Vänster vevarm på HT2 (Hollowtech II) vevparti lossnar

Kalle Kula

Aktiv medlem
Jag har haft problem med att vänster vevarm på mitt HT2 (Hollowtech II) -vevparti lossnar. Jag funderar på om jag är ensam om detta problem eller hur vanligt det är. Vilka är era erfarenheter?

Jag har läst en del, t.ex. här, om att de två spännbultarna (insex) för vevarmen kan släppa efter ett tags användning. Som jag förstått nu är det viktigt att spännbultarna dras med rätt moment, samt att splinesen på vevaxeln och vevarmen är oskadade för att systemet ska hålla bra.

Jag drog i vänster vevarm i en trottoarkant vid ganska låg fart, typ 10 km/h, i våras. Efter ytterligare ett tags cykling lossade vevarmen. I samband med detta såg jag att säkerhetsplattan i plast, som sitter i glipan vid spännbultarna på vevarmen, skadats. Även att splinesen på vevaxeln blivit lätt spiralformade (plastisk deformation), troligen i samband med närkontakten med trottoarkanten.

Hur som, jag monterade vevarmen på nytt, med ny spännskruv (plastpluppen) och ny säkerhetsplatta, men drog åt spännbultarna "på känn", då jag inte hade en momentnyckel med rätt momentområde (12-14 Nm). Vevpartiet fungerade sen problemfritt under ytterligare ca. ett halvårs cyklande, kanske ett par hundra mil, mestadels XC på cat. 2-3 gravel, lossade vevarmen återigen.

Jag försökte åtgärda problemet i fält, men efter några hundra meters cyklande glappade vevarmen återigen. Jag tog cykeln till en cykelverkstad och där monterade meken återigen vevarmen, med ny spännskruv och säkerhetsplatta, samt drog spännbultarna med momentnyckel. Meken nämnde inget om att splinesen såg skadade ut. Kanske han aldrig kollade så noga.

Jag cyklade hem cykeln, 4-5 km, och vevpartiet kändes ok. Jag tänkte jag skulle testa att fortsätta cykla med vevpartiet, men försöka hålla koll på, samt ev. efterdra spännbultarna med jämna mellanrum. Beroende på hur allvarligt problemet är, ev. bita i det sura äpplet och skaffa ett nytt vevparti.

En viktig detalj är att man drar skruvarna lite i taget om vartannat. Annars kan det upplevas som du skruvat tillräckligt hårt på ena skruven, sen tar du nästa, men då kommer den första inte längre vara lika hårt dragen då trycket omfördelas. Sen ska de dras med 16 Nm eller liknande som är rätt mycket, så drar du med ett multitool eller liten insex kan det vara svårt att komma upp i rätt moment.

Har du kollat så att lagerförspänningen är rätt och det inte är så att axeln bottnar? Har du för för spacers eller för många spacers i relation till axelns längd och ramens BB så riskerar du få för lite eller för mycket axelutstick.

HTII generellt är en personlig favorit och jag har aldrig (anekdotisk bevisföring) varit med om att en vevarm lossnat om vevarna varit korrekt monterade.

Är det verkligen 16? Jag har inte kollat på länge och kinavevar kommer inte med sånt. Tycker det låter mycket för så små skruvar.

Har de fått en smäll och lossnar var 300mil så serva var 100mil.

Våra Kina har inte ramlat av men inte gått 300mil hellre (om inte park räknas mer än grus)

Högre än jag trodde om inte gemini ljuger för mig

Torque: 12-14 Nm.
Method: Tighten these two screws alternately in stages, not fully tightening one before the other.
Re-check: After approximately 100 km of riding, re-check these screws for tightness with a torque wrench.

Edit. Har jag inget annat att göra ska jag kolla hur hårt jag dragit.

Jag sabbade splinesen när en xtr-vev lossnade i somras. Verkar vara vanligt efter lite googling.
Nu har jag bytt till ett annat fabrikat av vevar på den cykeln, men om det blir några mer från shimano kommer jag kolla dom skruvarna med jämna mellanrum.

Högre än jag trodde om inte gemini ljuger för mig

Torque: 12-14 Nm.
Method: Tighten these two screws alternately in stages, not fully tightening one before the other.
Re-check: After approximately 100 km of riding, re-check these screws for tightness with a torque wrench.
Ja, 12-14 Nm verkar stämma. Detta enl. Shimanos Dealer's Manual (s. 15).

1759557725592.webp

Räcker det att kolla efter spel eller ska man dra allt med moment?

Jag brukar kolla kinavevarna efter spel. Lite sämre på min egen cykel som jag lyckats skaka sönder några gånger. Bodyn separerar ibland tex.

Räcker det att kolla efter spel eller ska man dra allt med moment?

Problemet med det är att man måste titta riktigt ofta. Min son uppmärkade en gång att sin vänstervev var en half centimeter utåt (på en kinavev). Då fanns det ingen direkt märkbar spel. Jag tror att många drar åt med ungefär hälften av momenten, som inte räcker.

Sen behövs brickan inte, den är "bara* för att förhindra att armen ramlar av när skruvarna lossnar.

Jag har kört med typ 375 st olika Shimanovevar och aldrig upplevt ett enda problem*. Det känns som en riktigt bombproof lösning på alla vis imho. Enkel montering osv dessutom. Det är av yttersta vikt att man gör som man ska däremot. Lagom förspänning (eftersom man egentligen inte kan ställa förspänning på maskinlager) samt växelvis åtdragning till rätt moment. 12-14 Nm innebär att jag alltid ställt momentnyckeln på 13 Nm. Inget har någonsin lossnat efter denna behandlingen.

*En gång grejade jag med mtbn och hade bytt vevlager tror jag. Mitt i vevpartimonteringen kom ett barn ut i garaget och ville cykla. Jag hafsade ihop det sista och sen drog vi ut och cyklade. Blev grymt förvånad när jag bunnyhoppade och helt plötsligt hade båda vevarmarna pekandes nedåt! Hade helt glömt dra åt vänsterveven, så jag rundade alla splinsen rakt av. Skit bakom spakarna innebär dock inte att Shimano gör dåliga vevar..😛

Om en vevarm väl har börjat lossa så är den kass, är min erfarenhet, då är det bara att byta om du inte vill behöva fundera på om vevarmen sitter fast eller inte (och det är tråkigt att tänka på sånt under cykling).

Gör som n3wton säger så slipper du problem (eller egentligen som Shimano säger, vilket väl brukar vara herr n3wtons käpphäst :) ). Om du mot bättre vetande vill göra på annat sätt (eller om du saknar momentnyckel) så får du tänka på att dra växelvis, och hårdare än du tror. Det är rätt högt moment att dra med en vanlig insexnyckel, och du känner en ganska tydlig bottning när det är ihopspänt.

Jag vill också lägga till att efterdragning är bra. Kolla så att allt sitter hårt efter första turen (eller under, beroende på hur lång turen är). I synnerhet om alla delar är nya. Ett enkelt sätt att upptäcka ev. monteringsfel innan allt är kass.

Om en vevarm väl har börjat lossa så är den kass, är min erfarenhet, då är det bara att byta om du inte vill behöva fundera på om vevarmen sitter fast eller inte (och det är tråkigt att tänka på sånt under cykling).

Gör som n3wton säger så slipper du problem (eller egentligen som Shimano säger, vilket väl brukar vara herr n3wtons käpphäst :) ). Om du mot bättre vetande vill göra på annat sätt (eller om du saknar momentnyckel) så får du tänka på att dra växelvis, och hårdare än du tror. Det är rätt högt moment att dra med en vanlig insexnyckel, och du känner en ganska tydlig bottning när det är ihopspänt.

Jag vill också lägga till att efterdragning är bra. Kolla så att allt sitter hårt efter första turen (eller under, beroende på hur lång turen är). I synnerhet om alla delar är nya. Ett enkelt sätt att upptäcka ev. monteringsfel innan allt är kass.
Don't get me started on lufta Shimanobromsar!😉

Uppgraderade bromsar kunde man driva verksamhet på. Folk borde leasa bromsarna och få ut nya tvättade och bäddade bromsarna varannan månad.

Håller också med om det - har det börjat strula kommer det förmodligen inte fungera längre.

Håller med @Orwar , om det väl börjat strula är det troligtvis bortom räddning. Men o som det också skrivs, om man följer instruktionerna från start så bara funkar det, bra.
+1
De är helt idiotsäkra och tål massor med stryk korrekt monterade. Att dina splines blivit skadade har nästan säkert hänt när den släppte. Och släppte lär det ha gjort för att det satt för löst från början, inte hade dragits växelvis eller liknande.

Nu när vi avhandlat trådens huvudämne: Please do get started :D
Jag brukar lufta med morfars gamla hembränningsapparat, men bara tredje måndagen i oktober och enbart om det är fullmåne. Man tar tre varv runt stora eken samtidigt som man slänger en liten kattunge över vänster axel. Det har aldrig misslyckats!

Jag brukar lufta med morfars gamla hembränningsapparat, men bara tredje måndagen i oktober och enbart om det är fullmåne. Man tar tre varv runt stora eken samtidigt som man slänger en liten kattunge över vänster axel. Det har aldrig misslyckats!
Det här låter som en premiumtjänst du kan sälja dyrt, svår att replikera. Allt i jakten på den perfekta känslan :)

Det här låter som en premiumtjänst du kan sälja dyrt, svår att replikera. Allt i jakten på den perfekta känslan :)
Eller hur! Kattungarna växer så de blir svårare och svårare att kasta, men känslan i bromsarna är svårslagen!😊 Priset börjar på 2599 kr/broms. Något högre om jag behöver styra om månens bana etc.😛

Verkar som jag spännt Kinavevarna rätt hårt i alla fall så det kanske förklarar varför de sitter kvar

Verkar som jag spännt Kinavevarna rätt hårt i alla fall så det kanske förklarar varför de sitter kvar

Sonens kinavevar på sin lvgcykel var inte skadat, så det är inte alltid hopplöst som många skriver här. Då måste man dock har tur att man ser det tidigt. Sonens kinavevar på sin sista MTB hade lite skador på splinsen på vevarmen eller/och vevaxeln, också i alu i det här fallet. Just på gränsen av att sitta på / glida av. På sistone hade vi tur att de stannade kvar.

Sonens kinavevar på sin lvgcykel var inte skadat, så det är inte alltid hopplöst som många skriver här. Då måste man dock har tur att man ser det tidigt. Sonens kinavevar på sin sista MTB hade lite skador på splinsen på vevarmen eller/och vevaxeln, också i alu i det här fallet. Just på gränsen av att sitta på / glida av. På sistone hade vi tur att de stannade kvar.
Nu kör vi inte så långt som kalle men de har ändå skakat ett antal liftdagar.

På kinavevar kan det dessutom var meck med förspänningen. (För lång axel)

Nu kör vi inte så långt som kalle men de har ändå skakat ett antal liftdagar.

På kinavevar kan det dessutom var meck med förspänningen. (För lång axel)
Jag skulle gissa att de vevpartier som tar mest stryk är de som sitter på cyklar som får upprepade kraftiga slag mot pedalerna, typ som när man landar höga hopp ståendes på pedalerna, med vevarmarna i horisontellt läge. Inget jag direkt ägnar mig åt. Mina "hopp" är nog inte mer än nån decimeter, typ upp och ned för trottoarkanter på sin höjd. Landsvägs-, grus- och XC-cykling är nog betydligt snällare mot vevpartiet än vad t.ex. DH-cykling är.

Med det sagt så har jag ändå lyckats ha av ett par helsmidda vevar som suttit på typiska gubbcyklar som nästan bara körts på plana asfalts- och grusrundor. Sen är det säkert också stor skillnad i påfrestning om man väger 50 eller 100 pannor.

Jag skulle gissa att de vevpartier som tar mest stryk är de som sitter på cyklar som får upprepade kraftiga slag mot pedalerna, typ som när man landar höga hopp ståendes på pedalerna, med vevarmarna i horisontellt läge. Inget jag direkt ägnar mig åt. Mina "hopp" är nog inte mer än nån decimeter, typ upp och ned för trottoarkanter på sin höjd. Landsvägs-, grus- och XC-cykling är nog betydligt snällare mot vevpartiet än vad t.ex. DH-cykling är.

Det har varit sonens problem. Samma vevparti som jag drog åt lika hård sitter kvar på fruns MTB. Hon hoppar inte.

Med det sagt så har jag ändå lyckats ha av ett par helsmidda vevar som suttit på typiska gubbcyklar som nästan bara körts på plana asfalts- och grusrundor. Sen är det säkert också stor skillnad i påfrestning om man väger 50 eller 100 pannor.

Men roterande krafter mellan vevarmen och vevaxeln får armen att vandra när den inte är åtdragit tillräckligt hård. Det är nästan garanterat att den går av ner man drar åt med hälften av momenten.

Ja, händer ibland, senast var det en på Lönneberga gravel, som tappade sin. Har själv inte råkat ut för det, "känner" på alla bultar lite då och då.

Tillbaka
Topp