hur motverka håll

glupsk

Medlem
hur motverka håll
Då mina cyklar ligger i delar brukar jag istället lugna min ideliga rastlöshet med löpning. Just nu är jag inne i en sån period. Problemet är bara att jag springer rätt sällan och därför får jag alltid håll efter 2-3 km. Jag har testat att fortsätta springa men då blir det bara MYCKET värre. Om jag förstått det hela rätt så beror håll på kramp i diafragman, men jag har ingen vidare koll på varför det uppkommer, hur man löser det eller hur man undviker det. Är det bara övning som gäller?

hur motverka håll
inte äta och så för tidigt innan.
För mig hjälpte det mycket att ändra andning. Mer pressa ut luften än att bara flåsa ut (borde anstränga diafragma mer, men kanske hjälpte på psykologiskt plan, som nya hjul).

hur motverka håll
Något som har fungerat med mig är att sluta använda armarna när jag springer. Då har det försvunnit ganska fort. Men något som jag verklingen rekommenderar (som personen innan) äta långt innan..kanske 2,5 till 3 timmar innan träning.

hur motverka håll
Det är inte svårt att undvika att få håll egentligen. Ofta beror det på två saker har jag märkt själv. Du har antingen ätit precis innan du ger dig ut för att springa eller så springer du för snabbt för att din kropp ska orka bryta ner mjölksyran som bildas av syrebristen (har för mig att det är så). Sen jag började springa med pulsklocka har jag aldrig haft håll eftersom man då vet var ens mjölksyretröskel ligger (i form av antal hjärtslag per minut).

hur motverka håll
Min gamla gympalärare lärde oss att man skall ta en mindre sten eller en pinne och hålla i handen under löpningen och gärna krama lite lätt. Tro't eller ej men det funkar faktiskt! Ovanstående tips funkar också.

hur motverka håll
Är det någon mer än jag som märkt att man kan faktiskt få håll i axeln också? Jag läste det på ett annat forum och jag brukade få det förut om jag inte sprungit på länge.

hur motverka håll
Jag brukar jogga lugnt till spåret (nån km) sen kör jag på stenhårt (som när ja cyklar). Jag kanske borde ta det lite mjukare dom första kilometrarna och öka gradvis eftersom jag e ovan.

Jag brukar vänta åtminstone en timme efter jag käkat. Kan man få håll om man dricker några glas vatten precis innan?

Krama kottar har jag också hört. Jag brukar krama mobilen istället men det funkar inte. Den blir bara fuktskadad av handsvetten :P

Pulsklocka har jag funderat på både till löpningen och cyklingen. Får ta å leta fram nån billig och bra.

hur motverka håll
håll får man i de flesta fall pga för mycket blod mjälten (eller vilket organ det nu är).. vilket man har när man skall bryta ner maten.

hur motverka håll
jag brukar också få väldigt konstigt onti axeln när jag springer.ungefärsomhåll känns det. Fick höra av någon att man ska strecha ut axeln och dethjälper faktiskt.

hur motverka håll
Vad kul att så många vet vad håll är. Synd bara att ni är ensamma. :-)

Att krama en sten, och att inte träna direkt efter maten bruker fungera för mig för att slippa den obehgliga upplevelsen oavsätt vad det nu är.

hur motverka håll
Le Boucher: Grejen är att du inte gradvist ska öka utan hålla ett konstant tempo, på så sätt kan du springa riktigt långt och bli trött ändå. Ett långt lugnt pass get bättre fettförbränning än ett kort hårt.

hur motverka håll
Dricker jag vatten direkt innan jag sticker iväg så får jag oftast håll, även om jag inte ätit på 2-3 timmar. Efter att jag ätit brukar jag ta små klunkar vatten, regelbundet om jag kommer ihåg, men iaf inte senare än en halvtimme innan det är dags. Då får jag inte håll, av den orsaken iaf...

hur motverka håll
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon mer än jag som märkt att man kan
> faktiskt få håll i axeln också? Jag läste det på
> ett annat forum och jag brukade få det förut om
> jag inte sprungit på länge.
>
> -------------------------------------------
> Cycle tracks will abound in Utopia.

Jag, jag har fått "håll" starx under axeln.
Jag tror att man kan undvika håll om man som andra sagt inte käkar större måltid innom 2-3 timmar
före löpning och att man värmer upp och ökar gradvis tempo i början. Inte bra att dricka massor precis före löpning heller och inte under löpning heller.
Krama sten funkar inte för mig...

Tillbaka
Topp