Hur mycket rise på styret?

Osmanix

Medlem
Hej!
Jag har en trek fuel ex 5 (2021) i strl xl. Jag upplever varje gång jag cyklar att jag blir ”trött”/får lite ont i händerna för att jag känner att jag lägger rätt mycket tyngd på händerna från överkroppen.
Jag har långa ben så sadeln kommer ju väldigt högt upp och då blir det ju automatiskt att jag får luta mig mycket framåt och mycket tyngd hamnar på händerna.
Jag tror att det bara är 15mm rise på styret jag har nu som är original. Alla distanser är redan på undersidan av styrstammen så det kan jag inte höja mer.
Så det enda jag har kvar att göra är väl ett styre med mer rise för att få upp överkroppen lite?
Jag förstår att det är svårt att svara på på rak arm hur mycket rise som är lagom. Men vad är ”för mycket”? 40+?

jonte987

Aktiv medlem
På utförs ska man väl ha typ 0 drop, sen blir det lägre och lägre mot xc. Var trail ligger vet jag inte.

Mer än 40mm är kanske inte så vanligt men vad jag vet så är det höjd relativt sadel som spelar roll inte rise

Miracle

Aktiv medlem
Pröva att flytta bak sadeln. Det kan låta konstigt, men det avlastar händerna, eftersom det blir lättare att hålla upp överkroppen ju längre bak man sitter i förhållande till cykelns vevparti.

50 mm rise och 12 grader svep har jag, om jag minns rätt, men jag har lagt ner tävlingsambitionerna. :)

Edit: Detta styre har jag! https://r2-bike.com/XLC-Handlebar-All-MTN-Riser-Bar-HB-M19-318-x-780-mm-12

Frid!

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Lägg upp en bild på hojen så man kan se hur allt är inställt, sadelposition, styre osv. Då kanske saker klarnar lite.

Själv gick jag från 20 till 35 mm rise på min polygon siskiu och det blev klart bättre. Funtar dessutom på att kanske prova 40 eller mer..

Berk

Aktiv medlem
Lägg upp en bild på hojen så man kan se hur allt är inställt, sadelposition, styre osv. Då kanske saker klarnar lite.

Det är bra att titta på allt. Det är dock troligt att ett problem är att stack är för lågt. Fuel Ex har låg stack och XL har bara 1,8 cm högre stack än S, medan storleksrekommendationen är till 30 cm längre personer.

Osmanix

Medlem
På utförs ska man väl ha typ 0 drop, sen blir det lägre och lägre mot xc. Var trail ligger vet jag inte.

Mer än 40mm är kanske inte så vanligt men vad jag vet så är det höjd relativt sadel som spelar roll inte rise

Själv gick jag från 20 till 35 mm rise på min polygon siskiu och det blev klart bättre. Funtar dessutom på att kanske prova 40 eller mer..
Det är bra att titta på allt. Det är dock troligt att ett problem är att stack är för lågt. Fuel Ex har låg stack och XL har bara 1,8 cm högre stack än S, medan storleksrekommendationen är till 30 cm längre personer.
974CD6BB-CBAD-4F8B-9546-69B1FA791EF6.jpeg

Såhär ser det ut i dagsläget.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, jag är kort på en stor cykel så det här är andra bullar än har är van vid. Jag kör 0mm drop slammat och 12mm rise.

D

Deleted member 78355

Guest
Själv har jag styrrörsförlängare+riser(50mm)!
styret lite högre än sadeln, allt är väl efter person och problem.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur känns det när du ståcyklar, alltså utan att trampa. Typ när du rullar över stök, och när du åker utför? Känns det som att styret är för lågt även då? Eller är det bara när du sitter?

Ser iofs ut som att styret är rätt lågt, men vill mest kolla ändå.

Osmanix

Medlem
Det ser rimligt ut, förutom mycket för lågt styre. Jag tycker att du inte ska köpa mindre än 40 mm rise. Om du inte vill sitta mer upprätt än de flesta andra gissar jag att 40 mm skulle räcka.
Eftersom jag redan har alla distanser under styrstammen kanske man ska köpa ett som är mer än 40?
Hur känns det när du ståcyklar, alltså utan att trampa. Typ när du rullar över stök, och när du åker utför? Känns det som att styret är för lågt även då? Eller är det bara när du sitter?

Ser iofs ut som att styret är rätt lågt, men vill mest kolla ändå.
När det går nerför och blir stökigt brukar droppern åka ner lite så att man lättare kan komma bakom sadeln och förflytta tyngdpunkten så då har jag inte tänkt på det direkt. Utan det är när jag sitter ner och cyklar under lång tid som det framförallt märks.

Berk

Aktiv medlem
Eftersom jag redan har alla distanser under styrstammen kanske man ska köpa ett som är mer än 40?

Ja, du kan köpa ett styre med mer rise än 40 mm och tar bort distansar om det är för högt. Det är också bra att har provat ett för högt styre så det vet riktigt var är optimalt för dig. Det är dock lite svårare att hitta styre med mer än 40 mm rise.

ENEP

Medlem
Såg häromdagen dessa Deity med hela 80mm rise

Berk

Aktiv medlem
45mm hittar man snabbt några och vi har letat upp mer tidigare.

Man kan alltid öka slaget lite också om man är hugad

Den har dock 12 eller 16 graf backsweep, som är mer än vanligt. Back sweep är personligt, men mer backsweep ger kortare horisontella avståndet till styret, som blir redan kortare pga av högre rise. Det kan blir för kort.

Berk

Aktiv medlem
Såg häromdagen dessa Deity med hela 80mm rise

Då måste man också byta stam.

EDIT: korrigerade fel citering

Senast ändrad:

Osmanix

Medlem
Ja, men då klippte du in fel styre.

Tänkte att det borde börja bli lite andra krafter efter 40mm så vet fan om man ska gå över 50.
Inte omöjligt att 35mm är bättre vid 80mm rise?
Känns som att 80 är lite väl mycket :D tror jag ska testa med ett 45/50. Blir det lite väl mycket flyttar jag bara upp distanser ovanför stammen istället.

Berk

Aktiv medlem
Ja, men då klippte du in fel styre.

Jag?

Tänkte att det borde börja bli lite andra krafter efter 40mm så vet fan om man ska gå över 50.
Inte omöjligt att 35mm är bättre vid 80mm rise?

Skulle hoppa att alla dessa riser styre, som ofta är till downhill, är tillräckligt starka. Man har introducerat 35 mm för att får lättare styre vid samma styrka.

jonte987

Aktiv medlem
Jag?

Skulle hoppa att alla dessa riser styre, som ofta är till downhill, är tillräckligt starka. Man har introducerat 35 mm för att får lättare styre vid samma styrka.
Ja, du citerar ett 31.8 styre men det med 80mm ride verkar vara 35.

Jag tänker att det borde bli ett annat vrid med extrem rise. Framåt rotation vid stammen

C-dale

Aktiv medlem
Den har dock 12 eller 16 graf backsweep, som är mer än vanligt. Back sweep är personligt, men mer backsweep ger kortare horisontella avståndet till styret, som blir redan kortare pga av högre rise. Det kan blir för kort.
Gillar 12 grader styre för mina handleder, men som du skriver kan man behöva kompensera ed en längre stam.

Berk

Aktiv medlem
Ja, du citerar ett 31.8 styre men det med 80mm ride verkar vara 35.

Ah, just, nu förstår jag. Menade såklart 80 mm rise styre!

Jag tänker att det borde bli ett annat vrid med extrem rise. Framåt rotation vid stammen

Kanske lite. Men 380 mm utstick åt sidan är fortfarande mycket mer än 80 mm rise. TS tänker att köpa upp till 50 mm rise, som ska inte vara problematiskt. Men jag tror att det är viktigare att stammen är rejält konstruerad än om den har 31.8 eller 35 mm diameter.

Osmanix

Medlem
Vad tror ni om den här? Lite kul med färgmatchning ändå ju ;)
Blått finns med 50mm rise. Och sweepen såg bra ut med (inte så hög).
Bra rabatt nu med.

jonte987

Aktiv medlem
Bra rabatt nu med.

Testa med det om du tror på 50mm. Som du säger har du marginal neråt. För varje cm spacer du plockar bort blir reach 4-5 mm längre

Osmanix

Medlem
Låter som att TS är byggd som jag.
Jag kör det här:

Har ändå en halv decimeter drop till styret ungefär.

Visa bilaga 534167
Nu börjar jag dock fundera på om man ska ta i ännu mer? Alltså mer än 50mm rise när jag ändå har alla distanser under stammen? Eller nä, jag tror jag beställer det jag länkade ovan och testar. Det lär ju ändå bli stor skillnad på 50mm och det som sitter på nu på 15mm :)

Berk

Aktiv medlem
Bra rabatt nu med.

Det är samma styret Jonte länkade till. Är lite billigare på Wiggle än i Tyskland, men vet inte hur mycket frakten från GB är.

Berk

Aktiv medlem

Osmanix

Medlem

freddag

Aktiv medlem
smart sätt att kunna ta 700 spänn för ett aluminiumstyre. spruta in lite fogskum i ett 200-kronors styre och köp ett mer följsamt framdäck?

Hej!
Jag har en trek fuel ex 5 (2021) i strl xl. Jag upplever varje gång jag cyklar att jag blir ”trött”/får lite ont i händerna för att jag känner att jag lägger rätt mycket tyngd på händerna från överkroppen.
Jag har långa ben så sadeln kommer ju väldigt högt upp och då blir det ju automatiskt att jag får luta mig mycket framåt och mycket tyngd hamnar på händerna.
Jag tror att det bara är 15mm rise på styret jag har nu som är original. Alla distanser är redan på undersidan av styrstammen så det kan jag inte höja mer.
Så det enda jag har kvar att göra är väl ett styre med mer rise för att få upp överkroppen lite?
Jag förstår att det är svårt att svara på på rak arm hur mycket rise som är lagom. Men vad är ”för mycket”? 40+?
Alltid knepigt att sätta sig in i hur andra upplever saker men jag känner igen känslan du beskriver till punkt och pricka, trött/ont i händerna (och handlederna för mig) p.g.a. stort tryck från kroppen.

Du har ju fått svar från andra redan, säkert mer kunniga än mig på geometrin osv. men själv bytte jag till ett styre med mer backsweep (ett SQlab 30x som länkats i tråden redan) och det löste alla mina problem. Kanske har du redan kollat om det kan vara problemet och tråden gällde ju egentligen rise men om inte så kan det ju vara värt att testa, kolla hur du sitter och vinkeln på händerna/armarna. Så får du ju ett hum om det skulle kunna vara någon del i problemet. Snabbgooglade lite och exempelvis i denna film förklaras ju lite av det (kanske inte den bästa, men det löste händerna också. Går ju att googla fram bättre också).

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer