Hur många mil i år?

Hur många mil i år?
7697km so far this year.
81520m vertical
274hrs

A little less than this time last year, due to a combination of sciatica issues in January and then deep cold in February limiting my speed and distance (2.6" Ice Spiker Pros are not fast).

Never any indoor training. About 50/50 road and gravel so far, but it'll swing more towards gravel now that Vätternrundan is out the way (7hrs 25).

I should get close to the 17300km I did last year, as I'm clocking close to 2000km/60hrs a month now. I'm in Norway the week after next, with 500km/11350m vertical planned.

Hur många mil i år?
Haha, nä svårt att matcha 91,15 km per dag.......#1970
Kommer ifrån friidrotten, då är man van vid att träna 2 pass om dagen. RAD och Brevets 1000 drar ju upp snittet, men normala snittet är 6-7 mil/dag.Samma program som jag hade i löpningen (som jag utövade), dvs 2 intervallpass i veckan, ett längre på lördagen, sedan utfyllnad med distans i zon-2. Löpning låg jag på 12-15 mil/vecka mot eliten som kanske ligger på det dubbla. 33.03 på 10000 m, 16.10 på 5000m, Gbg-varvet 1,15.03 som bäst, 93:a i resultatlistan. Som veteran, sprang jag mellan 46-52 år i veterancupen, nådde aldrig under 40 min på milen, men träningsupplägget räckte till 2 silver i VSM. Var exempelvis "bara" 10 sekunder långsammare på 800 m som veteran.

Anser, iallafall för mig, att det sliter mindre på kroppen att köra 2x35 km än 70 km. Har inte märkt något negativt på de lite längre distanserna med upplägget.

Skillnaden mot löpningen, var att cyklingen är mer km/h. När jag sprang så var det alltid på tid, dvs jag sprang 1 h, någon gång gick det snabbare och någon gång gick det långsammare. Gick det lite snabbare, ja då blev det lite extra distans.

Hur många mil i år?
1000007807.webp
Får se om jag klarar av att bli en vintercyklist iår, bor ju trots allt i Blekinge så det borde ju gå.

Hur många mil i år?
Pendlingen exkluderad, varför? Kör du oftast väldigt lugnt samt kort då och tycker inte det ska räknas? Tror jag pendlat ca 3500-4000 mil sedan hösten 2020, utan dessa mil blir ju min statistik åt h-vete. 🥲
Loggar den inte längre på Strava bara, kändes omständigt. Ganska lätt att räkna ut ett snitt dock. 16km/dag 4 dagar i veckan. Så det är väl 250 km i månaden året om ungefär. Klart det räknas!

Hur många mil i år?
Kommer ifrån friidrotten, då är man van vid att träna 2 pass om dagen. RAD och Brevets 1000 drar ju upp snittet, men normala snittet är 6-7 mil/dag.Samma program som jag hade i löpningen (som jag utövade), dvs 2 intervallpass i veckan, ett längre på lördagen, sedan utfyllnad med distans i zon-2. Löpning låg jag på 12-15 mil/vecka mot eliten som kanske ligger på det dubbla. 33.03 på 10000 m, 16.10 på 5000m, Gbg-varvet 1,15.03 som bäst, 93:a i resultatlistan. Som veteran, sprang jag mellan 46-52 år i veterancupen, nådde aldrig under 40 min på milen, men träningsupplägget räckte till 2 silver i VSM. Var exempelvis "bara" 10 sekunder långsammare på 800 m som veteran.

Anser, iallafall för mig, att det sliter mindre på kroppen att köra 2x35 km än 70 km. Har inte märkt något negativt på de lite längre distanserna med upplägget.

Skillnaden mot löpningen, var att cyklingen är mer km/h. När jag sprang så var det alltid på tid, dvs jag sprang 1 h, någon gång gick det snabbare och någon gång gick det långsammare. Gick det lite snabbare, ja då blev det lite extra distans.
Jävligt inspirerande. Är du pensionär eller kör du denna mängd träning och lopp tillsammans med heltidsjobb och familj också? Det är kanske inte något för nyblivna föräldrar förstår jag, men tror att dom flesta skulle kunna träna mer om man bara vill utan att det påverkar för mycket.

Jag har ibland känt, typ undermedvetet, att det bara är tillåtet att cykla ett träningspass per dag. Som nån universell lag typ. Med det menar jag att jag kanske cyklat ett pass en dag och känt direkt efteråt när jag duschat att ”jag skulle vilja cykla igen” men då känt att nä, det kan jag ju inte göra för jag måste vila nu och har redan tränat idag så dagen är klar. Ibland har jag reflekterat över det och tänkt att jag ju borde kunna få in två pass en dag utan problem och att det egentligen inte finns något som hindrar detta.

Kul att du visar att det är möjligt iallafall! Strongt år!

Tillbaka
Topp