Hur mycket ska ett nav låta?

carfly

Medlem
Hej

Hur mycket ska ett det bakre navet låta på en cykel? Är mest nyfiken, men tycker även att min cykel börjat låta mer senate tiden. I början klickade det lite dovt men nu låter det mer Skickar med en kort video på det ljud jag tänker på:

Om det börjat låta mer från cykeln, är det något som typiskt kan avhjälpas genom att smörja navet på något sätt etc?

Eftersom ljud kräver energi så tänker jag mig att mer ljud innebär större energiförluster.

etnica

Aktiv medlem
Då har du inte hört Hope 2 nav.

Finns ju folk som väljer nav efter hur de låter..

Finns massa youtube videos där man kan lystna på hur olika nav låter, anser ditt nav vara av den tystare varianten.

jolov

Aktiv medlem
Inte behöver du oroa dig över eventuella energiförluster i frihjulsmekanismen.

hur ofta är det du inte trampar på en cx/gravel/pendlare ?

men ja, har du bara nedförsbackar så du aldrig behöver trampa så kan du säkert spara en watt eller två. Men då har du annat att optimera innan

Berk

Aktiv medlem
Ett nav ska inte låta als när jag cyklar ensam på stig eller lvg och ska låta lagom när jag (långsamt) cyklar mot vandrare bakifrån.

Man kan smörja frihjulsmekaniken med en lätt olja. Flera tillverkare säljer speciell olja eller fett till det. Nav låter mer när dom blir torra.

nieves

Aktiv medlem
Jag har Hope på min rando/ tourer, det är nog det jag främst tänker byta ut när andan faller på. Då vikten inte har så jättestor betydelse på den hojen så funderar jag på ett Onyxnav i aktern.

Joppe_k

Medlem
Någon med erfarenhet av detta nav?

Är på jakt efter tyst baknav som inte kostar skjortan/Onyx

Nix. Hade aldrig ens hört talas om Shogun.

Men om du vill ha ett riktigt tyst nav så har ju Box lanserat sin omarbetade variant av True Precision Stealth naven:
Man kan nog inte kalla dem billiga, men lite billigare än Onyx är de iaf. Tror inte de finns till salu riktigt ännu dock och det återstår att se hur bra/hållbara de är i praktiken.

Pfaff

Aktiv medlem
En del fiollådor till kolfiberfälgar har ju också en icke föraktlig ljudförstärkande inverkan. Transmitteras ännu bättre med kolfiberekrar.
Just saying som det heter.

Gordon

Aktiv medlem
Nix. Hade aldrig ens hört talas om Shogun.

Men om du vill ha ett riktigt tyst nav så har ju Box lanserat sin omarbetade variant av True Precision Stealth naven:
Man kan nog inte kalla dem billiga, men lite billigare än Onyx är de iaf. Tror inte de finns till salu riktigt ännu dock och det återstår att se hur bra/hållbara de är i praktiken.

Box navet verkar bara finnas med xd eller micro spline body. Vill helst ha HG body för att slippa byta hela drivlinan. Och i 12x142 utförande.

Nya XTR navet skall vara tyst också. Men den finns i både boost 148 och ”klassisk” 12x142, dock bara med microspline body. Bra eller hyfsat pris, ~2000kr ca.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Box navet verkar bara finnas med xd eller micro spline body. Vill helst ha HG body för att slippa byta hela drivlinan. Och i 12x142 utförande.

Nya XTR navet skall vara tyst också. Men den finns i både boost 148 och ”klassisk” 12x142, dock bara med microspline body. Bra eller hyfsat pris, ~2000kr ca.
Box navet finns bara med HG och XD. Microspline ska komma under 2021.

DarkMatter

Aktiv medlem
Hej

Hur mycket ska ett det bakre navet låta på en cykel? Är mest nyfiken, men tycker även att min cykel börjat låta mer senate tiden. I början klickade det lite dovt men nu låter det mer Skickar med en kort video på det ljud jag tänker på:

Om det börjat låta mer från cykeln, är det något som typiskt kan avhjälpas genom att smörja navet på något sätt etc?

Eftersom ljud kräver energi så tänker jag mig att mer ljud innebär större energiförluster.
Jag antar du menar ljudet som hörs när du trampar (för navet har väl låtit likadant från dag 0?).
Det händer mig också. Jag är inte superpetig så jag brukar oftasts låta saker vara om de inte är till uppenbar skada för cykeln eller mig själv. Just nu har jag liknande ljud från min bakre ände också (cykeln dårå...).

Jag tror att det beror på smuts och/eller felaktig smörjning eller något annat som har med rengöring och service att göra.
Har fått för mig att ljudet försvinner efter att jag gjort rent kasett och kedja men sedan återuppträder efter hand som jag cyklar. Jag är inte direkt kung på rengöring så det blir säkert både fel och dåligt när jag gör det för egentligen ska det väl hålla sig när man gör det rätt. Använder avfettning och en borste för att sedan skölja med vatten och droppa på allvädersolja (säkert i för stor mängd), allt medan cykeln förblir ihopmonterad. Missänkter att båda de sakerna bidrar till att det blir smutsigt igen snabbt och att smörjningen blir lidande.

TLDR; Kan det vara smuts och dålig oljning? Prova att göra rent enligt expertisens metoder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer