Hur monterar ni era square taper-vevarmar?

Polarbear

Aktiv medlem
De gamla satt inte tillräckligt bra och blev lösa efter 1,5 år. På vägen hem, när de satt löst, hann de dessutom bli så skadade att det blev dags för nya. Hur hårt drar ni åt era vevarmar? Finns det knep? Jag har ingen momentnyckel men har reafyndat en extra lång och grov insexnyckel.

Har en annan cykel utrustad med square taper där vevlager mm. inte fått någon kärlek alls. Problemfritt i 15 år ändå.

De gamla satt inte tillräckligt bra och blev lösa efter 1,5 år. På vägen hem, när de satt löst, hann de dessutom bli så skadade att det blev dags för nya. Hur hårt drar ni åt era vevarmar? Finns det knep? Jag har ingen momentnyckel men har reafyndat en extra lång och grov insexnyckel.

Har en annan cykel utrustad med square taper där vevlager mm. inte fått någon kärlek alls. Problemfritt i 15 år ändå.
Är det rätt profil på vev/vevaxel. Det finns två, JIS och Campagnolo. De är inte kompatibla.
Lite fett på axeln före montage också, så att veven bottnar när du drar skruven - inte allt för hårt, det är en M6 om jag minns rätt även om huvudet är 17(?) mm.

Hur hårt drar ni åt era vevarmar?

Enligt Park Tools manualen kan det bli mellan 30 och 50 Nm, vilket är rimligt.

1741107916734.webp

Vanligaste problem är att man inte drår åt tillräckligt hård eller att en skruv har lossnat. Då sliter infästningen av vevarmen, som nästan alltid är i aluminium, snabbt. Om man inte upptäcker det i tid så är det bara att slänga vevarmen, tyvärr.

Nä, när det gäller momentkrafter över 20 Nm blir det svårt att knaka delar, i min upplevelser. Jag har förstört fler infästningar som krävde 4 Nm men fick 6 Nm av mig.

Så länge du inte använder en enorm breakerbar att hjälpa till, förvisso.
Det här var bra info! Har bara en kralligare än vanligt insexa, ingen extra hävarm.

Det här var bra info! Har bara en kralligare än vanligt insexa, ingen extra hävarm.
Ett enkelt men långsammare och därför tråkigare knep är att spänna någonting lagom hårt, sedan att cykla för en kort stund, och därefter försöka spänna samma sak igen. Hade den verkat sig lite loss efter ha utsatts för vibrationer, betyder det att den behöver spännas ännu hårdare. Gäller vevarmar, hjulaxlar, styrlager, pedalaxlar, sadelstolpar mm.

Senast ändrad:
Du har säkert rätt men en Wera kostar enligt google som två uppsättningar vevarmar och en kraftig insexa. Inte en jätteattraktiv investering i det här läget.

momentnyckel har man ju användning för allt med moment.

Ja, men allt annat på cykeln är mellen 2 och 12 Nm. En momentnyckel som går till 50 Nm går inte så låg, så då behöver man två nycklar.

Jag köpte faktiskt en för att min (riktigt dyra) vevparti knakade. Jag trodde att den inte var tillräckligt ådragit, som var fallet med andra vevpartier jag monterade. Så jag dråg åt hårdare och hårdare. Köpte en stor momentnyckel (för halva priset) och mätte 70 Nm isf 50 Nm. Då upptäckte ja att skruvarna till klingan hade lossnat ...

Om man bara ska dra åt en enda skruv kan man ju krångla med hemgjord momentnyckel. Wera är dyrt.

Säg att din vevarm är 175 mm lång och du vill dra med 30 Nm. Då behöver du alltså trycka med 30/(9,81*0,175)=17 kg på trampan samtidigt som du håller emot med insexnyckeln för att få rätt moment. Har du något som väger runt 17 kg att ställa/hänga på trampan?

Du kan även förlänga insexan med ett rör eller liknande (dammsugar-rör osv. Säg att änden på röret hamnar 60 cm från skruven, då behöver du hänga på 5 kg i ändpunkten. 0,6*9,81*5=29 Nm

Äger du en fiskevåg blir det hela ganska enkelt, då kan du bara använda den att dra med (5 kg eller vad som nu krävs beroende på momentarm), jag använde samma metod när jag bytte topplockspackning på bilen i min ungdom, funkar bra.

Såhär alltså. Det gröna är kraften från vikten du använder, lila är vevlagercentrum. Obs att kraften ska vara vinkelrät mot momentarmen.
Moment.webp

Säg att din vevarm är 175 mm lång och du vill dra med 30 Nm. Då behöver du alltså trycka med 30/(9,81*0,175)=17 kg på trampan samtidigt som du håller emot med insexnyckeln för att få rätt moment. Har du något som väger runt 17 kg att ställa/hänga på trampan?
Den är 175 mm OCH jag har kettlebells och hantlar som är nära 17 kg.

Du kan även förlänga insexan med ett rör eller liknande (dammsugar-rör osv. Säg att änden på röret hamnar 60 cm från skruven, då behöver du hänga på 5 kg i ändpunkten. 0,6*9,81*5=29 Nm

Äger du en fiskevåg blir det hela ganska enkelt, då kan du bara använda den att dra med (5 kg eller vad som nu krävs beroende på momentarm), jag använde samma metod när jag bytte topplockspackning på bilen i min ungdom, funkar bra.

Såhär alltså. Det gröna är kraften från vikten du använder, lila är vevlagercentrum. Obs att kraften ska vara vinkelrät mot momentarmen.
Visa bilaga 755250
Nice! Bra förklaring!

Ok, eftersom precis ingen frågade, här är facit:
1. Det som står i de första inläggen i tråden gäller för normal montering av square taper-vevarmar inga konstigheter där.
2. Skulle du beklagligt nog haft oturen att köpa Sram s600 så gäller följande. Lite lite fett på strategiska ställen försiktigt utplacerat samt Biltemas gänglåsning på gängan och sen dra åt "'ta i för kung och fosterland' Newtonmeter" som @ttfh rekommenderade. Tre timmar senare håller det förvånansvärt bra.

Bakgrund till det här. Första uppsättningen med s600 monterat på Shimano square taper bb höll två säsonger cykelpendling men började vackla mot hösten. Som beskrivet tidigare i tråden. Senaste uppsättningen klarade dryg månad innan första glappet. Tyvärr kan man inte skylla allt på undertecknad, s600 är inte särskilt bra. Mjukt, känsligt och kunde ha bättre passform.

Tillbaka
Topp