Hur ofta lagar du dina polares cyklar?

gargamel70

Ny medlem
Hur ofta lagar du dina poalres cyklar, gratis.
Och hur ofta ger du bort delar eller cyklar gratis till vänner och bekanta?

Jag tycker mig ialafall enligt egen erfarenhet se ett mönster hos cyklister som är direkt sammhällsfrämjande.
Att cyklister som kan , ofta delar med sig av sin kunskap gratis, och gärna sliter och fixxar med mångas cyklar och cykelrelaterade problem.
Och dessutom ofta ger begagnade delar som de itne behöver gratis när det behövs.
som, slang när nån har punka.
Ett par bromsbackar till den nedslitne.
sin gamla komponentgrupp inklusive montering.
Osv osv
Eller ger bort den gamle pendlaren som står i källaren, gratis.

hur upplever ni det?

Brukar ofta bli ombedd laga folks cyklar, men har gått över till att låta dem göra det själva under övervakning, så kan de fixa det själva nästa gång.

Hade en liten cykelfixarcirkel här hemma förra veckan. Två vänner kom över med cyklar och lite reservdelar jag bett dem köpa, sen instruerade jag i basic cykelvård och grundmeck. Funkade fint och själv fick jag en flaska vin och betald lunch.

Jag gav bort min gamla mtb för fikapengar till en kompis i förhoppning om att få en cykelintresserad kompis. Nu ska jag nog köpa tillbaka den eftersom den planen misslyckades. Resten av mina vänner skakar bara på huvudet åt mitt intresse.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är mest Stizze som har snott mina
> slangar.....

Där kom den! Fan att jag glömt pynta nya på SCS... :)

Brukar "smygfixa" grannarnas barns cyklar när de står på vår gård.
Pallar inte med att se dem harva runt med feljusterade växlar, opumpade däck, osmorda kedjor, snedställda styren, obefintlig bromsverkan, lösa skärmar och glappa lager o s v.
Helt otroligt vilket skick det kan vara på en cykel som barn ska använda.....

CathastrophiX skrev:
> Brukar "smygfixa" grannarnas barns cyklar när de
> står på vår gård.
> Pallar inte med att se dem harva runt med
> feljusterade växlar, opumpade däck, osmorda
> kedjor, snedställda styren, obefintlig
> bromsverkan, lösa skärmar och glappa lager o s
> v.
> Helt otroligt vilket skick det kan vara på en
> cykel som barn ska använda.....

Du kan få komma förbi min cykelpark och smygmeka lite!

Tille skrev:
> Jag lagar inte ens mina egna cyklar.

+1
Dock andras

Lagade en barncykel åt en granne i förrgår och pumpade deras cyklar. Svetten lackade. Jag har sagt att det bara är att säga till om det är någonting, och nu var det tydligen dags. Blev bjuden på kaffe och fikabröd som tack och fick en trevlig pratstund med dem också.

Bra med en fotpump som tar både bilverntil och rejserventiler.

Haha.

Aa skönt att läsa att man inte är ensam!
Själv är jag lika dan, lagar grannarnas och grannarnas barns cyklar.
Skönt att höra att fler än jag gör saker som att ta ner pumpen på gården pumpat alla löspumpade cyklar i cykelstället utanför porten till exakt 3 bar.

Det är så , för mig ialafall, att när man ser en person med en cykel som börjar prata med en , att man upptäcker, oj rostig kedja fan synd jag itne har min olja med mig!

Det är nog så att cyklister hjälper alla godhjärtat, ialafall till sin förmåga.

Sennsa
Lovar jag har låtit mina poalre fixxa sina cykalar under övervakning, men man blir alltid helt klåfingrig , ialafall jag. Men nu kan min ena polare det mesta basic, som byta salng och sätta på ny pakethålalre.

BOFH
synd, alså att de virrar på huvet, dom vet inte vad dom går miste om! Dessutom vilken grej du gjorde när du ville inviga och frälsa någon till cyklandet!
Hopaps din poalre bara får tuppjuck o börjar pendla till jobbet me mtbn o ringer dig o vill cykla var o varannan dag, menar, det händer snabbt nä det väl händer!

Det blir en hel del småpyssel, och några större pyssel ibland också, bland annat en smärre totalrenovering av en gammal men ack så trevlig MTB som en gång varit ganska så lyxig.
Istället för att ge tips på nya brukscyklar i prisklassen 2-3000 blev den renoverad för motsvarande summa medelst delar från Tyskland, och blev garanterat fruktansvärt mycket trevligare än vad en hel cykel för samma pengar hade blivit.
Jag tycker att det är såpass roligt att pilla med cyklar att jag brukar erbjuda folk gratisservice, ibland hamnar man i situationer där det verkligen inte finns något som behöver göras på ens egna cyklar och då får man leta pyssel på annat håll.

Sen är väl ganska många av mina kompisar rätt så händiga och tekniska av sig, så mycket blir utlån av div. cykelverktyg och lite tips istället för att göra hela jobbet.

STIZZE skrev:
> Där kom den! Fan att jag glömt pynta nya på
> SCS... :)

Pinsamt är bara förnamnet...

BOFH skrev:
> Jag gav bort min gamla mtb för fikapengar till en
> kompis i förhoppning om att få en
> cykelintresserad kompis. Nu ska jag nog köpa
> tillbaka den eftersom den planen misslyckades.
> Resten av mina vänner skakar bara på huvudet åt
> mitt intresse.

seegt

Vi ordnar meka-kvällar med cykelföreningen (Uppsala Cykelförening) ungefär en gång i månaden. Där kan man komma förbi och få hjälp enligt devisen "hjälp till självhjälp". Vi är några instruktörer (ingen fast gräns - man kan ju hjälpa någon att byta däck, och sen klura med andra huru öppna något gammalt vevlager) och ett par uppsättningar verktyg. Om något ska fixas som andra också vill lära hur brukar vi göra det tillsammans och visa hur man kan göra.

I alla fall något som är bra att hänvisa till om folk undrar "kan du fixa min cykel" ...
Ibland blir det några övriga småsaker, särskilt om man är på tur tillsammans.

Tillbaka
Topp