Hur mycket dricker ni?

Andres56

Ny medlem
Hur mycket dricker ni?
Körde 12-mila runda (i grupp), landsväg, ganska kuperat.
Kände mot slutet svagt illamående, tendens till huvudvärk - o. trötthet.
Konsumerad vattenmängd 8 dl + 2 dl kaffe (vid paus).
Kände ingen törst men kan ändå ha fått i mig för lite vätska?
Funderar också på om matintaget var för stort relativt vätskeintaget -
bastant frukost (pasta, mackor), ett par mackor och bananer + kaka under loppet.
Vikt/längd 64/184.

Intaget är förstås individuellt men dela gärna med er av erfarenheter.

Hur mycket dricker ni?
Jag drack en dryg liter när jag cyklade in till stan 4mil, men då var jag inte i topform. hade sidvind halva färden som är skyddad av skog. och sen rakt upp mot vinden i 2 mil in till stan,förbi öppna fält och över några backar.
Då åt jag en snickers också. men detta var pä en fixie med 44-18 utväxling.

Är relativt oträtad, väger 65 och är 1.75 meter lång, och har just ätit palt.

Hur mycket dricker ni?
I sena tonåren drack väl varenda kotte en platta, eller i de mesigare fallen, delade en på två? Det är 6-12 liter.

Trots det förekom ofta svagt illamående och tecken på uttorkning, så man bör antagligen dricka lite mer än så om man anstränger sig samtidigt.

Hur mycket dricker ni?
Jag cyklade 51 km MTB igår. På 3h 15 min drack jag 1,5l vatten och 5 dl sportdryck. Kändes rätt OK, kunde nog druckit lite till. 86 kg 193 cm.

Hur mycket dricker ni?
Det jag har hört som låter rimligt är 1 dl/10 minuter... Jag, som har en låg kroppsvikt på 60-65 kg, brukar dricka lite mindre än det i alla fall, fungerar bra.

Hur mycket dricker ni?
10 mil Lvg ca 3 tim

1 Liter vatten
1 St 75a spottdryck
1 St 9 tums gul banan
10 st Bragokex

Nattmat:En Hönökaka
Frukost:4 skivor rågbröd med ost skinka och mjölk

80kg-182cm

Hur mycket dricker ni?
Skippa kaffet,oavsett om det "måste" drickas kaffe, det är vätskedrivande...
På 12mil hinner jag dricka 2 - 2,2L maxim(3 skopor/750ml).
Å andra sidan väger jag in på 90+ .

Hur mycket dricker ni?
Andres56 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vikt/längd 64/184.

Yrseln beror troligtvis på att du är för mager. ;-)
Vikt/längd 84/184.

Hur mycket dricker ni?
vito skrev:
> 1 St 75a spottdryck

Jag blir illamående av bara tanken.

Hur mycket dricker ni?
Kaffe är inte speciellt vätskedrivande 1dl kaffe och en 1dl vatten förlusten kvittad rejält. Och 1dl per 10 min är ett bra mått på vad en normal kropp kan ta upp ungefär, dricka mer innebär att man kan bli kissnödig.

Hur mycket dricker ni?
äter jag innan träning och tar i ordentligt under passet så känner jag med illamående. maten är på väg upp. brukar bara ta ngt lätt ngn timme innan jag sätter igång.

Hur mycket dricker ni?
vätskebehov är beroende på hur mycket vätska du förlorar, inte hur långt, hårt eller länge du cyklar.

sedan för att komplicera det hela en smula så har hyponatermi, saltbrist, samma symptom (huvudvärk, trötthet, illamående), och problemet då är inte för lite vatten utan för dålig ersättning av det salt du förlorar vid svettning.

experimentera lite själv och hitta det som funkar för dig. var försiktig med extremer dock, enorma mängder vatten eller nästan inget alls.

Hur mycket dricker ni?
förtydligande, självklart påverkas vätskebehovet av hur långt, hårt och länge du cyklar, men det är vätskeförlusten som ska ersättas, inte en viss mängd per kolimeter eller timme.

Hur mycket dricker ni?
zobnisse skrev:
> Kaffe är inte speciellt vätskedrivande 1dl kaffe
> och en 1dl vatten förlusten kvittad rejält.

Hördu, sobnisse! kaffe är vätskedrivande!
JAg dricker normalt inte kaffe men de få gånger jag gör det så blir de många wcbesök och vätskepåfyllning!

Hur mycket dricker ni?
rayy skrev:
> Det jag har hört som låter rimligt är 1 dl/10
> minuter... Jag, som har en låg kroppsvikt på
> 60-65 kg, brukar dricka lite mindre än det i alla
> fall, fungerar bra.

ja, det är väll de siffror jag hört om vad kroppen kan ta upp, resten tenderar att gå rakt igenom kroppen. alltså bättre o dricka lite då o då är mycket vid få tillfällen

Hur mycket dricker ni?
Perry skrev:
> nyttig läsning
> (word doc)

utmärkt tips! det var med hjälp av denna uppsats som jag efter mycket elände lyckades få ordning på min vätskebalans.

Hur mycket dricker ni?
Håller helt med fredrikw ovan, det är hur mycket vätska du gör av med som avgör hur mycket du ska tillföra.

Själv cyklar jag inte landsväg alls, endast MTB och förhållandevis korta rundor (max, max 3 timmar, helst ej mer än två timmar). Jag svettas enormt mycket, och dricker helst en liter i timmen. Ändå måste jag dricka ikapp efter idrottsprestation (och nej, jag dricker inte så mycket att jag måste kissa ut överskott). Under ishockey-säsongen brukar jag ha ett pass om två timmar en gång i veckan (sent söndag kväll). Då brukar jag dricka ca 2 liter under själva utövandet och en liter innan jag lägger mig och ändå brukar jag vara törstig på morgonen efter.

Om jag idrottar utan att dricka alls går det bra max ca en timme, sen måste jag dricka annars blir jag yr i skallen och svimfärdig.

Största problemet tycker jag ändå inte utgörs av vätskebalansen för min del utan snarare, främst när det är kallt ute, att träningskläderna blir helt dyngsura efter ett tag (jo jag använder funktionskläder, det är länge sedan jag övergav bomull).

Sorry om jag avviker från ämnet något.
Vikt/längd: 82/184

Perry: intressant läsning. Jag inser att jag borde dricka annat än bara vatten när jag tränar, särskilt vid längre intervall.

/Peter

Hur mycket dricker ni?
Jag dricker alltid massvis av allt (vatten, öl, jos, cola, kaffe, vin, vatten, mineralvatten, öl, saft, isthe, festis, ramlösa, starobrno, vatten osv. You name it i drink it), och troligtvis på grund av det så behöver jag inte få i mig några större mängder vätska när jag cyklar. Jag dricker en liter på en tretimmarstur, och det räcker.

(om jag anstränger mig hårdare eller om det är varmt går det naturligtvis åt mer, men det känner man ju på sig.)

Hur mycket dricker ni?
Jag dricker minst 2 stora flaskor om jag är ute på långtur 4-5 timmar. Egentligen ska man ju dricka mer, som man förstår av den lilla undersökningen ovan. Av den förstår man att man ju även tillföra mineraler som man förlorar. Det måste vara därför saltgurka smakar så gott när man kör långlopp, käkar aldrig saltgurka annars.

Hur mycket dricker ni?
jonzén (fd burner) skrev:
> idag cykla jag runt kinnekulle i skogen (runt 45
> km långt) då drack jag 2,5 liter vatten och 5 dl
> energidryck plus 3 dl coca-cola.
>
> svagt illamående och huvudvärk är ju tecken på
> uttorkning..

Nästan 4 liter!?!? Låter väldigt mycket.....hur lång tid tog de 45 km?

Hur mycket dricker ni?
När jag klubbtränar brukar jag ganska exakt häva i mig en flaska i timmen, och det funkar bra. Dock får jag oftast vräka i mig lite till när jag kommer hem...

/M

Hur mycket dricker ni?
Stumpy skrev:
> Andres56 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vikt/längd 64/184.
>
> Yrseln beror troligtvis på att du är för mager.
> ;-)
> Vikt/längd 84/184.

På vilken mening reagerar flest människor negativt ?
-Yrseln beror troligtvis på att du är för mager.
-Yrseln beror troligtvis på att du är för FET.

På tolv mil borde du ha druckit 2L+
Mängden sportdryck får man väl ta på känsla.
alt. om man kör ett låångt lopp så kan man blanda svagare och dricka mer.

Hur mycket dricker ni?
förstår inte riktigt, ni som skriver att ni dricker en viss mängd per timme eller på en viss sträcka, gör ni det oavsett hur varmt det är? då antar jag att ni antingen kissar mycket när det är kallt eller får vätskebrist när det är varmt... det är enormt missvisande att få det att framstå som att det finns en viss mängd vätska som funkar i alla temperaturer.

Hur mycket dricker ni?
Det varierar beroende på hur mycket jag svettas.

Försöker undvika att vara för varmt klädd. Dricker lätt
en liter i timmen på en normal tur i skogen.

Dricker mycket vatten både före och efter. Det är viktigt
för att få nytta av de kolhydrater man äter. Tror att det
var 1,5 gram vatten per 1 gram kolhydrat.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp