Hur ofta strular tubeless för er?

wressus

Aktiv medlem
Hej! Har vid flera tillfällen fått läckage på bakhjulets ventilinfästning och även en kompis har fått det. Är ganska säker på att det läcker genom tejpen och sipprar ut vid ventilhålet.
Både för mig och min kompis så har det fungerat bra i ett halvår för att sedan strula.

Är det ett dåligt installationsjobb av tejpen tror ni? Har ni varit med om liknande tills ni blev tillräckligt duktiga tejpare? Eller är det en del av tubeless livet. att behöver tejpa om fälgarna?

Kör någon här tubeless på vardagscykeln? Alltså en cykel som står parkerad utomhus året runt.

Mina gissningar är att gummit kring ventilfoten plastiseras med tiden och släpper lite från fälgen eller att muttern långsamt har vibrerat upp. Oavsett så av med däcket, tryck ventilen hårt mot fälgen och dra åt så hårt du kan.

Mtb hjulen tejpade jag nog för 4 år sedan, har bytt däck och vätska någongång om året, funkar fortfarande bra.

Gruscykeln försöker jag tejpa om inför varje säsong, ger upp, och kör med slang.
Det är en tradition...

mina nuvarande tejpningar är från 2016 och problemfria. vid ventilhålet är tejpen skarvad, alltså dubbel tejp ett par ekerhål. ventilhålet kryssat. ena hjulparet uppsatt tl alltid, andra byts till slang varje vinter eftersom mina dubbdäck är för tunnväggiga för tl.

kör vanliga tesa-tejpen som liknar den från stans. eller mer troligt är samma.

det finns ju olika ventilfötter, och antagligen viktigt att den stämmer med fälgens kurvatur. ventillen skall dras rätt hårt, och der skadar inte med en låsande andra ring.

Senast ändrad:
Jag bruka sätta en bit slang som extra tätning på insidan av ventilen. Alltså man tar en bit slang, klipper en liten fyrkant, klipper ett litet hål och trär över ventilen innan man stoppar i den i hjulet.

Ibland har man otur och får med sig tejpen när man bänder på eller av däck med däckjärn. Annars kan tejpning hålla flera år.

Aldrig längre. Gör det numer ordentligt och noggrant efter att ha provat snabbt och yvigt.

Sätt process och metod så funkar det.

Jag lägger ordentligt med tryck på fälgsidan av ventilen innan jag drar åt låsringen. Enklast är att lägga en list eller något verktygshandtag eller dylikt på golvet och sedan ställa hjulet på det med ventilen nedåt. Hjulet skall alltså stå på föremålet med ventilens undersida som enda kontaktpunkt. Häng sedan på hjulets ovansida samtidigt som du drar åt låsringen. Då får du ordentlig deformation på gummitätningen utan att behöva skruva särskilt hårt.

Också haft problem med läckage runt ventilen men bara på ett hjul. Dvs det är undantaget. Annars har tubeless fungerat strålanda. Har egentligen bara noterat att nya spex däck var mkt knepigare att poppa jämfört med Schwalbe/Maxxis.

Testat att tejpa om hjulet, byta ventil, dra åt hårt olika gummituta, ny vätska osv.
Oklart vad som till slut hjälpte men nu är det tätt (peppar, peppar). Köpte en ny flaska gucka, monterade och skakade runt. Fick fylla på lite mer vätska än normalt... Har i regel varit ganska snål med vätska.

Har inte skruvat åt ventilen hårdare än att jag kan få loss den för hand.

Har dragit åt ordentligt. Men också hört många säga att man inte ska dra för hårt heller. Att man drar sönder den?

Allt går sönder om man drar för hårt. Tror dock det är svårt så länge man skruvar med bara fingrarna här. Tätningen behöver bara deformeras så att den täcker hålet runt om och sitter stadigt. Varken mer eller mindre.

Det bästa är när man dragit åt så hårt att man inte lyckats skruva loss ventilen för hand ute i skogen vid punka . Så man ändå får gå 1mil hem trots att man släpat med reservslang, pump mm i flera månader på varje tur ..

Tricket fungerar givetvis även åt andra hållet. Ställ hjulet med ventilen nedåt på en pinne eller sten, lägg tyngd på hjulet så kan du skruva loss låsringen med lillfingret.

maj till slutet av augusti = tubeless, resten av året kör jag med slang av endast ett skäl, vill inte meka cykel ifall problem skulle uppstå, när det är iskallt mitt ute i skogen i ingenstans med MTB i Sverige =).

Tycker det är skillnad på ventil och ventil.
Hade (har fortfarande på bakhjulet) Effetto Mariposa's ventiler som följde med i deras kitt. Följde med olika former. Tyckte den koniska var bäst men läckte ändå lite då och då.
Köpte Muc off's v2 som hade en bättre konform men som framförallt gick att hålla emot med på insidan tackvare utgrävningarna.

maj till slutet av augusti = tubeless, resten av året kör jag med slang av endast ett skäl, vill inte meka cykel ifall problem skulle uppstå, när det är iskallt mitt ute i skogen i ingenstans med MTB i Sverige =).
slanglöst har man väl just för att slippa mekandet roadside?

viktigt se till att det är påfyllt i däcken inför vintern;)

Jag har dragit sönder gängorna på en ventil och stått på ett spanskt berg utan slang och med totalpunka. Reservventilerna låg tryggt hemma i hyrda huset till ingen nytta. Som tur var hade en snäll spanjor vettet i behåll och en reservventil i ryggsäcken så det löste sig. Aluminium är mjukt så dra åt med måtta.

Enda gången det "strulat" är när jag pumpade mina ghettokonverterade hjul (mtb) för hårt inför en transportcykling på 2 mil asfalt. Då trycktes eltejpningen sönder på bakhjulet. Jag tejpade då om det med Tesa.

Samtidigt, framhjulet visade sig visst hålla tätt trots o-optimal tejpning. Detta hittade jag när jag slangkonverterade cykeln inför förrådsställning. (jag har ny cykel, så den gamla får stå och vila upp sig)

Tätt trots allt:
20240602_152856.JPG

Inget som funkat har slutat funka - förutom nu när jag nu bytt DHRII mot Thunder Burt super race skinwall. Gissar att det läcker genom däcket. Har inte testat i vattn. Om nån tvivlar så ger det sig när jag byter tillbaka.

Däremot har jag att par kassa 27,5'' som inte håller alls. Tänkte jag skulle laborera med dem innan jag ger upp och sätter i slang. De håller nån dag men hojen används knappt så den står mest på platta däck.

I den andra tråden var det väldigt mycket snack om tejp så jag tänkte tejpa om men när jag tittar på tejpen ser jag inte hur det kan läcka. Det läcker vid ekrarna vilket jag tolkat som läckage vid ventil och jag bytte till en som passade bättre i fälgen.

Jag har tejpat två varv. Det däcker hela botten men slinker ibland upp på kanten. Jag ser inte hur det kan ge läckage vid eker.

Det enda jag kan tänka mig är att tejpa högre upp så det inte läcker vid skarven. Jag är öppen för förslag.
Tejpa om smalt eller brett?

Tror jag börjar med trådens tips att trycka som fan på ventilen....men hur förklarar ni att det inte tätas?

drog på ett varv i mitten och nu läcker det dubbelt så mycket vid samma eker. De andra ekrarna håller tätt antar jag,,,det måste ju vara luft i hela fälgen

drog på ett varv i mitten och nu läcker det dubbelt så mycket vid samma eker. De andra ekrarna håller tätt antar jag,,,det måste ju vara luft i hela fälgen

Bäst är ju att ha så bred tejp så den räcker från kant till kant när man spänner den hårt ner i diket . Så att däcket sen får sitta uppe på tejpen .
så var det från början. Inte sämre än de som hålller tätt i alla fall. Jag har väldigt svårt att se att det läcker ner under tejpen och ut genom samma eker varje gång utan att tejpen lossnar.
Därför trodde jag att det var passform på ventilen men nu har jag en ny som som ser ut att sitta klockrent

Satte 1 dem tejp på varje sida vid skarven nu. Ingen skillnad alls.

ser att tejpen ligger 100% platt utan bubblor utom vid ventilen. La en en bit isoleringstejp under och fyllde på ordentligt med gucka. Orkar inte kränga av det fler ggr idag.
Nu slutade det bubbla vid ekern....

Då ska vi se om är tätt nog för att jag ska struta i slang

Har provat några dyra ventiler, allt från blingig alu och till kolfiber men helt vanliga tråkiga Stans strular sällan imho.
Försöker ha samma material i ventil och fälg. Vissa ventiler har risiga gummi i botten, gillar inte de fyrkantiga t ex.

Peatys ser bra ut, eventuellt lite liten gummikona?
Den är väldigt lik Muc off v2

Samma tillverkare?

Hur gör man för att inte guckan ska täppa till ventilen? Jag får ibland knappt i eller ur luft.
Ställ ifrån dig cykeln med ventilerna uppåt vid längre tids förvaring.
Skruva ur insatsen och gör ren den.
Finns små verktyg för att göra rent ventilstammen.
Överfyll inte däcket med gucka.

Edit; goggla ”how to clean tubeless valve stems” eller nåt åt det hållet. Finns som vanligt hur mkt som helst på nätet.

Senast ändrad:
Slipa av några gängor på käglan så går den att ta isär och rengöra.
Funkar dock inte så bra sen med minipumpar man skruvar på slangen ..

Apropå tryck så kollade jag i morse vad min dyra presta filler säger. 0.3 ish när jag tycker 1.5+ . Så jag kör också under 1 bar. Bara jag mäter med rätt mätare.

Har väl egentligen aldrig haft några större problem med tubeless, men de senaste gångerna har däcken varit sjukt lätta att montera. Vid de senaste däckbytena, på tre olika fälgar, har enbart handkraft för att få på däcket krävts, och vanlig pump när det är dags fylla på luft. Tidigare behövdes booster första gången. T om träningshjulen som historiskt har varit lite meckigt att kränga på däcken var lätta vid gårdagens däckbyte… dock läckte ventilen lite, bytte ventilskruv och o-ring, det löste problemet.

Känns som att däcktillverkarna gjort läxan.

Första riktiga punkteringen efter 2 år med tubless. Körde på en vass sten tror jag med graveln, så de stänkte tublessvätska över hela cykeln. Blev ett så stort hål att salamin inte tätade. Nyfyllt däck med vätska innnan turen, Då var det en riktig grising att montera slangen?

Tipset i andra inlägget är det som gör den största skillnaden för mig - tejpen spricker gärna om man sticker/skär, sen läcker det ofelbart vid ventilen. Har också fått problem om tejpen inte tryckts ned/sträckts ordenligt i mittkanalen - då reser sig tejpen i kanterna när luften trycker på och vätska/luft smiter in under.

Nej, mina tejpningar håller normalt i flera år. Låter som att ni inte får till det med ventilhålet. Testat att använda varm syl/spik för att smälta ett litet runt hål?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp