Hur mycket orkar man cykla varje dag?

robbanf

Ny medlem
Jag sitter och funderar på om det finns några "freaks" där ute i världen som cyklar enorma distanser varje dag bara för skojs skull (och utan att vara ute på långfärd). Helt säkert gör det det. Just nu cyklar jag själv 5 mil varje dag, med vilodag ibland, och det är ju "inget". Det borde finnas folk som cyklar minst 20 mil per dag som träning, eller vad tror ni?
Landsväg tänker jag på främst, men det går säkert att översätta milen till timmar i skogen om man vill.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Fem mil varje dag skulle jag säga är definitivt "over average", men kanske inte extremt. Hur hinner du?? Man vill ju hinna göra andra saker med!!

Tympanon

Ny medlem
Är det bara skogskörning så är det ju lugnt :) Då tänker man inte på att man är ute så länge och kan hålla på rätt många mil, om det inte är väldigt många mil och man har för bråttom alltså.

robbanf

Ny medlem
Jag har ändå inget annat för mig. Arbetslös, ganska fint väder och just nu är jag dessutom inne i en bra cykelperiod (jag cyklar inte alltid så mycket). Jag kör inte fort alls, utan det är mest för att försöka få lite distans i benen medans det är kul. Eftersom mina 5 mil landsväg per dag känns så pass enkelt så började jag fundera på hur långt dom verkliga entusiasterna cyklar per dag egentligen. Det finns ju folk till allt menar jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Runt 20 timmar / vecka är rätt normalt för eliten här hemma har jag förstått, säkert mer för endel.

M

micke s

Guest
jag tror jag cyklade runt 49 km/dygn under 2002. ca 1800 mil totalt. men det är ju mycket intervaller och tävlingar så mil och mil är ju inte samma sak direkt. det är ju inte distanscykling jag/vi håller på med. trainerpassen är ju inte medräknade heller.

20 h/vecka är inte normalt för eliten i snitt. ytterst få cyklister som tar sådana mängder. i varje fall på mtb-sidan. tänk på att de flesta tar 3-4 veckors semester på hösten. det sänker snittet en bit. en normal arbetsvecka borde då bli runt 25 h under säsong. 30 h/vecka under vinter.

bigmollo

Aktiv medlem
Hur mycket kör tdf killarna? I mil så måste det bli helt sjukt mycket per år. Det är iofs deras jobb men ändå.
/J

Jensen

Aktiv medlem
vare inte mer? har för mig att de nämnde bra mycket mer i samband me bäckstädt repotaget

Senast redigerad av en moderator:

Johan S

Ny medlem
på väg hem från MTB-vättern igår satt jag och min klubbkompis i bilen och filosoferade över att lämna skrivbordskarriären för att på heltid ägna oss åt det vi älskar mest: Cyklingen!

Johan S

Ny medlem
Cykling är så märkligt att ju mer man sitter i sadeln desto mer vill man fortsätta sitta där. Nu längtar jag ut igen trots att jag var helt slut igår efter mtb-vättern! Måste dra en repa till verkstan, fixa cykeln och sticka ut! Märkligt.

robbanf

Ny medlem
Tidigare har jag ibland tyckt det var ganska tråkigt att cykla, så jag gav mig sällan ut. Att tänka på cykling, köpa cykelgrejer, meka på cykeln och att planera för cykelturer var och är väldigt roligt, men när jag väl satt i sadeln så kändes det trist. Jag hade även en massa bortförklaringar hela tiden, som att det är jobbigt att duscha efteråt (?).
Men det är som Johan S säger, ju mer man cyklar desto roligare blir det och nu är det roligt hela tiden när jag cyklar och jag har funderat på att utöka min runda lite.
Vila är viktigt ja, jag körde 8 dagar i sträck förut och har fått tvinga mig till vila i några dagar nu tills benen känns pigga igen.

Ibland händer det extra roliga grejer som gör att man får mersmak. Som den gången när jag cyklade upp för en lång backe och en moped med två personer på startade precis samtidigt som jag paserade dom i början av backen. Moppen gick tungt med två på och jag bestämde mig för att hänga på. Tyvärr klarade jag det inte ända upp, men dom tyckte tydligen det var kul för dom stannade längst upp och väntade på mig, sen när jag passerade igen så skulle dom tävla en gång till. Då fick dom motorstopp och jag drog genast iväg med den värsta spurten någonsin. Jag mådde illa resten av rundan, men dom kom aldrig ifatt så det var värt det!

lleberg

Aktiv medlem
Det blir väl inga överdrivna distanser, dagens passa på dryga 2 mil (måste skaffa cykeldator), 1 mil ut till ett färjeläge, färja till norrbyskär, lite cykling, lunch och mys där, sen tillbaks var det längsta på 1 hjul någonsin, men det var roligt :)
Den dryga milen fårn färjeläget och hem tog 32 minuter :P

Men så, när det gäller freestyle och trial så blir dte ju inga distanser direkt..

Men jag räknar med att jag lägger i snitt 2 timmar på cykel varje dag :)

MangeO

Ny medlem
Förra sommaren körde jag ganska hårt, i genomsnitt 3 rundor per vecka om 4-5 mil vardera (snittet låg på 47 km tror jag) och ett par längre rundor på 7-8 mil, och så givetvis ett par vilodagar, och jag körde på mtb. Funkade finfint för kroppen, däremot blev det ett jävla slitage på grejerna (främst drivlina och nav och vevlager), så av ekonomiska skäl tvingades jag trappa ner, för att slippa ruinera mig på reservdelar och reparationer. Höll ganska bra tempo också, och fick hyfsat bra kondis, även om jag inte kan påstå att det blev några direkt synliga resultat - Det var i första hand endorfinkickarna som lockade. ;-) Numera håller jag mig till att köra kanske 2-3 rundor på 3-4 mil plus en längre på kanske 5-6 mil, per vecka. Funkar ganska bra det också.

Hur som helst så lärde jag mig på det viset att det går att kombinera väldigt roliga och varierade rundor även i närområdet, lite asfalt, lite skogsväg, lite stigar, lite stök, osv.

fischen

Medlem
Jag pendlar mellan Lund och Kävling varje dag. Det blir cirkus 16 mil i veckan. ;)

- är flickorna små, får man ta två -

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det e nog lättare att öka på dosen mil per vecka nu när man har blivit med landsvägsräser! Att ligga och snitta fem mil i hellas per dag skulle ju ta hela dagarna ;o)
Men egentligen e det väl tiden som e viktigast?? Det borde ju vara det tycker jag.

Muerto

Ny medlem
5 timmar on dagen skulle jag inte palla. Mina knän skulle säga ifrån då! Usch och fy. Pallar att köra ett par timmar om dagen 3-4 dagar i sträck sen säger knäna stopp = vila minst 2 dagar. Och ja, jag har kollat min sittställning. Har haft problem med knäna sedan jag var 11 år. 7-8 år nu alltså. Nästan halva mitt liv...

Men men, det var knäna som rädda mig från lumpen tillsist! Så varför klaga...

kevlar

Ny medlem
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------

> Men men, det var knäna som rädda mig från lumpen
> tillsist! Så varför klaga...

Slapp du?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer