Hur mycket tål kolfiberram?

hempo

Medlem
I vintras skaffade jag mig en Scott Strike Team -03. Under vintern/våren har jag mest cyklat asfalt och grusväg. 100mm FOX Vanilla RL fram och FOX Float i bak. Vilket kommer att gå sönder först vid ett hårt nedslag ram eller bakdämpare? Jag väger 90kg. Cyklade tidigare framdämpat men heldämpat lockar helt klart till större luftfärder. Någon som knäckt en kolfiber ram? Minskar man påfrestningarna på ramen genom att slänga på fetare däck?

finns en del trådar om detta... och vad jag ahr läst så är Kolfiber rätt underskattat ändå... men jag som själv är stolt ägare till en Bianchi Kolfiber tar det väääldigt lungt när kompisarna vill flyga...

Jag har sett just en sådan bli "mildly abused" i alperna av Lucy på bikeverbier. Det var i slutet av säsongen och den var fortfarande hel. Jag skulle inte oroa mig.

Å andra sidan.. så var det nån på singletrackforumet som välte sin dylika och satte styret genom toppröret strax innan första provturen. Den blev inställd, det sved nog.. men cykla, det håller den säkert för!!

Jag har luskat lite i vad en "normal" kolfiberram tål och det är med än vad man tror. Har testat och några luftturer med en Trek Fuel 98 från en laskaj och det var inga problem. Dock är det inget man ska göra om man vill vara på den säkra sidan men det här var en lånecykel... Vid normal XC-åkning blir det aldrig så hårda påfrestningar. Vad som dödar ramen är slag och skav som slår av fibrerna. Själv ska jag köpa en HT men inte fått ramen än men med den ska jag absolut inte hoppa. Bara normal hård körning. Om dämparen eller ramen ger sig först vet jag inte. Troligen är det ändå ramen, men som sagt, jag vet inte. Ställde också frågan om någon knäckt en kolfiberram men jag fick inga svar.

Tillbaka
Topp