om du köper en Polar för
> 4000 eller en tjäppkines för 400.

Det är väl inte pulsmätartillverkarens sak att utbilda dig i hur du skall träna?
De tillhandahåller ett redskap för att du skall kunna träna effektivt, att förstå hur pulsbaserad träning funkar är en hel vetenskap som man inte kan begära att få med i manualen, inte änns till en Polar för >4000:-.

Men du kanske kräver gratis körkortsutbildning av bilhandlaren eller att Cyklebutiken skall lära dig cykla.

wj skrev:
> Ta 220 minus åldern för maxpuls.

Ett tips: Läs tråden innan du postar.

E: Tack JT

Senast redigerad av en moderator:
Jag har sett flera formler för att få en ungefärlig uppfattning om maxpuls, alla är naturligtvis lika grova, osäkra och generella:
- 220 minus ålder (har redan nämnts)
- 210 minus halva åldern ( <http://www.fredrikshof.se/docs/traning/pulserin/pulserin.htm> )
- 205,8 minus (ålder x 0,658) ( <http://www.jbst.com/NEWHRmax.html> )

För en 30-åring skulle formlerna ge följande maxpulser:
- 190
- 195
- 186

För min personliga del ligger '210 minus halva åldern' närmast min verkliga maxpuls.

/G

Jag säger som jag brukar säga när detta ämne kommer på tal. Maxpulsen säger ingenting om konditionen eller om hur man skall träna. Men enklast mäter man maxpuls genom att köra i en lång backe och öka farten gradvis tills man tror att man inte orkar mer, då skall man lägga på en spurt i ca 30 sekunder och sedan läsa av sin puls. Rekomenderas inte för otränade personer!

Ma Vic skrev:
> Ett tipps: Läs tråden innan du postar.

Ett tips: 'tips' stavas med ett p.

;-)

Gurra,

Samma här - vill man ha en formel tycker jag också 210 minus halva åldern verkar stämma bäst.

Vill man testa fram maxpulsen vilket naturligtvis är bäst så är det väldigt svårt just nu med all snö. Kan funka inomhus. Jag har testat men inte lyckats riktigt än.

Upplägget är att efter uppvärmning på 70% av max. 15 min eller lätt svettig.
Succesivt öka belastningen till 75% av max och hålla i 2 min.
Öka till 80 % av max och hålla i 2 min
Öka till 85 % av max och hålla i 2 min
Öka till 90 % av max och nu börjar det bli jobbigt och hålla i 2 min
Börjar det nu kännas som att det svartnar för ögonen skall man maxspurta i 10 sek
Annars ökar man till 95 % av max och håller i 2 min.

Det viktiga är att hålla koll på klockan direkt efter spurten. Där bör man ha sin maxnivå. Man kan möjligen höja med 5 % eftersom man inte riktigt tar i max när man tränar...
Kör en 20 min efteråt på 65-70% av max för att skölja ur mjölksyran.

Personligen har det inte riktigt funkat eftersom jag innan kört maxtester, intervalltester, laktattester och konditionstester.

Man skall vara helt utvilad innan uppvärmingen.

Hur kör man med 80% av max när man inte vet hur hög max är?

Själv är jag 58 år med maxpuls 154. Finns det nån bra formel för de´?

Staffan

Det enklaste sättet att räkna ut max/vilo puls är att mäta det.

Sä här kan man göra tex:
Leta reda på en backe som tar minst en minut och som inte är så brant att du inte kan cykla hela vägen.
Värm upp ordentligt som inför en tävling så att du blir ordentligt varm.
Kör sedan med stegrande fart så att du kommer fram till backen nästan helt slut efter ca 5 min. När du går i backen ger du järnet tills du inte orkar trampa runt pedalerna längre.
Nu kommer det svåra, att trots att du ser suddigt och håller på att utandas hela lungorna måste du hålla koll på pulsen under minst 5 sek efter att du avbröt testet. Har du pulsmätare med lagringsfunktion och som du kan ladda upp till datorn blir det naturligtvis lättare.
Det går även att göra detta enkla men ganska jobbiga test genom att springa. Och testet ger bara ett riktvärde mot var max ligger (oftast så är det några slag mer än man kommer upp i). Men det ger ett bättre riktvärde än en matematiskformel

Edit: Vilopuls tar man när man vaknat på morgonen, Genom att räkna pulsslag eller med hjälp av pulsklocka. Så enkelt att jag kanske förklarar för dåligt?

Senast redigerad av en moderator:
Att säga exakt vilka pulszoner man ska träna inom tänker jag inte försöka mig på ,men så här gör iaf jag när jag tränar löpning. På mina långpass löpning ligger jag mellan 65-75% av max och det känns som ett mycket bra tempo för långpass för mig, Faktum är att snittpulsen ofta är strax över 70% av max, så för dessa träningspass (ca 1,5-2,5 tim löpning) är ca 70% av maxpuls en bra intensitet för just mig. Men jag är mer nöjd med tre långpass där ett är på 65%, ett på 70% och ett på 75% istället för tre pass på 70%, variation tror jag är viktigt.
Men sedan kör jag även tempopass ca 4-8 km löpning och då håller jag kanske ca 85-92% av maxpuls. Vid intervallträning (ca 1 km intervaller) så blir pulsen nästan max. Och ibland så varierar jag farten lite hur som helst... Jag brukar inte titta så jättemycket på pulsklockan när jag springer (använder aldrig "intervallpip") men en snabb titt lite då och då på pulsklockan brukar räcka för att kolla läget. Så jag låter inte klockan styra allt för mycket, känner jag mig extra stark så kör jag lite hårdare, känner jag mig trött tar jag det lite lugnare.
När jag cyklar mtb så tittar jag knappt aldrig på pulsklockan förrän efteråt, jag cyklar mest för det är kul, sedan visar ju pulsklockan att det ofta var effektiv träning ändå :-)

Förresten, jag har 201 i maxpuls (uppmätt 199-201 vid flera tillfällen senaste året ) och jag är 32 år, så formlerna stämmer inte så bra för mig.

Hej på er, Eftersom jag är väldigt inne på det här just nu så tänkte jag att man kanske skulle starta upp en pulsklocketräningstråd.

Jag köpte ju tre amerikanska böcker om det här med cykelträning. Jag har nu läst dem mellan tre till sex gånger så jag är hyfsat bra uppläst.

Kan bara säga att thompas upplägg stämmer extremt bra ihop med Charmaichels 7 veckors program för den perfekta åkturen (Lance´s tränare). Det är programmet för den cyklist som är medelgod och vill få en ökad uthållighet (tempopassen).

Böckerna jag har studerat är:

The cyclist training bible
Charmaichels 7 week program for the perfect ride
Serious Cycling

-------------

C-dale - jo precis det blir ju lite moment 22 när man tänker efter lite. Men man kan ju börja med att ställa in klockan efter någon formel och sedan ställa om´, om man får ett annorlunda värde vid ett test. Det är ju som någon sagt inte precis någon exakt vetenskap med 220 - ålder...
Däremot är det viktigt för träningsupplägget att ha ett maxvärde som stämmer för en själv.
65 % av 180 är ju 117 och 75 % är 135. Ligger du 10 % fel genom formeln så kanske du tränar i helt fel zon. Det kan ge både under och överträning.

Maxpuls måste mätas fram, det är ända sättet att vara säker på
att man får ett korrekt värde.

Körde i flera år med ett statistiskt värde för maxpuls (220 - ålder,
210 - halva åldern, what ever) och hamnade då någonstans under 180.

Blev lite fundersam när jag cyklade o8:or i mörkret och fick stadiga
markeringar på över 180 varje gång vi var ute. Förrförra årets
which ride på Roslagsleden noterade jag 184 - 185 någonting.

Så var man ute på Happy Ride i januari 2005 och kappades lite med en av
grabbarna. Blev lite orolig för jag kände mig matt och svag efter den
tjurrusningen. Kollade pulskurvan när jag kom hem och fick en klockren
markering på 197!!!

Ändå hade jag gjort en "riktig" maxpulsmätning i 35 års åldern som gav
ett värde som stämde ganska väl överens med 220 minus ålder.

Vad är ändamålet med den här utläggningen då? Jo, ifall man går på
statistiken är risken stor att man lägger sina träningszoner fel och
inte tränar optimalt.

Men det räcker nog inte heller med att göra någon enstaka mätning då och
då på en Monark testcykel. För att få bra resultat på sina maxpulsmätningar
krävs en viss vana så att man lär sig att göra rätt ... alltså att man tar
i tillräckligt mycket.

_MEN_ gamla gubbar som jag själv ska nog vara lite försiktiga med
maxpulsmätningar, blodkärlen blir ju inte starkare med åren precis.

Dan_dryer skrev:
> Det enklaste sättet att räkna ut max/vilo puls är
> att mäta det.

Exakt jerry =)

En fundering till.

Pulsklockor i all ära men man bör nog fokusera en hel del
på den allmäna känslan i kroppen också, dvs öva sig i att
använda Borg-skalan och inte bara förlita sig på vad puls-
klockan visar.

Jerry, du har som vanligt helt rätt.

Några hävdar att maxpulsen inte går att ändra men det finns i litteraturen minst lika många "bevis" för att maxpulsen faktisk går att påverka.

Därför bör man testa , ställa om klockan om det behövs, testa efter en 6 veckor igen....etc för att säkerställa att man tränar på rätt sätt.

Har man dessutom en Borgskala kommer man komma allt närmre "sanningen" och tränar då optimalt efter ens egna förutsättningar. Om det nu är det man vill.

Sorry ekfeldt men har inte hunnit läsa än men jag testade mitt förslag till maxtest idag och det funkade bra om man lägger till 5 %.

Problemet är väl bara att formeln 210 minus halva åldern som jag trodde var mest rätt inte stämmer utan då blir 220 - ålder den som stämmer bäst.

Jag var verkligen trött efter testet så det känns (Borgskalan) rätt utfört.

Men det går att dubbelkolla vilket jag gjorde idag......

Om du ligger länge på 65-70 % känner du någon typ av ansträngning då ? Länge är då minst 20 min. Om svaret är ja - då kan man vara på rätt spår.

Nästa test och det absolut viktigaste testet - ja egentligen - det enda som egentligen har någon betydelse för din träning är nivån då du exponentiellt ökar din andning för att klara mjölksyran som byggs upp. Laktattestet.

Mjölksyran börjar kännas vid en viss nivå men för att bli av med den börjar man andas väldigt mycket kraftigare en viss stund efteråt. Vid den punkten har man sin laktattröskel.

Träning som syftar till att öka uthålligheten sker kring laktattröskeln.

Träning som syftar till att öka konditionen sker bäst för oss lekmän kring 60-70 % av maxpuls.

För elit så sker en viktig men extremt jobbig del av träningen "långt" över laktattröskel dvs kring 85-95 % av max för att öka uthållighet och VO2 max samtidigt. Gör vi nybörjare det här för mycket och för ofta kan det lätt slå tillbaka med utmattning och överträning.

Varför tror jag mig då veta att jag har hamnat rätt i min maxpuls?

Efter en 20 min på 70 % så börjar jag faktiskt känna av det händer något med kroppen.( Det här är ju viktigt för precis som JT "säger" så sägs den viktigaste träningen för uthållighetssporter ske i intervallet 60-70 %. Den får ju inte kännas för slapp vilket gör den både meningslös och tråkig.)

Ökar jag till 75 % så börjar mjölksyra skönjas. Något tyngre.

Vid 80 % börjar kraftig andning.

Vid 85 % är det en rejäl ansträngning .

Vid 90 % känner man att det förmodligen inte går att hålla så mycket längre till.

Vid konditionstest får jag hög för min ålder. Det kan jag jämföra med litteraturen som säger att laktattröskeln för hyfsat tränade gubbar ligger kring 70-80% av max. Min ligger kring 80% av max. I alla fall som det är testat och ser ut just nu.

Eftersom pulsklocksträning i så hög grad sägs bygga på sin maxpuls är det viktigt att "säkerställa" den.

Personligen har jog dock i takt med påläsning kring teorierna med pulsträning blivit alltmer övertygad om att träningen bör ske som en % av laktattrösklen istället.

Vad det har för praktisk betydelse är dock fortfarande outrett...

Roger J skrev:
> Max- och minpuls räknar du inte ut, du mäter
> dem. Nej "att man skall ligga på 70% av maxpuls
> för att få bäst resultat" är inte sant.
>
> I länken här nedan finner du lite information om
> puldsbaserad träning skrivet av Bengt Gingsjö,
> en inte helt långsam cyklist, och tidigare
> hyggligt framgångsrik simmare (OS 4:a?).
>
> http://www.fredrikshof.se/docs/traning/pulserin/pu
> lserin.htm
>
> Det går att fördjupa sig hur mycket som helst
> inom ämnet och vad som är rätt för en person
> passar inte alltid en annan.
>
> Roger

Länken är död.

Ekfeldt skrev:
> Länken är död.

Vafan, är det sant???? En länk som postades för bara två år sedan funkar inte? Vart är internet på väg undrar jag...

Roger J skrev:
> Max- och minpuls räknar du inte ut, du mäter
> dem. Nej "att man skall ligga på 70% av maxpuls
> för att få bäst resultat" är inte sant.
>
> I länken här nedan finner du lite information om
> puldsbaserad träning skrivet av Bengt Gingsjö,
> en inte helt långsam cyklist, och tidigare
> hyggligt framgångsrik simmare (OS 4:a?).

Däremellan hann han med att göra ett gäng skapliga tider på maran också. Han skulle ha blivit en jäkligt bra triathlet och faktum är väl att han skulle spöa skiten ur nästan alla triathleter i Sverige om han började med triathlon idag...

1 / för att få reda på maxpuls måste du kontrollmäta med pulsmätare, precis som alla andra redan konstaterat går det inte räkna fram alls...
2 / för ätt mäta fram maxpulsen med pulsmätare måste du redan ha bra form, annars orkar du inte pressa kroppen hårt nog för att uppnå maxpuls i ett värde värt som referens för att använda under träning...
Lycka till ! :-)

teabag:

"Träning som syftar till att öka uthålligheten sker kring laktattröskeln.

Träning som syftar till att öka konditionen sker bäst för oss lekmän kring 60-70 % av maxpuls."

Tvärtom låter mer rimligt.

Med uthålligheten antar jag att du menar lokal syreupptagningsförmåga och med kondition antar jag att du menar central syreupptagningsförmåga.

Lokal syreupptagningsförmåga tränas med fördel kring 65-70% av maxpuls. Exempel på ett sådant träningspass är tex löpning 2-3 timmar i lugnt tempo (65-70%). Det är bra för uthålligheten.

Central syreupptagningsförmåga= hjärtat. Lokal syreupptagningsförmåga= muskeln, tex vadmuskel.

Effektiv träning för central syreupptagningsförmåga är intensiv träning som intervaller nära maxpuls.

Mvh petrusko

Bör man göra separata maxpulstest för varje idrott?
Jag får ut rätt olika värden. Beror det på att jag är helkass i de grenar (främst skidåkning) där jag inte får upp pulsen, eller är det naturligt med att man får ha flera separata skalor?

Graj: Gör maxpulstest i den idrott du mäktar med högst intensitet. Skidåkning är inte lika lätt att göra maxpulstest för den ovane som löpning eller cykling.

Mvh petrusko

Kan man verkligen mäta sin maxpuls genom att cykla? Enligt vad jag har läst är det mest korrekta sättet att få fram sin maxpuls genom att springa eftersom man då belastar kroppen.

smiley skrev:
> Kan man verkligen mäta sin maxpuls genom att
> cykla? Enligt vad jag har läst är det mest
> korrekta sättet att få fram sin maxpuls genom
> att springa eftersom man då belastar kroppen.

Man belastar nog också kroppen genom att cykla.

Men, ok, jag förstås din poäng. Det är troligen lättare för de flestá att uppnå riktigt hög puls när de springer, men om man inte annars tränar löpning så finns det ju en ganska stor skaderisk att försöka springa max för att hitta sin maxpuls plötsligt.

Men tar man riktigt i så får man nog fram maxpuls på cykeln också.

petrusko skrev:
> teabag:
>
> "Träning som syftar till att öka uthålligheten
> sker kring laktattröskeln.
>
> Träning som syftar till att öka konditionen sker
> bäst för oss lekmän kring 60-70 % av maxpuls."
>
> Tvärtom låter mer rimligt.
>
> Med uthålligheten antar jag att du menar lokal
> syreupptagningsförmåga och med kondition antar
> jag att du menar central
> syreupptagningsförmåga.
>
> Lokal syreupptagningsförmåga tränas med fördel
> kring 65-70% av maxpuls. Exempel på ett sådant
> träningspass är tex löpning 2-3 timmar i lugnt
> tempo (65-70%). Det är bra för uthålligheten.
>
> Central syreupptagningsförmåga= hjärtat. Lokal
> syreupptagningsförmåga= muskeln, tex vadmuskel.
>
> Effektiv träning för central
> syreupptagningsförmåga är intensiv träning som
> intervaller nära maxpuls.
>
> Mvh petrusko

jag som tränar min lokala uthållighet med 30 sekundersspurter. gör jag fel då?

Micke_S: Det är cirka 10 år sedan jag tränade på hög nivå och gick utbildning hos Svenska Skidförbundet. Så som jag skriver i mitt inlägg ovan lärde de mig.

Från min egen erfarenhet av träning och de kurser jag gått så tror jag inte att det du beskriver är optimalt.

Mvh petrusko

Tillbaka
Topp