Hur mycket kostar ert cykelintresse?

D i U

Aktiv medlem
Sedan förra sommarn då jag återupptog cyklingen har jag köpt nånting till cykeln/utrustning i stort sett varje månad. Antingen något verktyg, nåt klädplagg, reservdel, några få uppgraderingar på cykeln etc.
Hur mycket spenderar ni på era cyklar/cykelrelaterade prylar?

Det är framförallt något jag inte räknar ihop. Jag har lärt mig att privatpersoner är olika strukturerade i sin uppföljning av ekonomiska frågan.

Själv har jag ingen budget för min ekonomi och inte heller någon uppföljning eller sammanställning av utgifter.

Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.

Skulle jag uppskatta vad min cykling kostat mig under de 4 år jag nu hållit på så skulle det bli ca 10% av min årsinkomst i snitt. Snabbt grovt räknat. Då räknar jag in cyklar, kläder, slitdelar mm. Detta år drar dock ner kostnaden då jag ej köpt någon cykel i år (ännu) :)

Om man delar in cykel- och cyklingsrelaterade kostnader i fyra kategorier tror jag att jag bränt pengar på dem i följande ordning (från mest till minst) sedan dess att jag började motionscykla 2002:

1) Cykelresor
2) Nyinköp av cyklar
3) Kläder och kringutrustning
4) Reservdelar och förbrukningsmaterial

Totalsumman tror jag att jag avstår från att skatta. Den är dock långt ifrån att vara på någon nivå som riskerar att knäcka min ekonomi.

kogoyo sa:
Man kan inte köpa god hälsa för pengar

Mitt senaste inköp, uppgradering på cykeln till kolfiberstyre gjorde att jag stack ut å cyklade två timmar i eftermiddag i regn å rusk för att provköra så visst kan man köpa god hälsa ;).

Jag har räknat ihop utrustning, komponenter, tillbehör jag köpt i år och det verkar landa på ca 1000 kr/månad för mig. Tycker det känns mycket så nästa år siktar jag på 500 kr/månad (där behöver jag dock inte räkna in budgetsprängare som eventuella hjul, ramar och cyklar).

Jag gjorde visst en tråd för rätt länge sen som handla om om man var lyckligare när man var rik, den spårade inte ur på ett långt tag :)

staine sa:
Jag gjorde visst en tråd för rätt länge sen som handla om om man var lyckligare när man var rik, den spårade inte ur på ett långt tag :)

Spelar ingen roll hur ekonomiskt bra man har det utan mer om man ständigt köper nya prylar. För min del hittar jag alltid någon bra-å-ha grej som blir köpt. Känns som det liksom aldrig tar slut.

Jag skruvade ihop mina första cyklar som sexåring, från sådant som hivats på soptippen. Har inte ändrat mycket på mitt beteende, och är nu 45.
Verktygen har betalat sig själva vid det här laget. Effektiv bokföring.

Rattnalle sa:
Brando sa:
En bråkdel vad en bil kostar :)
Inte om man prioriterar rätt :)

Jag anser mig vara bilintresserad och min cykel hade mer än dubbelt så stort inköpsvärde mot min nuvarande bil. Bilen kostar desto mer att äga dock...

staine sa:

Det har föga förvånande gjorts många studier på det. Generellt kan man säga att vi anpassar oss efter våra livsförhållanden, lotterivinnare blir inte lyckligare i längden, en blir inte lyckligare av konsumtion osv.

Roligaste tiden var väl ändå åren när jag cyklade svinmycket men mest körde en billig stålsinglespeed. Främst mot bättre vetande. Men timkostnaden på den cykeln var säkert under kronan och jag var nöjd hela vägen. Som det byts karbong-enduros årligen nuförtiden så måste folk vara i närheten av femhundra i timmen.

D i U sa:
kogoyo sa:

Mitt senaste inköp, uppgradering på cykeln till kolfiberstyre gjorde att jag stack ut å cyklade två timmar i eftermiddag i regn å rusk för att provköra så visst kan man köpa god hälsa ;).
Hej.. Du kan alltid ändra inlägget när förkylningen kommer, vettu... mvh borano20

jag gillar också o va ekonomisk av mig, jag vill sikta på max 5000:- och då ingår dh-liftkort (antingen flottsbro eller järvsö) inkl hoj slitage på 10år. Fast sanningen är att jag spenderat ca 35 lax (mest hojen för drygt 20 men också skydd och liftkort) men på 2 år när jag tog upp enduro/freeride/dh hobby på riktigt. + en mtb utlandsresa som var riktigt bra.

Jag börjar köpa mer från kina också, allt som inte är jätte kvalitet-kritiskt och går att köpa därifrån fast det är fortfarande bara 10% av alla cykeldelar.

borano20 sa:
D i U sa:
kogoyo sa:

Hej.. Du kan alltid ändra inlägget när förkylningen kommer, vettu... mvh borano20

Du hade nog varit ute o cyklat i två timmar med ett placebostyre iaf.

Haha. Ähum, man blir inte sjuk av regn o rusk. Förkylningar är virus som man enbart får via smitta.

d8e2a3b069e73fe4ab71efd025c1f1c7.jpg

Hobby får kosta hur mycket det vill. MTB, Skytte, Fiske eller kameraprylar kvittar.

Kom en liknande tråd på skytteforumet & jag trodde inte det hade blivit så mycket när man väl räknade med allt & då var inte ammo & resor till & från skjutbanan & tävlingar inräknat.

Hobby/Intresse får kosta!!

Ja just det. Mitt skytte är dyrare än cykleriet och all fika, kan jag nog direkt säga utan att räkna. En halvtimme med en ask ammunition kostar lätt 700 kr.

Hoppla, 1,4 kkr/h. Då får man köpa dyra cyklar och cykla väldigt lite på dem om man ska upp i den timkostnaden.

Alfakrull sa:
Rattnalle sa:
Brando sa:
En bråkdel vad en bil kostar :)
Inte om man prioriterar rätt :)

Jag anser mig vara bilintresserad och min cykel hade mer än dubbelt så stort inköpsvärde mot min nuvarande bil. Bilen kostar desto mer att äga dock...
Då har du å andra sidan ett intresse. Det är ju många som lägger stora pengar på extremt tråkiga bilar utan att ha något intresse av dem :-P

Om jag vill, skulle jag kunna räkna ihop summan av fakturorna i fakturamappen senaste 12 månaderna. Men det låter tråkigt.

Bilagor

• fakturor.png
    fakturor.png
    87.2 KB · Besök: 139
Jag har cyklat i snart 2 år och lagt ut ungefär såhär:

2st cyklar, tot 19 500kr
Kläder (billigt, ej märkeskläder) 1 000kr
Skor 2 000kr
Lyse / accar 750kr
Prylar (pedaler, dubbdäck, kedja, slangar, first-aid-kit mm) 1 500kr
Cykelvasan 1300
Besparing busskort -1 500kr

Totalt ca 1 200kr / månad hittills, men då hade jag inget, inte ens en cykel när jag började. Köper inga märkesprylar, prutar på allt som går, skruvar själv, beställer från Kina. Framtida utgifter kommer att gå jämnt ut med att jag inte kommer behöva köpa busskort så ofta.

Cykling är billigt.

Segelbåt typ 12 meter gubbracer inkl. vettiga segel ca 4 milj. Värd hälften inom 3 år.
Nya segel 0,5 milj/år, om allt går bra.
Annat som som behöver bytas/uppgraderas 0,2 milj/år.
Underhåll, lyft, vinterplats, försäkring etc. 0,1 milj/år.

Tillbaka
Topp