Hur mycket lufttryck skall man ha på en MTB?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag kör mycket MTB i skog med mycket skumpa dumpa osv. Jag känner ibland att cykeln är för hård på något sett när den tar emot stötar från rötter och stenar osv? Jag tycker jag skakar sönder? =) Är det däcktrycket man skall sänka eller höja eller är det stötdämparen bak eller fram man skall höja eller sänka? Vad skall man göra först? Sag stämmer på mig 25% osv. Eller är jag bara dåligt tränad? =)

Jag kör mycket MTB i skog med mycket skumpa dumpa osv. Jag känner ibland att cykeln är för hård på något sett när den tar emot stötar från rötter och stenar osv? Jag tycker jag skakar sönder? =) Är det däcktrycket man skall sänka eller höja eller är det stötdämparen bak eller fram man skall höja eller sänka? Vad skall man göra först? Sag stämmer på mig 25% osv. Eller är jag bara dåligt tränad? =)

Får jag som är oinsatt i MTB-världen lov att killgissa att du får frågor om däck, hjulstorlek, egen vikt mm? Och kanske en aldrig så liten bild på åkdonet? Typ?

Stämmer sag hyfsat är det nog inte största problemet. Det går att finlira med retur osv, men det finns säkert annat att utreda först.
Tex vad kör du för däcktryck nu? Allt över 2 bar är på tok för högt. Vad har du för däckbredd?

jag bytte däck från 2.35 till smalare 2,25 däck och då racing ralph och jag har förmodligen för högt däcktryck. Om man har låg däcktryck, tappar man inte fart då? Jag gillar fart men det kanske blir fel i skogen? Nu känns det som att jag har fart men studsar runt i skogen =). Skall testa att sänka däcktrycket och återkommer imorgon om det hjälpte. Tack =)

Om skogen är brötig kan lågt tryck gå snabbare, då hela cykeln inte måste över varje ojämnhet. Men är det slätt så är välpumpade däck snabbare. Har hört att ~25psi är en bra utgångspunkt och sen lägre för större däck/lätta personer och högre för smala däck/tyngre personer.

Två tips.

Bra guide för vilket lufttryck du borde ha:

En lufttrycksmätare som ger mer pålitligt resultat än en genomsnittlig pump med inbyggd tryckmätare:

Sten hårda däck är bra på betong. Så fort de blir ojämnheter eller mjukt under däcket blir de trögare.

Ett däck med högt däcktryck som sjunker ner ex antal cm i sanden (sen får nån annan räkna) och tänk sen vinkeln som blir mot däcket, de som du ska klättra uppför. De blir samma sak som att cykla lite uppförsbacke hela tiden.

Kör du istället tex 2bar så ser du att däcket mer går fram som ett litet band och går mer uppe på materialet. Sen kan däcket svälja mer ojämnheter.

På landsväg har de blivit bredare däck och lägre lufttryck också för asfalten är oftast inte helt jämn heller

jag bytte däck från 2.35 till smalare 2,25 däck och då racing ralph och jag har förmodligen för högt däcktryck. Om man har låg däcktryck, tappar man inte fart då? Jag gillar fart men det kanske blir fel i skogen? Nu känns det som att jag har fart men studsar runt i skogen =). Skall testa att sänka däcktrycket och återkommer imorgon om det hjälpte. Tack =)
På 2.35” på 30 mm breda fälgar så kör jag på 1.3 bar och jag är inte någon fjäderviktare.

Jag tycker också det är svårt att hitta rätt däcktryck. Konstant experimenterande. Jag kör en hel del XC och på 2.1” Schwalbe däck (som har mjukare gummi) kör jag allt mellan 1,4-1,7 bar beroende på underlag och behov av fäste. Just nu kör jag med Specialized-däck med samma mått (men de är några mm bredare) och jag upplever dom som hårdare gummi och kör då 1,2-1,5 bar för att få så bra fäste och rullegenskaper som möjligt. När jag kör med 2.25” Schwalbe däck har jag 1,1-1,4 bar i däcken. Vikten på åkaren påverkar också så klart. Dessa däcktryck baseras på en ca 75 kg tung (lätt?) åkare ?

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Jag lärde mig av Math Flückiger när vi båda körde för Stöckli. Hans knep var att lägga ena tummen tvärs över däcket, trycka mycket kraftigt med andra handen och gradvis sänka trycket tills man känner att man kan få genomslag. Med den metoden brukar jag landa på mellan 1,4 och 1,8 bar beroende på däck. På långlopp, när jag är mer mån om att slippa punkor, ligger jag högt i det intervallet. Som den flugviktare Math är körde han ännu lägre tryck.

Två tips.

Bra guide för vilket lufttryck du borde ha:

En lufttrycksmätare som ger mer pålitligt resultat än en genomsnittlig pump med inbyggd tryckmätare:

Tack Schwalbes sida är mycket bra och kommer hjälpa mig.

Mycket beror som sagt på däck, din vikt, hur fort och hårt du kör osv. Har du ingen separat däcktrycksmätare så är det ett måste för att kunna testa sig till rätt tryck.

Jag har fått gå upp i tryck bak för att inte slå igenom så nu kör jag 1.50 Bar fram och 1.70 Bar bak. På vintern går jag ner 0.05 Bar fram och bak.

Det är lurigt att jämföra sitt tryck med andras tryck eftersom det kan skilja en hel del mellan olika mätare. Min kompis mätare kan lika gärna visa att jag kör 1.3 fram och 1.5 bak.

Edit: Testa långsammare retur på dämparna också. Det ger mindre studs.

Senast ändrad:
Så lågt som möjligt utan att det blir punka.

Mycket beror som sagt på däck, din vikt, hur fort och hårt du kör osv. Har du ingen separat däcktrycksmätare så är det ett måste för att kunna testa sig till rätt tryck.

Håller med, men med tubeless är det genomslag, inte punka, man ska undvika.

Finns många tråder kring det. Man kan köra med mycket lägre tryck fram än bak innan genomslag.

Jag väger kring 75 kg. Jag väljer linjer noggrann på min stig-HT. Kör Specialized däck 2.6"/2.3" fram/bak, som är 2.5"/2.4" i verkligheten. Med Grid däck körde jag med 0.9/1.2 bar, med Grid Trail däck, som är styvare, 0.85/1.1 bar. Jag mäter med en SKF Airchecker 2. Min och den av en kompis skiljer sig bara med 1%.

Jag har fått gå upp i tryck bak för att inte slå igenom så nu kör jag 1.50 Bar fram och 1.70 Bar bak. På vintern går jag ner 0.05 Bar fram och bak.

Det är lurigt att jämföra sitt tryck med andras tryck eftersom det kan skilja en hel del mellan olika mätare. Min kompis mätare kan lika gärna visa att jag kör 1.3 fram och 1.5 bak.

Edit: Testa långsammare retur på dämparna också. Det ger mindre studs.
Långsammare retur gör att dämparna hinner inte ut i mellan rotmattor stenrösen och då packar sig dämparen vilket gör att det känns hårt .Han skall mjuka upp dämpningen ordentligt så att hjulen följer marken och int hänger ivar i luften.

Långsammare retur gör att dämparna hinner inte ut i mellan rotmattor stenrösen och då packar sig dämparen vilket gör att det känns hårt .Han skall mjuka upp dämpningen ordentligt så att hjulen följer marken och int hänger ivar i luften.
Har han en för snabb retur så blir det också för studsigt.

men cubefritzz, du har varit med länge här. intressant hur du verkar ha missat de återkommande diskussionerna i denna fråga?

sedan måste du väl själv ägnat några minuter åt att ha prövat olika däcktryck och märkt vad som passar din åkstil. inte nåt som vi andra kan veta så mycket om. eller har du kört runt utan att reflektera eller känna efter under flera år?

så vad är din egen uppfattning om vad som är bra för just dig? intressanta faktorer är sedan din vikt, dina däck, fälgarnas inre bredd och om du eventuellt kör med slang. eller helstelt:)

vägandes 73 kg rangerar mina egna tryck för mtb i riktigt stök mellan 1,7 bar bak 2,1-däck med slang på 24i-fälg till 0,85 bar fram utan slang med 2,6-däck på 40i. hur lågt man bör gå begränsas av styrstabilitet och genomslag. och till slut blir rullet på asfalt lidande, men vid betydligt lägre tryck än man kan tro.

med de trycken bibehålls i princip lika bra rull på asfalt som de som kör högre tryck, men när det blir ojämnt t ex makadam rullar man ifrån utan vidare. och komforten så mycket bättre.

Som många skrivit är det väldigt personligt. Utgå från lite högre tryck och sänk successivt. Jag väger 70 pannor men går jag under 1.7bar bak så sabbar jag mina fälgar snabbt, fram är det inte lika farligt och där kör jag ofta 1.4.

till slut blir rullet på asfalt lidande, men vid betydligt lägre tryck än man kan tro.
Hur har du verifierat det?
Eller menar du egentligen
"till slut känns det tom att rullet på asfalt blir lidande"
I en hel del situationer är vi människor mycket dåliga mätinstrument och det finns en hel del mätningar som visar att rullmotståndet kan ändra sig MYCKET innan vi cyklister uppfattar den skillnaden, andra ändringar kan det krävas mkt mindre skillnad innan de uppfattas. Även rullet jämfört med hur andra cyklister rullar är svårt att jämföra med eftersom den enskilde cyklistens rull beror på så många olika faktorer.

Men med det sagt så ligger även jag så lågt som funkar bra vad gäller lufttryck i MTB-däck. Som jag skrev ovan, i #10, ligger jag på c:a hälften av vad jag kom fram till i Schwalbeverktyget, ett verktyg jag är skeptisk till.
Även om jag inte märker det är jag övertygad om att jag har onödigt högt rullmotstånd på asfalt, även om jag inte märker det, men fördelarna i skogen med lägre tryck överväger och för effektivare asfaltcykling har jag andra cyklar.

För mig är det väldigt stor skillnad på flimsiga 450 grams XC-däck eller t ex EXO casing och DH casing på 1400 gram.
Mellan 1,3 och 1,8 då det även beror på väder och vind. ~100kg.

Har han en för snabb retur så blir det också för studsigt.
Det går inte att få en för snabb retur även på en skitgaffel utan det är hur mycket man pumpar in i luft och ställer sag men tillverkarna vill att man kör på deras inställningar allt för att mörka vilka dåliga gafflar som tillverkas för oem marknaden.

Det går inte att få en för snabb retur även på en skitgaffel utan det är hur mycket man pumpar in i luft och ställer sag men tillverkarna vill att man kör på deras inställningar allt för att mörka vilka dåliga gafflar som tillverkas för oem marknaden.
Vet inte vad du kört för gafflar men på min Pike märker man definitivt skillnad på returinställningen. Märker ännu större skillnad bak, både på Fox DPS och Marzocchi Bomber.

Vet inte vad du kört för gafflar men på min Pike märker man definitivt skillnad på returinställningen. Märker ännu större skillnad bak, både på Fox DPS och Marzocchi Bomber.

Ja, på alla mina RS dämpare, Motion-Control, Charger 2.0 och Charger RC känner jag stora skillnader på retur och jag har haft alla någonstans i mittenställning. Rätt inställd retur är viktigt för att det inte blir för stötigt. Rätt kompressionsdämping också, men den är ofta för stark på RS dämpare.

Motion-Control dämpare är dock så dåligt att det alltid blir störig när man har flera slag kort efter varandra. Då hjälper bara byte till en Charger dämpare.

Kör inte på oem gafflar och stötdämpare men manitou mattoc räknas som en bra gaffel men suntour durolux eq är ännu bättre och bak maitou mclode med stor luftburk men kommer suntour edge tt ut så byter jag och det bästa med suntor man behöver inga specialverktyg när man servar dom.

Hur har du verifierat det?
Eller menar du egentligen
"till slut känns det tom att rullet på asfalt blir lidande"
I en hel del situationer är vi människor mycket dåliga mätinstrument och det finns en hel del mätningar som visar att rullmotståndet kan ändra sig MYCKET innan vi cyklister uppfattar den skillnaden, andra ändringar kan det krävas mkt mindre skillnad innan de uppfattas. Även rullet jämfört med hur andra cyklister rullar är svårt att jämföra med eftersom den enskilde cyklistens rull beror på så många olika faktorer.

Men med det sagt så ligger även jag så lågt som funkar bra vad gäller lufttryck i MTB-däck. Som jag skrev ovan, i #10, ligger jag på c:a hälften av vad jag kom fram till i Schwalbeverktyget, ett verktyg jag är skeptisk till.
Även om jag inte märker det är jag övertygad om att jag har onödigt högt rullmotstånd på asfalt, även om jag inte märker det, men fördelarna i skogen med lägre tryck överväger och för effektivare asfaltcykling har jag andra cyklar.
ja rollout på olika underlag jämfört med kompisar är värdefullt och detekterar som du påpekar även små skillnader även för andra faktorer än rullmotstånd i däcken.

men eftersom jag regelbundet kör återkommande sträckor med samma gäng som tenderar att ha samma cykel, kläder och även väga samma kg kan ju ändå vissa slutsatser dras utifrån vad man själv valt den dagen.

och något gör jag ju rätt eftersom jag på grovt underlag typ makadam på ett tydligt sätt rullar ifrån i princip alla, och på asfalt det största flertalet. men vissa har ju lärt sig, och närmar sig:) nu är det ju inga stora mängder watt det rör sig om, snarast ensiffrigt, men det är ju alltid kul att optimera.

Tillbaka
Topp