Hur mycket för snitthastigheten gör ett par 60mm fälgar?

Gjorde en modell med Analytic Cycling med identiska värden för vikt på de olika hjulparen. Om det är helt platt slät asfaltsväg och man snittar 200W, cykeln väger 8 kg och cyklist 75kg - då är man cirka 7 sekunder snabbare på milen. Då jämförde jag dock det sämsta man kan ha (36-ekrade boxfälgar) mot 65mm HED CX.

Om förutsättningarna är samma bortsett från att de 36-ekrade hjulen vore 200g lättare per hjul, då skulle aerohjulen vara långsammare så fort vägens snittlutning blev mer än 3%.

Är man en stark cyklist så vinner man mer på hjul med bättre aerodynamik så länge det är tillräckligt platt - och motsatt - är man en svag cyklist så vinner man mer på lättare hjul om det är tillräckligt kuperat.

Visade inte HåkanC någon graf där ett däck med lågt rullmotstånd gav en större wattbesparing än högprofilare i farter runt 30-35kn/h?

Upplever det som ett par km/h om det går fort, inte så mycket vid lökkörning men går det undan så vill jag ha dem.
Har tre olika hjul att alternera mellan, ett par Kina-högprofil i plast, ett par Mavic Reflex och ett par Ksyrium SL och nackdelen med plasthjulen är vid hård kantvind att det kan rycka lite i dem, inget stort problem i sthlm och med med mina 93kg på cykeln så rubbas det marginellt och då kan jag alltid ta ett par andra.
Bekvämast är de 32 ekrade Reflexhjulen.
Accelerationssnabbast är Ksyriumhjulen.
Högsta toppfart är plasthjulen.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett litet förslag: hur vore det att inte
> spamma ner tråden med skit innan det kommit nåra
> vettiga svar alls?
>
> /T

Borde man inte börja med en vettig fråga då?

Barbastark skrev:
> Hejhej
>
> På ca 10 mil, hur många km/h i snitthastighet
> skulle ni säga att man tjänar på att ha ett par
> 60mm fälgar vs "vanliga"?
>
> MVH B

Jag tror att de som tramsar gör det för att de saknar lite ingångsvärden (och arbetsmoral)?

Du har ju ännu inte nämnt hur fort du brukar köra, för vindmotståndet spelar ju väldigt stor roll här. Sedan så är det ju lite oklart vad du benämner som vanliga fälgar...

Men det du tjänar är ju att du förmodligen får en snyggare cykel? och det är ju faktiskt väldigt viktigt.

Prästbol skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prästbol skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > > Nja, effekten som krävs för att
> övervinna
> > > > luftmotståndet växer kubiskt, inte
> > > > exponentiellt, i farten (givet vindstilla).
> > >
> > > Luftmotståndet är proportionellt mot
> > frontarean
> > > och kvadratiskt mot hastigheten.
> >
> > Om du säger att det är kvadratiskt mot
> > hastigheten är det kraften du talar om. För
> > praktisk cykling känns dock effektens
> > hastighetsberoende mer relevant och genom att
> > effekt = kraft * fart så blir effekten kubisk
> i
> > farten.
>
> Ok. Förstår. Du inkluderar även rullmotståndet.

Men en sak jag funderar över är det sk. undertrycket som uppstår då en kropp rör sig genom lufthavet. Om man ser till en basflödesgranat så kan ju den ha en ökning av skottvidden på ca25-30% mot en granat som inte har basflöde. Dett tackvare det minskade undertrycket vid basen på granaten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Basflödesgranat

Om man har vinden rakt i ryggen och cyklar långsammare än vindhastigheten. Kommer då undertrycket att påverka kroppen negativt? Du måste ju cykla mot undertrycket eller är det så att detta ytterligare förstärkte kraften framåt? Typ som på en vinge som får lyftkraft.

Och när kommer "tempodräkter" med basflödesfunktion? Eller för den sakens skull, cyklar.

Tillbaka
Topp