Hur ofta ska man trycka i sig en energy bar?

fphotography

Aktiv medlem
Jag har börjat komma upp lite i motionerad tid nu när jag är ute. Jag har märkt att nånstans runt 60 minuter så blir det rätt tungt att trampa vidare.

Men lite mer teoretiskt, hur ofta bör man trycka i sig lite energi när man ute på lite längre pass?

När övergår kroppen till att börja bränna muskler snarare än fett?

/Fredrik

fphotography skrev:
> När övergår kroppen till att börja bränna
> muskler snarare än fett?
> /Fredrik

När allt annat är slut....
Beror lite på hur van kroppen är att bränna andra depåer än de som finns lagrade i musklerna.
När jag kör längre än två timmar så kör jag en halv i timmen plus sportdryck, upp till två så äter jag inget och dricker bara vatten om det är inte väldigt varmt eller om jag räknar med att det ska bli hårt som-f-n.

OK, jag är rätt otränad så jag deckar betydligt tidigare skulle jag tro. Jag märker rätt tydligt efter 60 minuter hur det känns som man har motvind och uppförsbacke trots att det snudd på är tvärtom.

Det märks ju en rätt tydlig skillnad fem tio minuter efter man tryckt i sig en sån där kaka. Fast sen tog det väl ungefär 45 minuter innan "motvinden" satte in igen. Fast tidsmässigt så var det ingen skillnad på de två varv jag körde som båda tog drygt en timme.

/Fredrik

Det beror på var du ska trycka den. Vissa får plats med flera i bred och efter varann och fan vet allt.

men ärligt, undvik bars, de är asäckliga. Och du kommer bli olycklig. Ta med en macka i stället, eller bullar. Det är inte avsaknad av bars som gör att du blir trött efter en timme.

Jag käkar nåt litet efter 2-3 timmar om jag ska trampa vidare.

men sånt där beror på mååånga faktorer. Hur van du är, vilken intensitet du har osv, hur du ser ut osv...

Intensiteten är lite svår att säga, pulsklockan säger 83% men det känns inte så rimligt i 2,5 timme så jag skulle nog behöva göra ett nytt maxpulstest. Men intensiteten är i vart fall högre än vanlig familjecykling.

Den bar jag käka idag tyckte jag var rätt okej, nån chokladhistoria. Jag har ju ingen sån käck cykeltröja så det blir lite knöligt att pula ner en smörgås i sadelväskan...

Jag är som sagt rätt otränad och är tungviktare i sammanhanget så jag gissar att kroppen kör stopp på energi lite snabbare.

/Fredrik

Tricket är att sätta i sig nåt innan man märker av att man "dippar". Med det sagt ska man inte ha med sig hela skafferiet ut i spåret utan efter ett tag känner man när det börjar bli dags. För din del t.ex strax innan 60 minuter första gången.

Jag märker när det börjar bli dags på grund av att jag blir så sur, allt är fel, fördjävligt och uppför:) Men är jag snabb där och klämmer i mig nåt, som jag just då tycker är världens äckligaste ursäkt till människoföda, så kan jag vända det. Får jag inte i mig nåt där så förutom att vara sur en stund till tappar jag ork. Men orken tryter först efter jag varit grinig ett tag alltså.

Snickers ftw!

Mycket billigare än bars och dessutom godare. Innehåller allt du behöver när motvinden sätter in (eller ännu hellre 5 min innan!)

Annars kan du leta upp recepten på Kung Stalles maktkakor eller Rune-kakor, det är inte så svårt att blanda ihop dem själv!

Jo, snickers har väl övervägts men jag tycker de är lite väl sega och att försöka tugga jordnötter när man flåsar samtidigt lockar inte heller direkt. Det är ju möjligt att energy-bars är lite dyrare men idag så klämde jag i mig en för 23:- så det är ju inte så man går under ekonomiskt direkt.

Men man borde med andra ord planera energiintaget lite bättre för bästa effekt. Är nyfiken eftersom jag tänkte cykla halvvasan och jag hinner nog inte skaffa mig nån större erfarenhet själv innan. Blir kanske en handfull pass på sin höjd som ligger i nivå med dagens innan det är dags.

/Fredrik

En barsanning jag fått lära mig på det hårda sättet är att om man har både Snickers och en mer "sportig" bar, typ Enervits Start!-liknande bar, så ska man ta den sportiga först. För då smakar den gott. Om man däremot råkar testa äkta vara först, och sedan en plastig sportbar så blir inte njutningen riktigt densamma.

Cyklar jag längre än 4-5 timmar brukar jag se till att ta en fika någonstans på mitten. Cola och kladdkaka är rätt bra.

Sportbar/energy bar har jag inte ätit på mååånga år. En påse Gott & blandat eller någon snickers kan vara bra nödsnacks om man håller på att gå i väggen.

file=95451

Jag har verkligen inte bra kondis i år men efter alla år av cyklande tror jag kroppen är rätt van att använda befintliga depåer som bränsle under längre turer. Fast jag ligger iofs. sällan längre stunder på höga pulsnivåer nära mjölksyratröskeln.

Dricker för övrigt bara vatten utöver fikat, ingen sportdryck.

Det äts alldeles för mkt på cykelträningar. En snickers spolar inte bort mjölksyran ur låren. Har man kört så hårt som motionär att man inte kan cykla vidare effektivt utan att stoppa i sig godsaker efter 60 min så ska man nog se träningspasset som klart där istället. Andra alternativet är att ta det lite lugnare så man inte är totalt mjölksyrastum efter 60 min och faktiskt kan trampa vidare utan att äta. Fett fungerar bra som en del av engergikällan vid sådan fart och när man vält vant sig vid att inte äta hela tiden så kommer man bra långt utan att tillföra energi.

Problemet det pratas om här gäller ju inte mjölksyra i benen utan låg energidepå.

Jag dricker också bara vatten första timmen, ska jag vara ute mer än två och en halv timme intar jag en tugga av en energibar efter ungefär en timmes körning. Sedan tar jag en tugga i halvtimmen ungefär. Ser till att dricka ett par klunkar vatten var tionde minut. Det brukar räcka så om man har laddat bra med mat innan passet.

Det som gör mig mest förvånad varje gång, är hur nära inpå ordentligt matintag man kan sticka ut och köra ett hårt cykelpass. Jag har tävlat i löpning innan och där kunde man ju inte äta något mer ordentligt närmare än tre timmar innan ett pass. En timme innan träning blev det möjligen en banan och ett par deciliter vatten. I cykling däremot kan man käka en rejäl frukost och sedan direkt ta på sig träningskläderna, fylla vattenflaskorna och sticka ut på ett långpass.

jag käkar inget på pass under 2h och på långpassen väntar jag tills efter 2h innan jag käkar en banan eller liknande. På tävling däremot tar jag (om omständigheterna så tillåter) en halv bar varje halvtimme för att hålla en jämn energinivå

hmm, jag kan hålla med om flera saker. Men att man ska lägga ner träningen efter 60min bara för att slippa tillföra energi låter rätt korkat. Ungefär som att låta blir att cykla mer än 30min för att slippa dricka vatten. Det är som sagt ett energiproblem och inte ett mjölksyreproblem. Jag får mjölksyra vid 85%, ungefär, så jag ligger förvisso nära men det funkar hyggligt.

Dock är det antagligen ganska lätt att trycka i sig för mycket av sånt där. Åtminstone i början när man inte är så van och så.

Ur energisynpunkt så är det hur som helst ett minusuttag i slutändan. Jag sökte runt lite på nätet i ämnet och hittade bland annat att kolhydrater är rätt viktiga för kunna använda fett som bränsle. Det är väl där problemet uppstår att när man kört slut på kolhydrater så bränner man inte fett särskilt effektivt heller. Men hur mycket kolhydrater innehåller en snickers egentligen? Gott om socker är det iofs.

/Fredrik

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Det som gör mig mest förvånad varje gång, är
> hur nära inpå ordentligt matintag man kan sticka
> ut och köra ett hårt cykelpass. Jag har tävlat
> i löpning innan och där kunde man ju inte äta
> något mer ordentligt närmare än tre timmar
> innan ett pass. En timme innan träning blev det
> möjligen en banan och ett par deciliter vatten. I
> cykling däremot kan man käka en rejäl frukost
> och sedan direkt ta på sig träningskläderna,
> fylla vattenflaskorna och sticka ut på ett
> långpass.

jojo, men det där är ju väldigt individuellt.

fphotography skrev:
> hmm, jag kan hålla med om flera saker. Men att
> man ska lägga ner träningen efter 60min bara
> för att slippa tillföra energi låter rätt
> korkat.

Jag tror du ska ta Olssons tips som ett ur ett rent träningsperspektiv. Vill man bli mer uthållig är det ett bra upplägg att inte tillföra energi på distanspassen, och ska man köra hårt så är det för de flesta som inte cykla så länge alldeles tillräckligt med 60 hårda minuter.

Om man däremot bara är ute och cyklar för njutnings skull och vill köra på alla intensitetsnivåer, och länge, som till exempel en lång skogstripp, så kan man äta lite som man vill.

Om man ska köra utan att fylla på energi så tycker jag att det kan vara en god ide att ha med sig en bar eller gel som nödproviant.
Jag har vid tillfälle kommit ur skogen total bonkad och haf problem att klara 15 Km asfalt hem, det var inget kul.

jag har sånna dära enervit g-spot tabletter med mig som jag stoppar i när benen känns som bly och blodsokcret känns lågt då orkar jag lite till banan är bra att ha med sig
cyklade 89,49km igår i hård vind med farsans gamla räcer ja tycker växlarna känns mer tyngre än på min MTB men tiderna är flera minuter om inte timmar bättre med racern

Gainomax har också bars i sitt sortiment, testa den med hallonsmak! Varken för seg eller för hård. Långt ifrån äcklig!!

Beeblebronx skrev:
> nödproviant

Jag har nästan alltid en Snickers i ryggan, väldigt sällan jag äter dem själv dock...

the_TnT skrev:

> Jag har nästan alltid en Snickers i ryggan,
> väldigt sällan jag äter dem själv dock...

Jag har också en såndär trevlig snickersutdelande cykelkompis :-)

the_TnT skrev:
> Cyklar jag längre än 4-5 timmar brukar jag se
> till att ta en fika någonstans på mitten. Cola
> och kladdkaka är rätt bra.
...

Mmmmums, den där bilden väcker minnen till liv. Kladdkakan på kyrkstigen var verkligen välkommen när Tobbe drog fram den ur ryggan! Det är nästan så jag glömt hur jobbigt det var att cykla där. När kör vi den igen? =)

Ladda upp med en liter vatten, ungefär en timme innan träning, under träning trycker du sen i dig en power bar per 75-100cl vatten du dricker.
Kör så själv, och för min del funkar det bra.

Så på en skapligt varm 10-mils racerrunda äter du 3 powerbars? (jag brukar dricka 3 stora flaskor ungefär om det är runt 25 grader och sol).

Det är ju massor, på den sträckan trycker jag max en snickers, ofta inget alls.

ni som cyklar LVG i sverige hur många av er gör det i Sthlm och Göteborg området?

de sträckor ni kör hur många procent skulle ni tro är uppför och en aning nerförsbackar?
på en säg 9mils tur?
skulle va kul och jämföra med Sundsvall som enligt mig nästan bara är uppför lite nerför men mest uppför.
funderar på en 3milare om benen är med dom fick det kämpigt igår innan halva sträckan var klar kändes det som att jag inte hade ben ett tag verkade det som jag stod på eller på en orbitrek kändes som vänster arm följde vänster och vice versa..tecken på något men vad??

Petri skrev:
> skulle va kul och jämföra med Sundsvall som
> enligt mig nästan bara är uppför lite nerför
> men mest uppför.

Här i Stockholm har vi 37% uppförsbackar och 63% nerförsbackar. Resten är platt.

ja sundsvall kanske 60% uppförs backar 30% nerför nästan allt annat är platt det äsr så tråkigt när man börjat få upp farten så möts man av en backe kanske nån hundra meter behöver inte vara branta men de känns när det är så mestadels åt vilket hålla man än cyklar möts man av hop uppförs backar

Petri skrev:
> ja sundsvall kanske 60% uppförs backar 30%
> nerför nästan allt annat är platt det äsr så
> tråkigt när man börjat få upp farten så möts
> man av en backe kanske nån hundra meter behöver
> inte vara branta men de känns när det är så
> mestadels åt vilket hålla man än cyklar möts
> man av hop uppförs backar

Jag utgick från att du skämtade i ditt förra inlägg.

Det här blir lite roligt, minst sagt. Lite som igår då Björn trode han kunde cykla 6 mil på en timme med 30km/h i snitt :-)

%-ten kan ju beräknas på t.ex. avstånd eller tid. Räknar man i tid får man säkert en 70/30 i uppförs kontra nedförsbackar i Sverige.

nisseson skrev:
> %-ten kan ju beräknas på t.ex. avstånd eller
> tid. Räknar man i tid får man säkert en 70/30 i
> uppförs kontra nedförsbackar i Sverige.

Så om ehhh, nerförsbackarna(!) är mindre branta kan man räkna bort dem från backindex. Ungefär som en smygfis; ge den tillräckligt lång tid att fisas så är det ingen fis?

skaparn skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > %-ten kan ju beräknas på t.ex. avstånd eller
> > tid. Räknar man i tid får man säkert en 70/30
> i
> > uppförs kontra nedförsbackar i Sverige.
>
>
> Så om ehhh, nerförsbackarna(!) är mindre branta
> kan man räkna bort dem från backindex. Ungefär
> som en smygfis; ge den tillräckligt lång tid att
> fisas så är det ingen fis?

Nej, men iaf. för mig så går det fortare nerför än uppför. Kör jag Hagakullen ett par varv lägger jag nog 75% av tiden på att cykla uppför även om summan för passet blir tre kilometer uppåt och tre nedför. Det gör att det känns som det "nästan bara är uppför" fast det inte är det i meter, dock är det ju faktiskt det i tid räknat.

nisseson skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > nisseson skrev:
> >
>
> > -----
> > > %-ten kan ju beräknas på t.ex. avstånd
> eller
> > > tid. Räknar man i tid får man säkert en
> 70/30
> > i
> > > uppförs kontra nedförsbackar i Sverige.
> >
> >
> > Så om ehhh, nerförsbackarna(!) är mindre
> branta
> > kan man räkna bort dem från backindex.
> Ungefär
> > som en smygfis; ge den tillräckligt lång tid
> att
> > fisas så är det ingen fis?
>
> Nej, men iaf. för mig så går det fortare
> nerför än uppför. Kör jag Hagakullen ett par
> varv lägger jag nog 75% av tiden på att cykla
> uppför även om summan för passet blir tre
> kilometer uppåt och tre nedför. Det gör att det
> känns som det "nästan bara är uppför" fast det
> inte är det i meter, dock är det ju faktiskt det
> i tid räknat.

så om du cyklar ett flackt rundvarv med en uppförsbacke i medvind och en nedförsbacke i motvind som resulterar i högre fart uppför än nedför osv, så blir nedförsbacken uppförsbacke i boken? upponervända världen?

Häromdagen körde jag en tur runt Edsviken med 80% högersvängar. Då måste väl samma kunna gälla för backar?

joohan skrev:
> Vad som är uppför och nerför beror väl på åt
> vilket håll man lägger rundan... Eller?

nja inte här i sundsvall som jag upplever det som. från där jag bor tex.

så är det uppför direkt oavsett håll söder norr väster uppför som start men sedan äre kuperat nåt grymt här åt alla håll det går att cykla det finns inte en falk 10km som jag har hittat än i alla fall.
och då har jag cyklat till stöde kovland , kävsta, timrå alnö runt mm mm alla riktningar har uppförsbackar vissa mindre jobbiga andra rent ut sagt uttömmande.

så nej jag skämtar inte om hur kuperat västernorrland som jag känner det är.

nån sundsvalls hojjare bör väl finnas som kan antingen motsäga eller intyga.

tycker ni att 26.97km/h i AVG speed är realtivt högt på en 9mils tur?

Micke S skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > skaparn skrev:
> >
>
> > -----
> > > nisseson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > %-ten kan ju beräknas på t.ex. avstånd
> > eller
> > > > tid. Räknar man i tid får man säkert en
> > 70/30
> > > i
> > > > uppförs kontra nedförsbackar i Sverige.
> > >
> > >
> > > Så om ehhh, nerförsbackarna(!) är mindre
> > branta
> > > kan man räkna bort dem från backindex.
> > Ungefär
> > > som en smygfis; ge den tillräckligt lång
> tid
> > att
> > > fisas så är det ingen fis?
> >
> > Nej, men iaf. för mig så går det fortare
> > nerför än uppför. Kör jag Hagakullen ett
> par
> > varv lägger jag nog 75% av tiden på att cykla
> > uppför även om summan för passet blir tre
> > kilometer uppåt och tre nedför. Det gör att
> det
> > känns som det "nästan bara är uppför" fast
> det
> > inte är det i meter, dock är det ju faktiskt
> det
> > i tid räknat.
>
>
> så om du cyklar ett flackt rundvarv med en
> uppförsbacke i medvind och en nedförsbacke i
> motvind som resulterar i högre fart uppför än
> nedför osv, så blir nedförsbacken uppförsbacke
> i boken? upponervända världen?

Nej, men cyklar man i motvind så är man ju tokig. Hur blir det f.ö. med motvind i en nerförsbacke i Australien?

Tillbaka
Topp