HUr mycket ska dämparen pumpas?

fille_v

Ny medlem
Tjaba!
Jag har en manitou skareb elite och jag undrar hur mycket luft man ska pumpa i den.
Hörde från en vän att man ska pumpa in 75% luft av sin egen vikt. Kan det stämma?
Ska man serva dämparen på något sätt? har aldrig gjort det. Är det nödvändigt?

Du skall pumpa så mycket eller lite att den känns rätt för din vikt och åkning. Börja med att ladda på med luft så den sackar ihop ca 25% när du sitter på hojen. Det är ett bra riktmärke att börja med. Sen är det bara att ge sig ut och testa och finjustera tills trycket känns rätt =)
Jag har tyvärr ingen koll på om det är en lågtrycksgaffel eller högtrycksgaffel men det märker du ganska snabbt. Ett tips är att börja med väldigt lite luft... Blir liksom lite billigare på det viset ;-)

HAHA... okej, jag tror nog att jag har den för hårt pumpad nu. har nog över 100 psi i men de va skönt att köra med men som sagt, kanske bäst att släppa ut lite så att den inte går sönder..

HAHA.. jo precis vad jag också tänkte men den manualen är borta.. får ta och se om någon annan har en sådan.. Men tack för alla svar

ok tackar!
Någon som vet hur ofta man ska "serva" dämparen.. höde att man skulle göra det var 3:e månad någonstanns men det låter lite för ofta.
Någon som e duktig på dämpare och vad ska man göra när man "servar" den?

Har du överhuvudtaget klickat på länken ovan och letat upp manualen för din gaffel? Där står service-intervall och hur man gör när man servar den.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit vad komplicerat det där internettet dagens
> ungdom har hittat på verkar.

Varfö e d så komplicerat.. är ju bra! All fakta och allt finns där. bara att läsa sig ! hehe

Sag brukar ligga runt 2-2,5 cm. Kör man xc-tävling bana kan man ha runt 1-1,5 cm. 100 psi låter normalt (du kan nog ha lite lägre för freeride om du inte är speciellt tung). Men kolla manualen om du är osäker.

Tillbaka
Topp