Hur ofta behöver man justera kedjan på en fixie

Mike å

Aktiv medlem
Har bara kört till/från jogget i en vecka (ca 10mil tot) och redan så känner man att kedjan slackat lite när man trackstandar vid rödljus och övergångställen.
Med växlar så känner man ju inte av om kedjan blir lite längre men här märks det väldigt tydligt att det blir ett glapp i transmisionen som är lite irriterande.

Är det normalt med en justering varje vecka om man vill slippa glappet?
Eller är det så djävligt att det är ENO eccentricnavet som har rört lite på sig så att spänningen släppt trots att allt ser rakt och fint ut.

Om du har ny kedja töjer den sig väl i början, det är min erfarenhet iaf.
Har precis som du cyklat några mil på min fixie och märker av att kedjan blivit "mycket" längre.
Gissar (och hoppas) att detta är ett en övergående fas. :)

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur har du spänt fast hjulet i dropoutsen? På
> min SS så glider det lite hela tiden, behöver
> skaffa en tuggnut
> http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.f
> cgi?avd=1&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SURLY058
> eller liknande.

Hårt som fan:)

Har vanliga dropouts och eccentricnav http://www.sheldonbrown.com/harris/white-hubs.html så den modellen fungerar inte men det är ganska stor anliggningsyta på axeln och hyffsat stor bricka på skruven så det borde sitta fast.

Kedjan är en 1/8 i rostfritt så den borde tåla lite stryk.

Utan att det här ska låta drygt (verkligen inte meningen i så fall) men så ofta som det behövs som svar på din fråga. ^_^ Kedjan sträcker sig som sagt, sen kan navet röra sig också. Vet inte hur bra tuggnuts funkar ihop med ENO-navet. Gör rent alla ytor och dra åt. Upprepa vid behov.

Att kedjan sträcker sig förstår jag.
Att jag frågade var just för att räta ut frågetecknet om det är navet eller kedjan som är orsaken till att det redan slackat lite.

Om man kan åka runt i flera veckor utan att justera nått när man har tuggnuts så skulle det tyda på att det är navet som rört sig.
Men om man även med tuggnuts måste justera ganska ofta så kan jag nog känna mig trygg med att navet sitter där det ska:)

Mitt baknav "fastnade" efter att färgen som fanns mellan mutter och ram försvann/nöttes bort, tydligen så greppade låsmuttern i färgen i början, eller nåt annat.... Nu sitter det fast i alla fall. Sen drar jag åt mitt som bara fasen men det kan ändå röra sig lite, men mycket mindre än förr.

Tillbaka
Topp