Hur mycket snabbare snittfart vid viktnedgång?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Hur mycket har vikten spelar roll för dig eller andra i din närhet när det kommer till snitthastighet? Har du märkt någon skillnad? Hur stor?

Är nyfiken på folks upplevelser över relationen kroppsvikt och snitthastighet när det kommer till cykling. Inom löpning är det ju etablerat och välkänt att man springer snabbare bara av att bli smalare (till en gräns).

Förutsatt att man inte tappar för mycket styrka såklart. Någon som vägde 65 kg sedan tidigare men lagt på sig 5 kg muskler fattar jag blir snabbare (förmodligen). Men nu snackar vi att gå från fetto till fit.

När jag började cykla var min snitthastighet runt 17-19 km/h solo. Sedan låg den still på runt 20-22 ett tag. Nu är den typ 23-25 km/h på 40-60 km rundor. Tycker att det är lite lågt och fantiserar om att kunna hålla 27-30 km/h om jag bara går ner lite i vikt men behåller konditionen och styrkan. Har såklart högre snittfart vid gruppcykling med klubben men det har väl alla.

Mina rundor har en del transportsträckor så jag har funderat på att testa varva på datorn när jag når ”start” på den riktiga rundan och sen varva vid slutet men det känns också lite som fusk. Ser ju på Strava och här på forumet att folk kör betydligt snabbare all inclusive med transport inräknat.

Vikten av vikten hänger mkt på hur platt/kuperat det är. Har du pannkaksplatt kommer vikten i sig inte att spela så stor roll. Är standardrundan från Ovaro upp till Monte Zoncolan kommer tiden att vara hyggligt proportionell mot vikten.

Sen är det ju inte så enkelt utan troligen kommer du att förbättra din fysik i samband med viktnedgången, men ev. tappa lite muskelstyrka. Men om enda skillnaden skulle vara minskad dövikt/fettvikt bör det grovt stämma.

Med en inte alltför kuperad runda och om du är hyggligt normal är 30 km/h på en femmilsrunda absolut ett rimligt mål för en motionär.

Min erfarenhet är: Vikten har stor betydelse vid lopp. Är man tung i backarna så är det svårt att hänga med en klunga och utan klunga är man inte snabb. Är det backigt så betyder även vikten mycket likaså om man kör fulldubbade däck, snö eller blöta grusvägar annars inte så stor betydelse. För din del kan jag tänka att det borde ge en del. Man kämpar mot tvenne saker. Det ena är friktion det andra är luftmotstånd. Det ena handlar om vikt det andra om projicerad area. I låga farter så dominerar friktion i höga luftmotstånd. Känns som i dina farter så borde vikten vara viktig.

För mig själv så brukar alltid kroppsvikt vara relaterat till tid och fokus som jag lagt på cyklingen. Tex om jag har lagt 100% på cyklingen så kommer jag väga mindre och cykla snabbare. Om jag däremot har lagt mindre tid på cykling, tex åkt motorcykel och ätit ost istället, så kommer jag väga mer och cykla långsammare. Men det kanske bara är jag. Tänk inte så mycket på vikt, om det inte är inför ett bergslopp, utan cykla så mycket du kan och ha kul.

Min egen erfarenhet från mina perioder när jag varit lite lättare säger att uppför går det klart snabbare, i övrigt mest för att jag tränat mer och fått bättre kondition. Kan du springa/jogga så gör det underverk för konditionsbyggandet och därmed ökad fart.

Är det bara något sånär platt skulle jag säga att kondition och hur pass tränad man är avgörande för snitthastighet. Så även en tung person kan snitta uppåt 30 km/h på de sträckor som nämns bara det är något så när platt. Sen är tyvärr världen orättvis, en del har lätt att bli vältränade medan andra får slita hårt utan det händer så mycket med kondition och fart. Genetik och kroppskonstitution styr mycket hur pass bra vi blir i slutänden oavsett hur mycket vi tränar.

Mina rundor har en del transportsträckor så jag har funderat på att testa varva på datorn när jag når ”start” på den riktiga rundan och sen varva vid slutet men det känns också lite som fusk. Ser ju på Strava och här på forumet att folk kör betydligt snabbare all inclusive med transport inräknat.
Tycker det verkar smart att inte räkna med transporten; man vill ju inte frestas att ta risker i trafiken för en bra tid.

Är det bara något sånär platt skulle jag säga att kondition och hur pass tränad man är avgörande för snitthastighet. Så även en tung person kan snitta uppåt 30 km/h på de sträckor som nämns bara det är något så när platt. Sen är tyvärr världen orättvis, en del har lätt att bli vältränade medan andra får slita hårt utan det händer så mycket med kondition och fart. Genetik och kroppskonstitution styr mycket hur pass bra vi blir i slutänden oavsett hur mycket vi tränar.
Grejen är att det som är mest frustrerande för mig är att jag har hur lätt som helst att hålla 30 km/h på platten om det inte blåser storm och är motvind. Är det riktigt platt och öppet når jag lätt 45-50 km/h när jag kollar på datorn. Men för att få 30 i snitt behöver man ju ligga över 30 väldigt länge för att kompensera backarna som går i 12-18 km/h, ibland 10 om jag är riktigt trött och det är brant. Även en seg slakmota segar ner mig enormt. Börjar det blåsa är jag körd.

Så oavsett hur snabb jag varit en runda så känns det som att snittfarten blir så låg. Börjar undra om det finns något trick folk kör med eller nåt (typ skippa att spela in transportsträckan?), eller om folk bara är oerhört mycket snabbare än mig.

Min erfarenhet är: Vikten har stor betydelse vid lopp. Är man tung i backarna så är det svårt att hänga med en klunga och utan klunga är man inte snabb. Är det backigt så betyder även vikten mycket likaså om man kör fulldubbade däck, snö eller blöta grusvägar annars inte så stor betydelse. För din del kan jag tänka att det borde ge en del. Man kämpar mot tvenne saker. Det ena är friktion det andra är luftmotstånd. Det ena handlar om vikt det andra om projicerad area. I låga farter så dominerar friktion i höga luftmotstånd. Känns som i dina farter så borde vikten vara viktig.
Där sa du nåt om projicerad area. Jag är ju stor nu liksom. Både på bredden och valkar/mage osv som såklart är i vägen för vinden. Det känns motiverande. Har ju hört talas om att rynkor på tröjan gör mer än man tror, och blir jag smalare kommer kläderna passa bättre, kroppen blir mer aero. Plus lättare vilket ändå måste göra något även på platten tycker jag. Bytte hjul på cykeln och fick märkbart bättre acceleration. Tänker att det borde vara samma med kroppsvikten också? Förutom att hjul är roterande massa så blir det väl ändå lättare att trycka iväg en lägre totalvikt med pedalerna?

Jag har varit större själv tidigare när jag började cykla men det är svårt att veta om det är konditionen, cykeln, positionen, rutinen eller vikten som gjort att jag är snabbare idag. Gissar på att många andra har samma erfarenhet. Är man tjock och blir smal av att cykla har man ju fått mycket på köpet så det blir svårt att veta vad som gjort mest liksom. Samma sak om man börjar cykla som fit och blir tjock efter att ha haft uppehåll, är det vikten eller konditionen som gör att man blivit långsam då liksom? Förmodligen båda såklart, men du/ni fattar vad jag menar.

Grejen är att det som är mest frustrerande för mig är att jag har hur lätt som helst att hålla 30 km/h på platten om det inte blåser storm och är motvind. Är det riktigt platt och öppet når jag lätt 45-50 km/h när jag kollar på datorn. Men för att få 30 i snitt behöver man ju ligga över 30 väldigt länge för att kompensera backarna som går i 12-18 km/h, ibland 10 om jag är riktigt trött och det är brant. Även en seg slakmota segar ner mig enormt. Börjar det blåsa är jag körd.

Så oavsett hur snabb jag varit en runda så känns det som att snittfarten blir så låg. Börjar undra om det finns något trick folk kör med eller nåt (typ skippa att spela in transportsträckan?), eller om folk bara är oerhört mycket snabbare än mig.
Hur länge har du hållit på och motionscykla?
Hur mycket cyklar du?
Kör du alla pass likadant eller varierar du?
Hur ser dina träningsrundor ut vad gäller kupering?

Där sa du nåt om projicerad area. Jag är ju stor nu liksom. Både på bredden och valkar/mage osv som såklart är i vägen för vinden. Det känns motiverande. Har ju hört talas om att rynkor på tröjan gör mer än man tror, och blir jag smalare kommer kläderna passa bättre, kroppen blir mer aero. Plus lättare vilket ändå måste göra något även på platten tycker jag. Bytte hjul på cykeln och fick märkbart bättre acceleration. Tänker att det borde vara samma med kroppsvikten också? Förutom att hjul är roterande massa så blir det väl ändå lättare att trycka iväg en lägre totalvikt med pedalerna?

Jag har varit större själv tidigare när jag började cykla men det är svårt att veta om det är konditionen, cykeln, positionen, rutinen eller vikten som gjort att jag är snabbare idag. Gissar på att många andra har samma erfarenhet. Är man tjock och blir smal av att cykla har man ju fått mycket på köpet så det blir svårt att veta vad som gjort mest liksom. Samma sak om man börjar cykla som fit och blir tjock efter att ha haft uppehåll, är det vikten eller konditionen som gör att man blivit långsam då liksom? Förmodligen båda såklart, men du/ni fattar vad jag menar.
Känns som du är på rejält rätt väg. Som någon skrev tidigare i tråden så är det lättare att håĺla en aeroposition när man är lättare. Har man råd kan ett bra mål för bantning vara bergscykling. Gran Canaria till Julen kan tex vara ett sådant mål. Ön är som vacket kokostopp, jätteroligt om man orkat cykla i berg och ....

Känns som du är på rejält rätt väg. Som någon skrev tidigare i tråden så är det lättare att håĺla en aeroposition när man är lättare. Har man råd kan ett bra mål för bantning vara bergscykling. Gran Canaria till Julen kan tex vara ett sådant mål. Ön är som vacket kokostopp, jätteroligt om man orkat cykla i berg och ....
Om man har ”onödig barlast” att dra på skulle jag dock inte börja bergscyklandet med GC. Det kan sluta i tårar och bergsavesioner. Backarna är inte jättesnälla och det finns inte många platta ”livlinor”.

I det perspektivet är Mallis bättre i mina ögon. Dock kanske inte runt jul utan antingen höst eller vår.

Hur länge har du hållit på och motionscykla?
Hur mycket cyklar du?
Kör du alla pass likadant eller varierar du?
Hur ser dina träningsrundor ut vad gäller kupering?
Började 2021, hade uppehåll under 2023 pga knäskada och annat i livet. Under säsong verkar det ha blivit ca 200-300 km per månad i snitt. Detta året ligger jag lite högre och siktar på att dubblera snittet. Kör längre rundor nu än tidigare. Det är också i år jag märkt störst skillnad, ökat min Vo2Max och FTP mycket under kort tid.

Passen varierar definitivt. Det finns inte mycket till struktur egentligen. Beror på dag till dag hur jag känner och vart jag vill cykla. Men det brukar ligga mellan 500-1000 höjdmeter beroende på om det är ett vanligt pass eller längre och vart jag åker. Passen brukar sluta i att Garmin klassar dom som ”gräns”/threshold iallafall.

Om man har ”onödig barlast” att dra på skulle jag dock inte börja bergscyklandet med GC. Det kan sluta i tårar och bergsavesioner. Backarna är inte jättesnälla och det finns inte många platta ”livlinor”.

I det perspektivet är Mallis bättre i mina ögon. Dock kanske inte runt jul utan antingen höst eller vår.
Girona lockar lite också!

IMG_4251.webp

Började 2021, hade uppehåll under 2023 pga knäskada och annat i livet. Under säsong verkar det ha blivit ca 200-300 km per månad i snitt. Detta året ligger jag lite högre och siktar på att dubblera snittet. Kör längre rundor nu än tidigare. Det är också i år jag märkt störst skillnad, ökat min Vo2Max och FTP mycket under kort tid.

Passen varierar definitivt. Det finns inte mycket till struktur egentligen. Beror på dag till dag hur jag känner och vart jag vill cykla. Men det brukar ligga mellan 500-1000 höjdmeter beroende på om det är ett vanligt pass eller längre och vart jag åker. Passen brukar sluta i att Garmin klassar dom som ”gräns”/threshold iallafall.
Ligger du på upp mot 1000 höjdmeter på en runda på 40-60 km?

Ligger du på upp mot 1000 höjdmeter på en runda på 40-60 km?
733 var tydligen det mesta på en runda det senaste, hade för mig att jag hade sett 1000 meter någon gång men hittar det inte. Brukar aldrig kolla höjdmeter så det är inget jag har i huvudet haha. Så korrigerar till 400-700 meter då.

Om det är 700 höjdmeter på en sexmilsrunda skulle jag säga att det finns tid att göra på förlust av ”trivselvikt”. Om man tänker sig jämn lutning uppför och utför är det drygt 2% snitt uppför i tre mil och lika mkt utför i tre mil.

700 höjdmeter är mycket på 40-60 km för att vara i Stockholmsområdet. Då får man nästan åka en medvetet hyfsat kuperad runda.

Var det inte uppe i någon annan tråd, rando? att höjdmätning inte riktigt lirade i datorerna? Alltid….
Jag kollade nu på dagens runda på 500 hm och jämförde med den på 733 hm. Spoiler: Det var exakt samma sträcka. Så rätt svar är väl helt enkelt att jag inte har någon aning om antal höjdmeter.

Jag har gått ner 14 kg på 2 månader och en vecka. Snittar ca 1,2km/h mer på min vanligaste runda. FTP är oförändrad. Min bedömning är att jag orkar hålla mig mer aero längre tid vilket hjälper med farten.

Min bild är att min area som möter vind inte förändrats nämnvärt.

Jag upplever skillnad mot när jag började cykla. Men det är klart jag har gått ner 6,5kg och dessutom cyklat mer än vad jag gjort tidigare. Från soffpotatis till pendlingscyklist med långpass på helgen. Så jag började väl räkna mig som cyklist från mitten av maj i år. Så helt klart att en del är att man tillvänjer sig att cykla. Men jag vill ändå inte förringa viktens värde.

Jag tror att det generellt är så att om man kan bibehålla muskler och aerob kapacitet vid viktminskning så har man mycket att vinna. Till en viss gräns, för utan en stark motor så kommer man tippa över på andra hållet. Så blir man av med "trivselkilon", bilringar eller dylikt så är man nog rätt på det.

Oavsett så gissar jag att den stora förbättringspotentialen finns i att träna mer och bli bättre. Blanda längre lugna och korta och hårdare kombinerat med gradvis ökande volym bör på den nivå du befinner dig räcka för förbättring utan mer genomtänkt upplägg. Säger inte att ett sådant är fel, men jag gissar att du fortfarande är i den trevliga fasen att bara du cyklar mer blir du bättre.

Tappar du tio kilo fett och inga muskler sparar du typ fem till tio minuter över en Vätternrunda.

Vikt är inte så jävla viktigt för cykling om du inte bara kör backar.

Tillbaka
Topp