Hur många cyklar på taket?

D i U

Aktiv medlem
Jag behöver köpa takräcke samt hållare till familjens cyklar för sommarens Åre resa samt isaberg mm. Vi har en V90 och fyra cyklar, hade tänkt min bronson i bagagen, frugans 29” på taket tillsammans med barnens 24”. Funkar det? Eller kan man bara ha två på taket? Kollat på thules proride 598.

GustafH

Aktiv medlem
Jag kör Thule FreeRide, funkar bra med 20" och uppåt och tre stycken på taket är inga problem. Jag skulle gissa att ProRide är bättre/stabilare men jag har inte provat.

ostrand

Aktiv medlem
varför kör du inte med en hållare bak på bakluckan (eller på draget, du har väl drag, det har väl alla? ;) ) ?

jonte987

Aktiv medlem
Jag fick inte på en 24'' på proride eftersom klämmans arm är för lång.
Tänkte jag skulle testa igen vill tillfälle.

Onemangang

Aktiv medlem
Ingen volvo v90 men funkar nog där med. Har haft v90cc.

Bilagor

• 20200925_190008.jpg
    20200925_190008.jpg
    1.3 MB · Besök: 106

jonte987

Aktiv medlem
Sprang ut och testade...
Jo, det går om man vill tillräckligt mycket. Om jag lyfter in den i klykan så går det precis. Gäller att se till att det är sub 10kg...

glitch

Aktiv medlem
Kör 4 hojar på mitt tak ibland. Mellanklass kombi,Thule nånting takräcken tror Proride 598. Har inte haft 4 mtb men 3 lvg hojar + sonens 24".
De står varannan fram / bakvänd. Lite pyssel med vevar osv. lättaste att plocka av vissa av pedalerna.

yonsson

Aktiv medlem
Jag behöver köpa takräcke samt hållare till familjens cyklar för sommarens Åre resa samt isaberg mm. Vi har en V90 och fyra cyklar, hade tänkt min bronson i bagagen, frugans 29” på taket tillsammans med barnens 24”. Funkar det? Eller kan man bara ha två på taket? Kollat på thules proride 598.
012144DA-15A6-4915-BC4D-12FCB7449C14.jpeg

Det får plats! Kör den i mitten bakochfram.

nikasp

Aktiv medlem
Skaffa drag! Så jäkla nöjd med den här Thulen vad-den-nu-heter och +1 på Mekonomen. Har köpt flera Thule-grejer inkl takbox med bra rabatt. Grymt smidigt att lasta och en dröm att enkelt vicka ner hela klabbet och komma åt bagaget när man är på långstyrning.

1619645416493.jpeg

GurraG

Aktiv medlem
Minst fem. Vid ett "nödläge" hade vi sju på taket från Tyskland-Sverige.
Edit: Jag har sett Belgiska/Holländska(!) team som haft minst nio cyklar på taket, dock tror jag inte de hade någon lång resa hem från tävlingen.

Senast ändrad:

Mikva

Aktiv medlem
fyra cyklar på taket på en v90 är inget problem om man saknar drag. Cyklarna får stå omväxlande fram och bak. Har man en blandning av stora och små cyklar får man kanske tänka på hur man placerar dem. Kör en kombination av Proriden 591 & 598. Den senare med en högre läpp på ramfästet är att föredra. Fråga mig inte hur jag vet.

johfo

Aktiv medlem
Vi kör ofta fyra cyklar på taket med thules första generation hållare som har klämma som öppnas åt sidan. Detta på en Avensis, men thule rekommenderar samma bredd på lasthållare till V90 som till den såväl som till RAV4 har jag för mig.
Thule har dock flera typer av lasthållare. Vissa har lasthållarprofil som lixom går in i foten. Det ger mindre lastbredd. (Så fungerar även Volvos egna) Andra har profil som ligger ovanpå foten och då blir det bredare att lasta på. Man kan sätta cykelhållare mycket längre ut då och det blir även lättare att nå att lasta.

(flera edit - skriver och stavar som en kratta idag)

Asle

Medlem
Funkar utmärkt med fyra cyklar på en "liten" Audi, så kan väl inte vara något problem på en V90. Finns ju dessutom ännu längre hållare på taket (bara att man får akta sig så man inte kör huvudet i dessa när man kliver ur bilen). Då kan man nog lätt få dit minst en cykel till..

Bilagor

• audi cykel_LI.jpg
    audi cykel_LI.jpg
    159 KB · Besök: 46

D i U

Aktiv medlem
Skaffa drag! Så jäkla nöjd med den här Thulen vad-den-nu-heter och +1 på Mekonomen. Har köpt flera Thule-grejer inkl takbox med bra rabatt. Grymt smidigt att lasta och en dröm att enkelt vicka ner hela klabbet och komma åt bagaget när man är på långstyrning.

Visa bilaga 485427
Har tyvärr ingen möjlighet att skaffa drag då det är en leasingbil. Som tur e ska jag bara ha den 1 1/2 år till, nästa bil blir det drag på.

jonte987

Aktiv medlem
Eller 1180 på Bilia. Ser ut som 598? Kanske bara funkar om man har Volvo. Fanns inte lokalt annars hade jag kört och kollat men nu blev det bikeshop för 100 mer
vo-31664408_arb.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer