hur många bar kan man pumpa i ett däck?

frankii

Medlem
tja, någon som vet hur många bar man kan fylla en slang och däck med, till en xc 2.35" däck?

jag har hört runt 1.5bar skulle vara lagom. men vad är max innan det säger bang?

Det som händer är nog snarare att däcket hoppar av fälgen, men det säger nog bang det också förstås.

Du kan säkert trycka i åtminstone 5-6 bar, troligen ännu mer, beroende det beror på hur däck och fälg passar ihop. Frågan är mest varför?

Står det max sex bar gissar jag att det inte säger pang bara för att du kör i sju eller ens åtta bar. Ska du testa skulle jag rekomendera att du är utomhus och har hörselkåpor på.

HAHA. tack alla. tänkte skrämam grannarna lite bara=)

nä men får inte upp däcket på de upphöjda sidorna i fälgen( vet ej vad det heter) men om man drar i tillräckligt med luft så borde dom ju hoppa upp=).

eller det kanske finns bättre trix för detta?

eller använder man google och skriver in "300 kPa to bar", funkar med de flesta enheter så som valutakurser hastighet längd etc mycket smidigt

frankii skrev:
-------------------------------------------------------
> HAHA. tack alla. tänkte skrämam grannarna lite
> bara=)
>
> nä men får inte upp däcket på de upphöjda
> sidorna i fälgen( vet ej vad det heter) men om
> man drar i tillräckligt med luft så borde dom ju
> hoppa upp=).
>
> eller det kanske finns bättre trix för detta?

Prova att ha lite såpvatten på däcket så glider det upp lättare. Sen är det bara att pumpa så hårt att däcket poppar över flänsarna, det är ingen fara om trycket blir för högt, efter däcket har satt sig släpper du bara ut luften igen.

Jag känner en som hade problem med att få upp däcket ur UST kanalen. När han nådde 8 bar så hoppade däcket upp och drog med sig hela fälgsidan.

Tror att fälgen ofta kan vara svagaste länken. Mavic brukar väl ha 4-5 bar som max på XC fälgar.

Vad har du för pump egentligen! Akta så det inte blir bakblås i alltihop och pumphandtaget kommer i retur som en raket. :)

Annars kan ju faktiskt en ide vara att bara ha liite luft i slangen, så att det precis fyller ut och sen dra och trycka vid däcksidorna med fingrarna för att få däcket att hamna rätt.

frankii skrev:
> helt sjukt uppe i 4bar. men den vill fortfarande
> inte komma upp

Kom igen nu, pumpa!

frankii skrev:
> har en bil tema pump.. funderar på om jag vågar
> gå längre dock.

Inte ens en biltema-pump lär ha några problem med fyra bar.

Tillbaka
Topp