Att säga exakt vilka pulszoner man ska träna inom tänker jag inte försöka mig på ,men så här gör iaf jag när jag tränar löpning. På mina långpass löpning ligger jag mellan 65-75% av max och det känns som ett mycket bra tempo för långpass för mig, Faktum är att snittpulsen ofta är strax över 70% av max, så för dessa träningspass (ca 1,5-2,5 tim löpning) är ca 70% av maxpuls en bra intensitet för just mig. Men jag är mer nöjd med tre långpass där ett är på 65%, ett på 70% och ett på 75% istället för tre pass på 70%, variation tror jag är viktigt.
Men sedan kör jag även tempopass ca 4-8 km löpning och då håller jag kanske ca 85-92% av maxpuls. Vid intervallträning (ca 1 km intervaller) så blir pulsen nästan max. Och ibland så varierar jag farten lite hur som helst... Jag brukar inte titta så jättemycket på pulsklockan när jag springer (använder aldrig "intervallpip") men en snabb titt lite då och då på pulsklockan brukar räcka för att kolla läget. Så jag låter inte klockan styra allt för mycket, känner jag mig extra stark så kör jag lite hårdare, känner jag mig trött tar jag det lite lugnare.
När jag cyklar mtb så tittar jag knappt aldrig på pulsklockan förrän efteråt, jag cyklar mest för det är kul, sedan visar ju pulsklockan att det ofta var effektiv träning ändå :-)
Förresten, jag har 201 i maxpuls (uppmätt 199-201 vid flera tillfällen senaste året ) och jag är 32 år, så formlerna stämmer inte så bra för mig.