Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag också undrat. Men tydligen finns det en secondhand-marknad inom leasingbolagen ibland också så att man kan leasa en ”bättre begagnad” istället för sprillans ny. Annars skulle jag gärna vilja se en länk till utförsäljningarna från alla dessa bolag. Måste ju krylla av dom med tanke på att det är en grej över hela Europa.Vad händer med en sån här cykel, om man väljer att inte köpa ut den?
Går den ut på beg. marknaden då?
i england är det vanligt att brukaren köper loss sin brompton, sedan lägger ut den till försäljning.Det har jag också undrat. Men tydligen finns det en secondhand-marknad inom leasingbolagen ibland också så att man kan leasa en ”bättre begagnad” istället för sprillans ny. Annars skulle jag gärna vilja se en länk till utförsäljningarna från alla dessa bolag. Måste ju krylla av dom med tanke på att det är en grej över hela Europa.
Finns det en cykel-kvarndammen kanske?Det har jag också undrat. Men tydligen finns det en secondhand-marknad inom leasingbolagen ibland också så att man kan leasa en ”bättre begagnad” istället för sprillans ny. Annars skulle jag gärna vilja se en länk till utförsäljningarna från alla dessa bolag. Måste ju krylla av dom med tanke på att det är en grej över hela Europa.
Normalt är att få köpa prylen en bra bit under aktuellt begagnatpris. Har leasat mycket kameror och grejer i jobbet. Alltid en no brainer att köpa ut på slutet. Om inte annat för att flippa och tjäna en hacka.Jag hade för mig att sådana upplägg slutade med att man fick lämna tillbaks cykeln eller köpa ut den för marknadspris, som är betydligt mer än 20% av nypriset.
Hamnar bland annat hos "cykel-kvarndammen-företag" som detta:Vad händer med en sån här cykel, om man väljer att inte köpa ut den?
Går den ut på beg. marknaden då?
Nej, jag menar precis som du skrev. D.v.s att jag har avbetalat den i 36 månader och att det finns ett restvärde kvar som behöver betalas. Det som är gråzon är ju hur leasingföretaget definierar det här restvärdet när ganska stor andel av det dåvarande marknadsvärdet är betalt liksom.Det verkar som att du utgår ifrån vad nuvarande marknadspris skulle vara för den i nuvarande skick. Det är väl lite feltänkt? Det du ska jämföra mot är väl nypris och nyskick, och räkna in vad du betalat för den hittills? Känns det som ett bra totalpris? För det är ju det man gör med avbetalningar, man skjuter upp betalningen för en ny cykel till framtiden (där du befinner dig nu). Eller är du OK med att lämna tillbaka cykeln och då ”förlora” allt du betalat hittills och stå där utan cykeln?
Fast här handlar det inte om avbetalning, utan om leasing. Varför skulle leasingfirman sälja den billigare till brukaren än vad de kunde få på marknaden?Det verkar som att du utgår ifrån vad nuvarande marknadspris skulle vara för den i nuvarande skick. Det är väl lite feltänkt? Det du ska jämföra mot är väl nypris och nyskick, och räkna in vad du betalat för den hittills? Känns det som ett bra totalpris? För det är ju det man gör med avbetalningar, man skjuter upp betalningen för en ny cykel till framtiden (där du befinner dig nu). Eller är du OK med att lämna tillbaka cykeln och då ”förlora” allt du betalat hittills och stå där utan cykeln?
de tilltagna priserna där tyder väl på att vår ts inte kommer att få ett vettigt erbjudande om att köpa ut cykeln.Hamnar bland annat hos "cykel-kvarndammen-företag" som detta:
![]()
Jonna - ett smart och tryggt sätt att köpa cykel och elcykel
Begagnade elcyklar och premiumcyklar i nyskick med hemleverans. Spara upp till 60% på testade cyklar med 6 månaders garanti. Handla tryggt.jonnabike.se
Erbjudande om förmånligt återköp är nog en del i marknadsföringen för att locka in kunder i ett långt kontrakt.Fast här handlar det inte om avbetalning, utan om leasing. Varför skulle leasingfirman sälja den billigare till brukaren än vad de kunde få på marknaden?
Återköp borde inte vara aktuellt. Leasingföretaget har hela tiden ägt cykeln.Erbjudande om förmånligt återköp är nog en del i marknadsföringen för att locka in kunder i ett långt kontrakt.
Usp'en i både ditt bilfall och förmåns-cykel-fallen är väl att moms eller inkomstskatten minskar eller försvinner från kundens vy och vinsten kommer där. Dvs i bilfallet är det staten som sponsrar med längre skatteintäkt, och i cykelfallet kunden i form av lägre pension och staten i lägre skatteintäkt. Eller?Jag är ganska säker på att både cykeltillverkaren och leasingföretaget tjänar pengar (eller åtminstone försöker), och deras vinst betalas garanterat av slutkonsumenten. På vilket finurligt sätt saker sedan packas in och säljs är lite godtyckligt.
En sak som är komisk är att leasingkontrakt INTE får vara fördolda avbetalningskontrakt, men i praktiken blir de det ändå. Jag har leasat företagsbilar (för att få dra halva momsen, också ett komiskt upplägg...) och i slutänden får man köpa ut bilen någorlunda "förmånligt". Det betyder inte nödvändigtvis att man gjort en BRA affär, utan mer att man gjort EN affär. Känns den bra kanske allt är okej, och jag kan lova att cykelleasarföretagen gör allt de kan för att leasingtagaren ska känna just så.
Huvudet på spiken!Usp'en i både ditt bilfall och förmåns-cykel-fallen är väl att moms eller inkomstskatten minskar eller försvinner från kundens vy och vinsten kommer där. Dvs i bilfallet är det staten som sponsrar med längre skatteintäkt, och i cykelfallet kunden i form av lägre pension och staten i lägre skatteintäkt. Eller?
Edit: i de fall då kunden kan se en lägre avgift än om den köper direkt, ofta nog är väl leasing/hyra/avbetalning en ren förlustaffär men ger "tillgång" till en "finare" bil eller cykel eller vad som helst som kunden inte har råd med kontant.
Har på samma spår för mig att alla hantverkarpickuper som körs runt som förmånsbilar har ett ordentligt sänkt förmånsvärde då en pickup, även med dubbelhytt, enligt skatteverket omöjligen kan användas för privat bruk och således inte förmånsbeskattas som en vanlig personbil.Huvudet på spiken!
När det kommer till bilfallet för min del är motsvarigheten att om man köper en bil med "separat lastyta" eller något i den formen (dvs en pickup) får man dra hela momsen. Företagsgrejen avser ju att slutkund alltid betalar momsen och företag på vägen inte betalar, men köper man exempelvis en VW Caddy får man betala halva momsen trots allt, plus är låst till leasing. Finns någon historia om amerikanska vanar på 90-talet och snickare som skjutsade runt fotbollslag i dem tror jag, därav "straffmoms". Men det är ett rejält sidospår!![]()
Exakt så. Nu råkar det av en händelse vara så att jag har just en sådan firmabil i företaget. Fem sittplatser med ganska hög komfort, samt ett flak där man inte ens får plats med en sopborste på längden.. "Arbetsledarbil" heter det, och de skådas oftast med takbox på väg mot Sälen eller norrut till jaktmarkerna... Extremt välriktad marknadsföring för den typen av bil. Man löser det genom "kreativ körjournal".Har på samma spår för mig att alla hantverkarpickuper som körs runt som förmånsbilar har ett ordentligt sänkt förmånsvärde då en pickup, även med dubbelhytt, enligt skatteverket omöjligen kan användas för privat bruk och således inte förmånsbeskattas som en vanlig personbil.
För optimalt upplägg skall ju den maxade/svindyra (men för brukaren väldigt förmånliga) pickupen gärna betalas av en arbetsgivare som inte är en självExakt så. Nu råkar det av en händelse vara så att jag har just en sådan firmabil i företaget. Fem sittplatser med ganska hög komfort, samt ett flak där man inte ens får plats med en sopborste på längden.. "Arbetsledarbil" heter det, och de skådas oftast med takbox på väg mot Sälen eller norrut till jaktmarkerna... Extremt välriktad marknadsföring för den typen av bil. Man löser det genom "kreativ körjournal".
För egen del har jag takbox för att just få med de långa verktygen, men många har nog inte så mycket verktyg med sig i sina pickuper. Ju mer amerikansk den är, desto färre verktyg skulle jag nästan gissa. Det var väl någon politikers make som köra "tunga stenar" med sin pickup för några år sedan vill jag minnas...
Kalla det vad du vill, men även leasingföretagen kallar det att dela upp betalningen.Fast här handlar det inte om avbetalning, utan om leasing. Varför skulle leasingfirman sälja den billigare till brukaren än vad de kunde få på marknaden?
Nu var det ett tag sedan jag jobbade med finansiering men då brukade finansbolagen skilja på ”hyra” med i stort sett komplett avbetalning efter (oftast) 36 månader då återförsäljaren fick lösa ut produkten för ett symboliskt värde och i sin tur ta över eller erbjuda den till valfritt pris till hyrestagaren. Det andra alternativet var just ”leasing” med ett fast restvärde som antingen hyrestagaren eller återförsäljaren förbinder sig att lösa ut produkten för efter avslutad period.Kalla det vad du vill, men även leasingföretagen kallar det att dela upp betalningen.
Du får ursäkta att jag inte orkar räkna själv nu på något sätt, är några öl in. Kanske missförstår dig också. Men många företag kör ju med villkoret att man får välja om man ska köpa ut cykeln eller inte vid slutet, och då skulle jag tro att dom helt enkelt kör så eftersom att dom flesta ändå köper ut cykeln vid avslutat avtal. Eftersom mycket, om inte allt som du är inne på, av cykeln är betald med hjälp av löneavdraget redan så krävs det nog inte många tusenlappar i försäljningspris för att gå med vinst på det om kunden inte skulle köpa ut cykeln.Nu var det ett tag sedan jag jobbade med finansiering men då brukade finansbolagen skilja på ”hyra” med i stort sett komplett avbetalning efter (oftast) 36 månader då återförsäljaren fick lösa ut produkten för ett symboliskt värde och i sin tur ta över eller erbjuda den till valfritt pris till hyrestagaren. Det andra alternativet var just ”leasing” med ett fast restvärde som antingen hyrestagaren eller återförsäljaren förbinder sig att lösa ut produkten för efter avslutad period.
I leasingfallet finns ju här risk att återförsäljaren får tillbaks några tusen cyklar som de dessutom måste organisera försäljning av, till högre nettopris än restvärdet, vilket är en rätt krävande operation att köra storskaligt. Därför låter det sannolikt för mig att 20.000-kr-Biachin är fullt avbetald via bruttolönen (10.000kr netto vid 50% skatt) efter tre år och att upplägget egentligen är en s k hyra, och eventuell peng som användaren (eller nästa ägare) köper ut cykeln för är ren vinst (minus hanteringskostnader).
Med reservation för tankevurpa.
En begagnad cykel eller två kan alla återförsäljare sälja, men när det börjar bli volym blir det jobbigt. Sen tror jag dessutom att många användare är lata och lämnar tillbaka cykeln när de får erbjudandet att fortsätta betala ca samma summa som de är vana vid att betala varje månad och kan kvittera ut en ny fin cykel bara de förnyar avtalet.Du får ursäkta att jag inte orkar räkna själv nu på något sätt, är några öl in. Kanske missförstår dig också. Men många företag kör ju med villkoret att man får välja om man ska köpa ut cykeln eller inte vid slutet, och då skulle jag tro att dom helt enkelt kör så eftersom att dom flesta ändå köper ut cykeln vid avslutat avtal. Eftersom mycket, om inte allt som du är inne på, av cykeln är betald med hjälp av löneavdraget redan så krävs det nog inte många tusenlappar i försäljningspris för att gå med vinst på det om kunden inte skulle köpa ut cykeln.