Hur ofta byta mtb? Ekonomi i fokus

Audioholic

Aktiv medlem
Jag köper begagnade cyklar. Hittills har jag köpt sällan, med mer än tre års ägande per cykel.
Jag ser att andra gör tvärt om, och byter varje säsong. Tanken har slagit mig att värdeminskningen på en säsong skulle kunna vara mindre än vad den blir på en 5år gammal cykel med föråldrade standarder.
Hur gör ni?

(cyklar fs xco, men resonemanget kan nog appliceras på allt från lvg till dh?)

Byta cykel oftare blir dyrare om du inte har kontakter och kan köpa till under listpris.

Ja en gammal cykel där alla standarder är föråldrade är mindre värd men första cykelturerna på en helt ny genererar en duktig värdeminskning bara för att cykeln inte är ny längre.

Jag ser att det inte finns ngn gyllene regel utan mer om man vill ha en modern hoj som har grejer man kan köpa med hyfsad leveranstid eller över disk.
5-10 år gamla hojar är nog utgångsläget.

när jag vet vad jag vill ha köper jag gårdagens top notch för typ halva priset, sedan behåller jag det.

det blir aktuellt att byta om det sedan sker något teknologiskt genombrott, men inte baraföratt.

vet jag inte vad jag vill ha köper något billigt enkelt och provar på.

ibland blir det slutlösningen, som när jag för ca 6 år sedan köpte en 90-tals pinarello landsvägshoj för 350 euro. sedan den var ny har det kommit 10 och 11-delat, och det är enligt mig inte ens uppgraderingar utan snarare slitageindikatorer. skulle jag till alperna skulle jag investera i en nyare med skivbromsar, men knappast annars.

Senast ändrad:
Byter då verkligt behov finns. Att skillnaden mellan det jag har och den nya är så pass stor att det verkligen kan motiveras. Cyklar i princip alltid 5+ år på samma hoj.
Köper nytt, mittemellan-modell och uppgraderar sedan så det passar mig pö om pö (för att det är kul :) ).

(Men kanske ska tillägga att just min taktik inte har ”ekonomi I fokus”. Det finns säkerligen mycket bättre alternativ om man vill cykla så bra som möjligt till lägsta möjliga peng. :) ).

Senast ändrad:
Håller med kais01.

Mest ekonomiskt är att köpa ett år gamla cyklar och behåla dom i många år.

Jag brukar köpa ny cykel på säsongslutet med 25% rabatt. Racercyklar kör jag mindestsens 10 år på, ingen behöv av "uppgradering" där. Vid mtb tar det tid att hitta vad man tycker om. Har köpt tre mtb inom två år, men hoppas nu att behålla två av dom i många år.

Skiftet sker när något nytt blir så pass mycket bättre, att det är värt att uppgradera. 26" till 29", Alu till CF, Gammal till ny Geo.

Precis, årsmodell i sig är inte det viktiga. Dock verkar teknikhoppen komma oftare o oftare vilket gör att en 3 år gammal cykel nu är/anses mer omodern än vad en tre år gammal cykel var för 10-15 år sen.

Senast ändrad:
Idag känns det som att geon är på bra nivå för de flesta cykelmärken så behovet av att byta upp sig i takt med tiden går bör vara längre än för 5-10 år sedan(inte lika perfekt geo)
Sen att folket byter hojjar som handväskor är bara bra för cykelbranschen.

Om man köper en fjolårshoj begagnat eller på utförsälning och säljer den efter en säsong, så får man nog ut mest glädje för pengarna. Då har den tappat redan vid köpet, men inte speciellt mkt år 2. Men det beror nog mer på pryl och cykelbyggintresse, och inte lika mycket att man säkert kan åka 5år utan problem!

Byter när jag är sugen, pengar tjänar jag för att ha roligt.
också en aspekt, inte att förringa.

men det är också roligt att ratta ett klassiskt fordon. när jag köpt något "för" nytt tycker jag om när den övergår till klassisk. strax innan det kan det råda ett besvärligt mellanläge.

för vissa är sedan själva handlandet ett nöje i sig, och jag är inte fri från det. har dock tendens att bli stadigt nya jaktmarker, eftersom jag köper för att behålla och använda, inte för att ganska snart byta ut.

just där är vi alla olika.

Sen beror det såklart på hur mycket cykeln får gå. Men att en av mina cyklar skulle överleva 3 år utan att det mesta redan är bytt ser jag som väldigt osannolikt. Det är minst 3 hjulbyte, en gaffel, en framtriangel, 2 styre och två växelgrupper som har fått dö till döds på den tiden

Det som idag anses vara perfekt geo kommer högst sannolikt att vara utdaterat om 5-10 år....

Nej faktiskt så kommer det nog inte bli så. De senaste 5 åren av 30 har man insett att en mtb inte ska se ut som en lvg, det är färdigt nu och vi har redan varit förbi gränsen och backat på hos mest progressiva tillverkarna. Det kommer såklart tweakas och komma fler växlar etc, men geometrin har satt sig. Om 5 år är snarare även de billiga märkena med i matchen.

Väldigt konservativ gren som av någon anledning inte tittat på resten av världen.
.

Mest ekonomiska är väll att byta delar när man blir sugen eller behov finns.

Köpa färdig cykel var minst 10 år sen jag gjorde.

Om man köper en fjolårshoj begagnat eller på utförsälning och säljer den efter en säsong, så får man nog ut mest glädje för pengarna. Då har den tappat redan vid köpet, men inte speciellt mkt år 2. Men det beror nog mer på pryl och cykelbyggintresse, och inte lika mycket att man säkert kan åka 5år utan problem!
+ 1 Det här tror jag är det bästa svaret på TS fråga hittills. Alltså med bara ekonomi i fokus. Så fort det ska börja bytas hjul, grupp, gaffel, slitdelar efter några år så går kalkylen åt skogen även på keepers.

jag slipar om mina kassetter vid slitage, inte mest av ekonomiska skäl, utan mest för att jag inte gillar att skrota ut fullt funkitonsdugliga grejor. de blir också snarare mer lättväxlade och tystare än nya.

de håller typ 8 kedjor. minst. har just nu ingen yngre kassett än 2016. så driften är kedjorna, någon sällsynt (gärna begagnad) kassett och framdrev, och ett och annat handtag och bromsbelägg. kanske någon packningssats och olja till fjädringen.

så kan man fixa själv stjälper inte driften nödvändigtvis kalkylen på en keeper.

+ 1 Det här tror jag är det bästa svaret på TS fråga hittills. Alltså med bara ekonomi i fokus. Så fort det ska börja bytas hjul, grupp, gaffel, slitdelar efter några år så går kalkylen åt skogen även på keepers.

Det är ju detta som jag är lite inne på. Men det kan påverkas av att jag nu står inför hjulbyte, större dämparservice och oro för lagren i baksvingen. Det hade ju varit skönt att ha bytt cykel för två år sedan och sluppit göra detta större underhåll.
Jag kör på en Anthem från 2014. Så lite till åren även om den absolut duger.
Att byta cykel ofta (och då köpa begagnat) ökar ju risken för att råka köpa ett ex som rasar, då man ju är lite blind som beg-köpare.
Rent principiellt vill jag gärna vara en som kör mina grejer länge, försöker att minimera min konsumtion. I min livssituation idag så är dock cykeltiden begränsad och att då spendera timmar på underhåll känns trist.
En svår avvägning.
En försäljning och byte innebär ju ofta pengar ut, kanske i nivå med ett par nya hjul.. Samt tiden för att sälja och köpa.
Samtidigt är ju detta en hobby som skänker mig otroligt mycket glädje och ökad livskvalitet, det är ju klart värt att lägga pengar på.
Tack för alla tänkvärda inlägg!

Cykel är ett svart hål pengamässigt. Hur man än gör. Om man inte har duktiga rabatter, kan köpa en hoj och sälja efter säsong till Inköpspris. Men hur många får den storleken på rabatter. Så det nadderf säger är väll mest korrekt om man bara ser det ekonomiska. Många byter ju snarare för att de vill ha något nytt. Oavsett är det ju väl investerade pengar, om man väger in hälsa och nöje. Finns klart sämre saker att bränna pengar på

Tillbaka
Topp