Hur mycket kostar ert cykelintresse?

SLI sa:
30 000kr för cykling är alltså normalt?
700kr för champagne i vasken mötte inga protester.
Men fiskekort för 1400kr gav tydligen somliga högt blodtryck.
Om du med normalt menar att det är ett median- eller medelvärde av vad människor som cyklar lägger på sin hobby är svaret troligen nej. Om du menar att det är vettigt så tycker jag svaret beror på ens ekonomiska situation och, i någon mån, vad man får ut av det.

Eftersom du uppenbarligen tycker det är orimligt att lägga 30 kkr/år och jag misstänker att jag under det senaste decenniet snittat minst det på cykling om man räknar in material, kläder och cykelresor vore det intressant att höra vad du tycker jag skulle ha gjort med pengarna istället för att spendera dessa på något som ger mig glädje. Jag kan tillägga att jag är i en situation där jag saknar egna lån, inte har några barn och har, i mitt tycke, mycket goda ekonomiska marginaler även efter att mina cykelrelaterade utgifter är betalda. Ska jag stapla pengarna på hög och sitta och ha tråkigt?

GoranS sa:
SLI sa:
Om du med normalt menar att det är ett median- eller medelvärde av vad människor som cyklar lägger på sin hobby är svaret troligen nej. Om du menar att det är vettigt så tycker jag svaret beror på ens ekonomiska situation och, i någon mån, vad man får ut av det.

Eftersom du uppenbarligen tycker det är orimligt att lägga 30 kkr/år och jag misstänker att jag under det senaste decenniet snittat minst det på cykling om man räknar in material, kläder och cykelresor vore det intressant att höra vad du tycker jag skulle ha gjort med pengarna istället för att spendera dessa på något som ger mig glädje. Jag kan tillägga att jag är i en situation där jag saknar egna lån, inte har några barn och har, i mitt tycke, mycket goda ekonomiska marginaler även efter att mina cykelrelaterade utgifter är betalda. Ska jag stapla pengarna på hög och sitta och ha tråkigt?

Preach bby, preach!!! ??

Har snittat ca. 90k på cykel fördelat på 4 år. utöver det har jag köpt de flesta verktyg som behövs, mekställ+väggfäste.. kläder&skor har man ju såklart köpt, men mycket sånt använder jag till annat också.. gissningsvis landar allt ihop på 110k, alltså typ 2300/månad + 1-2 bikeparkdagar/år. hade inte tänkt köpa någon ny cykel på typ 2 år i alla fall så månadskostnaden kommer helt klart sjunka.

ohellstrom sa:
mhenry sa:
Om valet stod mellan att hälla ut en flaska dyr champagne eller ställa mig med ett jävla spö nånstans vet jag exakt vad jag skulle göra. Och det involverar inte direkt djurplågeri.

Du måste ha verkat väldigt udda på barnkalas - stå på dass och vaska bubbel när de andra leker fiskdamm ;)

Det ligger nåt i det :)

Kompisen drar på grabbkväll 4 ggr per år. bränner 4-5 tusen varje gång.
I det sammanhanget ter sig mitt cykelintresse billigt!

ohellstrom sa:
NLC sa:
NLC sa:
Brakastruten sa:
Jag har delar över. Blir det ränta på dem? Då går jag plus!

En del över är starten på nästa projekt! I mitt senaste fall började det med ett styre och en styrstam...

Å andra sidan tur att jag inte började med de överflödiga cantibromsarna...

Sssssch! Jag har överflödiga cantis och alldeles för många 32h-nav liggandes...

Mhm. Det är inte lätt när det är svårt =)

NLC sa:
NLC sa:
Brakastruten sa:
Jag har delar över. Blir det ränta på dem? Då går jag plus!

En del över är starten på nästa projekt! I mitt senaste fall började det med ett styre och en styrstam...

Å andra sidan tur att jag inte började med de överflödiga cantibromsarna...

Inte? Jag hade tänkt att de skulle utgöra stommen till en titanram. Möjligen de liggande Mafac center-pull ... Många andra läckra delar fick plats på cykeln jag satte ihop till min dotter, baserad på en Rossin (italiensk stålram från tidigt 80-talet), Campa sadelstolpe, Dura Ace vevparti, Campagnolo högflänsade nav, Mavic OpenPro fälgar, Shimano 105 indexerade (7-växlar) på ramen, ...

Before: https://1drv.ms/f/s!AvhETy6ybXuaxTeFRE-p2McFhJsE
After: https://1drv.ms/f/s!AvhETy6ybXua1QcV2o03wpq0WZnL

Jag skickade henne räkningen. Hon har lagt ut 3000 på sin cykel ...

Med tanke på den lerfest ni verkar haft i Skåne på CX-banan så kommer det där att lösa sig av sig själv när ni svarvat ner lite fälgar.

Att fundera på vad man har lagt ner på sin hobby under alla år skulle bara ge mig ångest. Jag har många års bilintresse också så pengarna har rullat ganska bra länge nu. :) men om någon frågar finns det ju officiella uppgifter och inofficiella. ;)
Så länge man har koll på sin ekonomi så tycker jag man kan spendera tills man känner sig nöjd.

lundatok sa:
Med tanke på den lerfest ni verkar haft i Skåne på CX-banan så kommer det där att lösa sig av sig själv när ni svarvat ner lite fälgar.

Den RIKTIGA festen utspelade sig i Danmark. Malmö var ett torelagt mellanstadiedisco i jämförelse ;)

Bilagor

• IMG_1052.JPG
    IMG_1052.JPG
    454.6 KB · Besök: 141
Luthman Photography sa:
Alltså cykling på gräsmattor på hösten är det verkligen en genomtänkt idé?
Att förbjuda vissa cykeltyper inom höstlig gräsmattecykling (för att de är snabbare?) känns också löjligt? Typ som att satsa pengar på hästar som tävlar i att inte springa så snabbt som möjligt (trava)?

Nåväl, tråden handlade ju om vad ens cykelintresse kostar. Eftersom mitt sträcker sig över 12 av årets månader blir det ju en del mer än för en som cyklar till glasskiosken nån gång under semestern.

Eveningstar sa:
Luthman Photography sa:
Alltså cykling på gräsmattor på hösten är det verkligen en genomtänkt idé?
Att förbjuda vissa cykeltyper inom höstlig gräsmattecykling (för att de är snabbare?) känns också löjligt? Typ som att satsa pengar på hästar som tävlar i att inte springa så snabbt som möjligt (trava)?
+1
Sluta förbjuda motordrivna cyklar på alla cykeltävlingar.

GoranS sa:
SLI sa:

Det sista har jag provat det sista året, sparar mycket pengar och gör ingenting förutom att sitta i soffan och sura. Billigt men j**ligt
tråkigt.

Jag började cykla som träning för 4 år sedan. Under de fyra åren har jag lagt runt 50000 kr och cyklat totalt ca 1200 mil, med få mil första året och sedan fler och fler varje år... Det sjuka är då inte vad cykling kostat i månaden, utan vad den kostat per mil.

Ska väl sägas att ungefär hälften är cykelinköp av lvg+mtb. Men jag räknar också med att ha dem många år till, så kostnaden/mil kommer sjunka.

Senast ändrad:
edarion, det där låter ju logiskt. men bygger på att man köper rätt från början. det är få som har den turen eller förmågan, särskilt när det gäller mtb. räkna med ett cykelbyte till inom några år.

t ex från hardtait till fs. ingen jag åker med har i längden undvikit det bytet. och har man inte startat med en stigovänlig hardtail har man köpt en för tung fs.

andra tycks byta cykel ofta bara för att det är kul.

Min mtb är primärt för att cykla med barnen på sommaren och med dubbdäck under vinterträningen... Skulle jag få för mig att satsa på min egen träning med mtb är den redan för tung. Köptes liksom inte för rolig stigcykling.

Risken är dock större att det blir nya hjul till min lvg eller en vettig trainer än en ny mtb ?

Har svårt att se mig köpa en ny cykel om något år för att spara några kilon på den. Är rätt nöjd faktiskt ?
Får se hur länge den håller innan den är ”slut”.

cyklar har om man inte kraschar historiskt tagit slut först när man inte bryr sig om dem. så största hotet för en hoj är ägarens önskemål om förändring. ska bli intressant att se hur det går med kolplasten. men min gissning är att även dessa håller ett tag.

ot; min absoluta favosnowboard sliter jag på fortfarande varje vinter, är från -93. hemligheten är boxkonstruktion i glasfiber eller kolfiber. ungefär som en cykelram:) limmade sandwichkonstruktioner däremot tappar mojon redan efter ett par vintrar. gäller även skidor

har två cyklar som är 60+ år, och ett par kring 50. de kommer om de inte blir stulna, överkörda eller inte ombrydda att utan vidare kunna överleva alla deltagare i denna tråd.

Tillbaka
Topp