Hur mycket stand over height?

ruslan

Ny medlem
I valet och kvalet, ska efter mycket väntan äntligen köpa heldämpat. Budgeten ligger på runt 18.000 och jag har testat cyklar från Trek, Specialized, Scott och Marin. Den senare är den absoluta favoriten men jag upplever avståndet mellan ram och skrev som lite för kort. Eller är det bara ovana?

Det kändes som att det bara var ett par centimeter tillgodo men jag har inte hittat geometritabeller från Marin för att bekräfta det. Spontant skulle jag säga att det är för kort avstånd men samtidigt har jag inte kört heldämpat förut. Efter lite snabbt surfande konstaterar jag att de flesta rekommenderar ett avstånd på minst fem centimeter, vissa upp till tio eller mer.

Behöver alltså lite mer input, är två centimeter alldeles för lite eller helt ok?

Och just det, cykeln ska användas i Hellasterrängen.

Runt 2-3" rekommenderas generellt. Men det är mycket en smaksak. Heldämpade har ofta lite mindre stand-over då man komprimerar dämparen när man kör (och geometrin ändras).
Två centimeter låter lite lite- är du säker på att cykeln i övrigt inte är för stor?
Modell? Hur lång är du?

Cykeln känns helt rätt i storlek i övrigt, skön att cykla på och bra balans. Modellen från Marin är en Mount Vision i medium. Jag är 179 cm lång. 2-3 tum hade jag helt klart inte tillgodo i alla fall.

Kör själv Marin East Peak 2008. Samma ram som tex Mount Vision. Jag är 176cm och har en medium ram. Valde mellan Small eller medium ram och det blev en medium efter provtur.
Det är dock inte värst mycket Stand Over Height när dämparen inte är komprimerad. Upplever den dock inte som stor på något sätt när den cyklas på.

/Henrik

Standover? Hur kan man rekommendera nåt sånt? Sånt funkade bara förr när cyklar inte var slopade.

Har man rätt storlek på hojen i övrigt så kan väl standover aldrig bli något problem? Om man tror att man har för litet standovermått på sin hoj så måste man ju ha helt galet extremt fel storlek på ramen.

Precis som JT undrar jag på vilket sätt stand over height kan vara intressant, speciellt på en fullgung.

Däremot låter det lite konstigt med så pass hög stand over height i jämförelse till dig på en mountainbike, speciellt fullgung. Låter som om du kollar på för stor cykel.

Jag har perfekt storlek på min rocky men bara några centimeter standover. Det har aldrig ställt till det i skogen, man lär sig hoppa av.

Tillbaka
Topp