Hur ofta byter ni vajrar på cykeln?

det är det man slipper om man smörjer vajern ordentligt när man monterar. man behöver egentligen inte eftersmörja under vajerns livstid. det finns iofs nipplar att montera på höljet om man så önskar.

men som sagt mina vajrar håller vanligen i tiotals år, och fastnar inte. är flitig pendlare och vintercyklist. om de till slut går av blir det vid böjrörelsen i handtag eller vid växel. bromsvajrar håller bättre, gärna cykelns livstid. de är också lättare lossa i fästet invid bromsen för att underlätta att eftersmörja.

är höljen av bra och stum kvalitet byter jag bara vajern.

Tiotals år? 20 eller 30? Vill bara få rätt på intervallen, du byter t ex vajer vart trettionde år på cykeln du pendlar till jobbet med?

Snack. Wire är det engelska ordet, och såvitt jag kan minnas så skrevs det vajer även på 90-talet eftersom det är det svenska ordet.

Okej då kör vi. Du är full som fan och du står på Älvsborgsbron och det blåser så in i helvete. Vad vill du hålla i då?

- Jag..Hm...Ett räcke!

- VAYENN!
- Hur stavar du till vayen?

- V A J...

- Amen skärp dig nu för fan!

- V A Y E N N. Okej du har ett V du har ett A du har ett Y du har ett E och ett N och ett N vad kan du få av det?

- Hm.. Jag vetinte....

- AVENYN!!!!!!

Tiotals år? 20 eller 30? Vill bara få rätt på intervallen, du byter t ex vajer vart trettionde år på cykeln du pendlar till jobbet med?
nuvarande huvudsakliga två pendlare sedan tolv år, aldrig bytt.

föregående två pendlare har vajrar från åttiotalet. cyklarna används numera inte mycket, men vajrarna har heller inte därmed så som brukligt ärgat fast.

vajert skulle man kunna säga:)

Tillbaka
Topp