Hur ofta ska man byta cykelhjälm?

Mashimaro

Aktiv medlem
Hur ofta ska man byta cykelhjälm? Insåg för ett tag sedan att min cykelhjälm är från 1999! Jag har för mig att en okraschad hjälm ska bytas efter typ 5 år för att plasten åldras.

För mig lutar det åt en inköpsrunda på Stadium då deras Occano U MIPS verkar prisvärd och den har rekommenderats i en annan tråd här på Happy.

Brukar det inte stå i hjälmen när den ska bytas? Men jo, din hjälm lär inte ha så mycket flex kvar i sig. För att inte nämna att hjälmdesign och säkerhet har utvecklats en hel del under de åren som passerat.

Sen så åldras ju frigoliten självfallet olika snabbt beroende på antal timmar i sol och värme per år. Så en hjälm kanske kan vara "slut" redan efter 3 år medan en annan som bara används i regn och mulet väder och förvaras i mörk jordkällare kanske kan hålla i 10 - 15 år. Alla fall är unika.

Norrbotten skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen så åldras ju frigoliten självfallet olika
> snabbt beroende på antal timmar i sol och värme
> per år. Så en hjälm kanske kan vara "slut"
> redan efter 3 år medan en annan som bara används
> i regn och mulet väder och förvaras i mörk
> jordkällare kanske kan hålla i 10 - 15 år. Alla
> fall är unika.

Även svett lär påverka frigolitens egenskaper, så om trainern står i jordkällaren och bror försigtig har hjälmen under träning skall även detta tas med i räkenskapet! :)

5 år är tumregeln, enkel att hålla sig till.

10år säger NTF om den förvaras bra och inte är kraschad. Hur ofta byter ni hjälmar? Min från 2011 ser ut som ny men det kanske man inte ska gå efter? Jag har iofs 3 olika jag använder

2-3 års aktiv användning. De brukar se lite naggade ut i kanterna vid det laget. Alla små stötar, läggs på marken, ligger i varma bilar etc.

Ett test jag läste inkluderade en 15 år gammal begagnad hjälm. Den klarade testet alldeles utmärkt...

Observera att en hjälm inte åldras alls på handlarens hylla, eller ens i skyltfönstret. Hos kunden, däremot... ;->

Brukar ha spruckit inom 3 år, men 5 år gammal hjälm så har nog tiden hunnit ifatt och utveckling sprungit förbi - dags för byte.

Det är ändå väldigt billigt med hjälm inom cykling och gör stor nytta när man dänger i.

Pfaff sa:
Norrbotten skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen så åldras ju frigoliten självfallet olika
> snabbt beroende på antal timmar i sol och värme
> per år. Så en hjälm kanske kan vara "slut"
> redan efter 3 år medan en annan som bara används
> i regn och mulet väder och förvaras i mörk
> jordkällare kanske kan hålla i 10 - 15 år. Alla
> fall är unika.

Även svett lär påverka frigolitens egenskaper, så om trainern står i jordkällaren och bror försigtig har hjälmen under träning skall även detta tas med i räkenskapet! :)

5 år är tumregeln, enkel att hålla sig till.

Oj. Skall man ha hjälm på sig när man kör trainer?

Tyska Tour magazin provade för ett år sedan hjälmar som dom provade 6-9 år tidigare. Nästan alla tappade bara 5-10% av dämpning (och skillnader mellan olika tillverkare är mycket större):
https://www.tour-magazin.de/service...elteren-rennradhelmen/a45943-page2.html#start
Tror att det flesta hjälmar måste bytas för att padding är sliten eller för att dom är inblandat i en olycka innan dämpningen är bort.

https://helmets.org/up1505a.htm
Det dämpande materialet i hjälmar tycks inte åldras i någon betydande grad, så om hjälmens inredning inte frätts bort av svett eller komprimerats vid en olycka t.ex finns ingen större anledning att byta hjälm av åldersskäl även om tillverkarna vill sälja nya hjälmar till dig med täta mellanrum.

är den bärande delen frigolit är nog rekommendationen 3 år rimlig. jag tänker på alla de hjälmar som bara har en yttre mjuk folie.

är det en hårdskalshjälm ser jag inget problem med att frigoliten åldras eller kanske till och med får en spricka i sig, i det fallet är den ett fyllnadsmaterial.

men även det hårda skalet kan försämras med tiden, men där pratar vi antagligen om decennier eller kanske till och med mansåldrar.

C-dale sa:
Det dämpande materialet i hjälmar tycks inte åldras i någon betydande grad, så om hjälmens inredning inte frätts bort av svett eller komprimerats vid en olycka t.ex finns ingen större anledning att byta hjälm av åldersskäl även om tillverkarna vill sälja nya hjälmar till dig med täta mellanrum.
+1 på den.

Så då kan vi nöja oss med att ersätta hjälmar som faktiskt gått sönder i en krasch eller på annat sätt och hjälmar där band eller foder slitits ut. Eller så byter man hjälmen bara för att man vill, det är helt ok!

Provdra hårt i banden! Jag har visserligen aldrig varit med om det på en hjälm men jag har varit med om en förtöjningslina till en båt som gick av när jag klev på den och faktiskt ett band avsett som fallskydd till en Ikea-byrå som gick att dra av med två fingrar.

kais01 sa:
är det en hårdskalshjälm ser jag inget problem med att frigoliten åldras eller kanske till och med får en spricka i sig, i det fallet är den ett fyllnadsmaterial.
På vilket sätt skyddar ett hårt skal hjärnan från för höga accelerationer vid en krasch? Skyddar väl mest från skrapsår. En hal yta kan ju skydda från häftiga rotationer av hjärnan, vilket lär vara mkt skadligt.

kais01 sa:
är den bärande delen frigolit är nog rekommendationen 3 år rimlig. jag tänker på alla de hjälmar som bara har en yttre mjuk folie.

men även det hårda skalet kan försämras med tiden, men där pratar vi antagligen om decennier eller kanske till och med mansåldrar.

Vet du att frigolit är ett välanvänt byggmaterial som man bla ställer husgrunder på , där räknar man med att det inte imploderar närsta 100 åren iaf.

hm sa:
kais01 sa:

Vet du att frigolit är ett välanvänt byggmaterial som man bla ställer husgrunder på , där räknar man med att det inte imploderar närsta 100 åren iaf.

Fast frigolit och frigolit är inte nödvändigtvis samma sak. Husgrundar står på ett betydligt tätare och tyngre material än det som hjälmar byggs av. Och utsättes ju inte direkt för några större mängder UV-strålning och svett. I normalfallet. ;-)

Tumregeln 5 år är nog rätt bra. Om hjälmen används regelbundet.
Jag hittade en gamal hjälm som blivit liggande i förrådet i tio års tid, gissningsvis. Frigoliten hade inte ruttnat utan istället blivit stenhård. Kan väl passa en träskalle som mig men ändå inget jag skulle vilja klota med.

Senast ändrad:
Man brukar säga ungefär 5år men vissa hjälmar rekomenderar 2 till 3 år också sen så utvecklas säkerheten hela tiden också, min hjälm har MIPS och ett magnetspänne vilket är smidigt sen minskar MIPS risken för hjärnskador , finns andra antispinnsystem också ( dom brukar kallas för antispinnsystem)

man bygger även hela vägbankar av cellplast, om jag minns rätt t ex avfarten norrifrån till vagnhärad på 80talet. ska tåla långtradare och hela köret (vet dock inte om den gjort det)

det jag försökte peka på i mitt inlägg var att om frigoliten är det bärande elementet i hjälmen så som det ofta är nuförtiden; skulle åtminstone jag följa rekommendationen och byta efter några år.

men jag föredrar hårdskalshjälm. och då är de strukturella kraven på själva frigoliten annorlunda och lägre. det viktiga är att dämpmaterialet på lämpligt sätt ger efter för stötar. t ex en oupptäckt spricka kommer inte i samma utsträckning påverka funktionen.

Pfaff sa:
Fast frigolit och frigolit är inte nödvändigtvis samma sak. Husgrundar står på ett betydligt tätare och tyngre material än det som hjälmar byggs av. Och utsättes ju inte direkt för några större mängder UV-strålning och svett. I normalfallet. ;-)

Nej, tvärtom, faktiskt, skulle jag tro. Det materialet är inte tätare, vad jag sett. Vanlig vit frigolit, med stora celler, typ.

frid!

Eld sa:
C-dale sa:
+1 på den.

Så då kan vi nöja oss med att ersätta hjälmar som faktiskt gått sönder i en krasch eller på annat sätt och hjälmar där band eller foder slitits ut. Eller så byter man hjälmen bara för att man vill, det är helt ok!

Provdra hårt i banden! Jag har visserligen aldrig varit med om det på en hjälm men jag har varit med om en förtöjningslina till en båt som gick av när jag klev på den och faktiskt ett band avsett som fallskydd till en Ikea-byrå som gick att dra av med två fingrar.

Just det med banden har hänt på min dotters hjälm, en Alpina, jag tyckte de såg lite skumma ut o testade att dra, gick av hur lätt som helst! Cyklatillskolbussenhjälm så hänger ute mycket, den var max 4 år gammal.

kais01 sa:
men jag föredrar hårdskalshjälm. och då är de strukturella kraven på själva frigoliten annorlunda och lägre. det viktiga är att dämpmaterialet på lämpligt sätt ger efter för stötar. t ex en oupptäckt spricka kommer inte i samma utsträckning påverka funktionen.
Kör du med en mc-hjälm eller dh-hjälm med skal i glas- eller kolfiber? Känner inte till någon icke-ff med fiber i skalet.

Enzo2000 sa:
Man brukar säga ungefär 5år men vissa hjälmar rekomenderar 2 till 3 år också sen så utvecklas säkerheten hela tiden också, min hjälm har MIPS och ett magnetspänne vilket är smidigt sen minskar MIPS risken för hjärnskador , finns andra antispinnsystem också ( dom brukar kallas för antispinnsystem)
Vilka/vem är "man"? Hjälmtillverkarnas marknadsföring eller oberoende vetenskap?
http://biomechanical.asmedigitalcollection.asme.org/mobile/article.aspx?articleid=2497744

Äh, köp en sån här i stället. Håller garanterat livet ut! ?

20190128_152913.jpg

Är inne på min tredje hjälm på ca 9 mån, mips räddade höger sida av mitt huvud, men kroppen var blå. hade en poc utan spin (deras mips typ) som verkligen inte gav samma dämpning som mips. Jag fortsätter med mips och kvalité. Att krascha med en gammal hjälm av kass kvalité eller en Lidl hjälm skulle sluta illa.

Inte en säker sport att pyssla med men vid varje krasch lär jag mig alltid något och blir bättre.

C-dale sa:
kais01 sa:
Kör du med en mc-hjälm eller dh-hjälm med skal i glas- eller kolfiber? Känner inte till någon icke-ff med fiber i skalet.

kör med polycarbonat. vanligare är dock abs.

ooms sa:
Enzo2000 sa:
Vilka/vem är "man"? Hjälmtillverkarnas marknadsföring eller oberoende vetenskap?
http://biomechanical.asmedigitalcollection.asme.org/mobile/article.aspx?articleid=2497744

Har du inlogg? Några större problem i forskningsupplägget/genomförandet? Är den peer reviewed?

Jodå, peer-revieewed och publicerad i Journal of Biomechanical Engineering 2016.
Abstract

Bicycle helmet foam liners absorb energy during impacts. Our goal was to determine if the impact attenuation properties of expanded polystyrene (EPS) foam used in bicycle helmets change with age. Foam cores were extracted from 63 used and unused bicycle helmets from ten different models spanning an age range of 2–20 yrs. All cores were impact tested at a bulk strain rate of 195 s−1. Six dependent variables were determined from the stress–strain curve derived from each impact (yield strain, yield stress, elastic modulus, plateau slope, energy at 65% compression, and stress at 65% compression), and a general linear model was used to assess the effect of age on each dependent variable with density as a covariate. Age did not affect any of the dependent variables; however, greater foam density, which varied from 58 to 100 kg/m3, generated significant increases in all of the dependent variables except for yield strain. Higher density foam cores also exhibited lower strains at which densification began to occur, tended to stay within the plateau region of the stress–strain curve, and were not compressed as much compared with the lower density cores. Based on these data, the impact attenuation properties of EPS foam in field-used bicycle helmets do not degrade with the age.

Alltså 5 år som många nämner gäller ju dom flesta nytillverkade plasthjälmarna är ett bra riktmärke men absolut inte längre.
där ska finnas ett tillverkningsdatum i plasten någonstans som du ska gå efter och inte inköpsdatum.
När du köper en hjälm så kan den ha legat 2-3 år redan på ett lager så den redan är gammal när du köper den.
så men enkel matematik är då max 2 år för att vara på säkra sidan..
men det gäller ju enbart vuxna individer..
hjälmar till barn ska kasseras efter 1 år bara eftersom barn oftast är slarviga o tappar sina hjälmar o repar dom utan att säga ifrån.
praxis säger ju att en tappad hjälm ska bytas omedelbart.
samma princip gäller även barnsitsar som är utomhus dygnet runt och blir bräckliga med tiden.
jag anser att det är hål i huvudet att sälja hjälmar och sitsar och ännu mera dumt att köpa begagnat.
så nu har jag fått säga det jag vill ha sagt,, några frågor på det?

Om det dämpande materialet inte åldras (se mitt tidigare inlägg) varför skall man då byta hjälm om remmarna är fräscha.De är ju lätta att provdra själv.

gimpsson sa:
Alltså 5 år som många nämner gäller ju dom flesta nytillverkade plasthjälmarna är ett bra riktmärke men absolut inte längre.
där ska finnas ett tillverkningsdatum i plasten någonstans som du ska gå efter och inte inköpsdatum.
När du köper en hjälm så kan den ha legat 2-3 år redan på ett lager så den redan är gammal när du köper den.
hjälmar till barn ska kasseras efter 1 år bara eftersom barn oftast är slarviga o tappar sina hjälmar o repar dom utan att säga ifrån.
samma princip gäller även barnsitsar som är utomhus dygnet runt och blir bräckliga med tiden.
jag anser att det är hål i huvudet att sälja hjälmar och sitsar och ännu mera dumt att köpa begagnat.

Ja, förklara gärna lite mer utförligt dethär med ”praxis” och hur en tappat hjälm från någon halvmeters höjd skulle påverka den stötupptagande inredningen?
Frågor som ältats till medvetslöshet på mc-sajter utan att några bevis presenterats. Afak, såklart. Är detta genombrottet?

gimpsson sa:
Oj, du registrerade alltså ett konto för att göra det här inlägget. Alltså borde ämnet ligga dig varmt om hjärtat? Så, på vilken vetenskaplig grund vilar den "praxis" du hänvisar till?

ooms sa:
gimpsson sa:
Oj, du registrerade alltså ett konto för att göra det här inlägget. Alltså borde ämnet ligga dig varmt om hjärtat? Så, på vilken vetenskaplig grund vilar den "praxis" du hänvisar till?

...och vilken firma jobbar han på? ;-)

ForesterGuy sa:
ooms sa:
gimpsson sa:

...och vilken firma jobbar han på? ;-)

Typ här? : https://www.foljdindrom.se/

Visst, utvecklingen går framåt, men det gör inte dagens hjälmar minder säkra. MIPS gör säkert nytta i vissa fall, men jag känner inte att jag skrotar min gamla hjälm i förtid för det. En hjälm utan synliga eller märkbara avvikelser skrotar jag inte bara för att hjälmtillverkarna tycker det. Sen behöver jag såklart inte ha samma hjälm i 15 år.

Tillbaka
Topp